PARIZ - Bilo mu je potrebno 12 godina, ali sada amaterski istoričar umetnosti iz Teksasa veruje da je rešio misteriju tajanstvenog osmeha Mona Lize, pet vekova pošto ga je ovekovečio Leonardo da Vinči.

U upravo objavljenoj knjizi "The Lady Speaks: Uncovering the Secrets of the Mona Lisa", Vilijam Varvel tvrdi da je Đokonda bila 16-vekovna feministkinja koja se zalagala za veću ulogu žena u katoličkoj crkvi.

"Đokonda je pokušala da navede ljude da uvide da će Novi Jerusalim doći čim se priznaju teološka prava žena", rekao je AFP-u 53-godišnji bivši profesor matematike. "Đokonda je velika figura borbe za ženska prava", dodao je on u telefonskom inervjuu.

Njega teorija samo je jedna u nizu ozbiljnih i manje ozbiljnih teorija o značenju jedne od najpoznatijih slika na svetu koja svakog dana privuče legije turista u pariski Luvr.

Istorija Mona Lizu pamti kao Lizu del Đokondo, majku petoro dece rođenu u aristokratskoj firentinskoj porodici čiji je suprug, trgovac tkaninom i svilom, naručio njen portret.

Da Vinči, koji je već završio "Poslednju večeru" za dominikanski samostan, radio je na slici od 1503. do 1506. a možda i koju godinu kasnije.

U svojoj knjizi na 180 strana, koju nije uvek lako čitati, Varvel objašnjava da je tokom svoje karijere Da Vinči naslikao "svaki stih" poslednjeg poglavlja starozavetne knjige proroka Zaharije koja predviđa idealno društvo unutar Novog Jerusalima.

To je, tvrdi Varvel, uradio kako bi "ukazao da pravo žena na sveštenstvo treba priznati".

Štaviše, dodaje autor, "Leonardo je osmislio i smestio 40 odvojenih simbola uzetih iz poglavlja 14 i ukomponovao ih u pozadinu Mona Lize" - Kalvariju u pozadini, nabori na haljini.

Za Da Vinčija ideja Novog Jerusalima "bila je zasnovana na jedinstvenom priznavanju prava na sveštenstvo i muškarcima i ženama", rekao je Varvel i dodao da je "ideja o Novom Jerusalimu tajna koju odražava njen osmeh".

Fasciniranost Mona Lizom ne prestaje. Tokom godina mnogi su se javili tvrdeći da su videli misteriozne znakove u njenim očima, japanski entuzijasti rekonstruisali su njen glas a jedan lekar je postavio dijagnozu da je imala povišen holesterol.

"Čak se smatralo da je ona zapravo muškarac, da je čak reč o samom Da Vinčijevom portretu", rekla je AFP-u istoričarka umetnosti Lore Fagntar. "Ja lično mislim da ništa zapravo nije sakriveno", dodala je Fagnar koja je specijalista za renesansnu umetnost na Univerzitetu u Liježu, Belgija i koja nije pročitala Varvelovu knjigu.

"Ovo je portret buržujke poput desetina ostalih iz tog perioda, s tim izuzetkom što ga je nešto teže pročitati", rekla je ona. "Da Vinči je bio umetnik koji je radio slike nad kojima se treba zamisliti".

Tokom svih godina proučavanja slike, Varvel nikada nije izbliza video Mona Lizu.

"Neću da se bijem sa gomilom kako bi video Đokondu. Ako odem u Pariz, Luvr će mi obezbediti privatno gledanje. Ako to ne učine, neću ni ići", kaže on.