U PEŠAČKOJ zoni ispred galerije "Rima" u Kragujevcu, stvorila se u utorak uveče, na otvoranju izložba slika Milana Konjovića, nezapamćena gužva. Posetioci su bili u prilici da vide radove nastale između 1933. i 1953. koji prezentuju četiri stilske faze pune stvaralačke zrelosti ovog izuzetnog umetnika: plave, crvene, sive i kolorističke.

- Ovakve izložbe su u poslednjih nekoliko godina predstavljene u Pragu, Beču, Budimpešti i Parizu, tamo gde je Konjović učio slikarstvo i gde je proveo dobar deo svog života - kaže Sava Stepanov, likovni kritičar iz Novog Sada. - Ova koncepcija se odnosi na dve decenije u Konjovićevom kontinuitetu, a počinje tako što se umetnik vraća iz Pariza u Sombor, i to sasvim iznenada. Mislim da je u tom trenutku osetio tenziju koja postoji u ineregnumu između velikog nezaboravljenog rata i jednog koji tek što nije započeo.

Sve se to, prema mišljenju Stepanova, odrazilo u Konjovićevoj umetnosti na specifičan način:

- Ovde nema eksplicitnih motiva tih zbivanja, već se u njegovom ekspresionističkom naboju oseća sva uznemirenost koju veliki umetnik može da oseti. Na motivima koji su posvećeni ljudima iz njegove najbliže okoline, ali i dragim ambijentima, gotovo da se oseća kako se plaši za njihove sudbine. I slika ih, da ih na taj način sačuva.

Glavni deo postavke čine slike iz somborskog legata, a tu je i nekoliko slika iz privatnih kolekcija.

- Konjović ni u vreme socijalističkog realizma nije hteo da napravi ustupak u slikarstvu i zbog toga je napadan - smatra Stepanov. - Poslednji rad na ovoj izložbi je zapravo jedna apstraktna slika. Apstrakcijom se Konjović nije dugo bavio, ali je njome označio da su dostignuti prostori slobode i da je socrealizam okončan. Zato je njegovo slikarstvo toliko bogato i zbog toga nam toliko prija danas kada posle svih tih godina ponovo vidimo ove slike.

Postavka "Milan Konjović - dve teške decenije" biće izložena do 5. juna, a u centar Šumadije stigla je uz pomoć Ministarsva kulture i somborske galerije "Milan Konjović".