SOMBOR je svojevrsna prestonica likovne umetnosti. Dobar povod “hodočašću” u ovaj vojvođanski gradić je treća bijenalna izložba “Likovna jesen Sombora”. U Galeriji savremene umetnosti tri selektora ove smotre Slavko Timotijević, Sava Stepanov i Jovan Despotović predstavili su nova dela dvadesetak domaćih umetnika. Nagradu “Milan Konjović” dobio je Perica Donkov, čiji rad je i beogradska publika mogla da vidi u Grafičkom kolektivu. Druge dve su pripale Milanu Jakšiću i Žoltu Kovaču. Četvrti “kuvar” ove smotre, slikar Dragan Stojkov za publiku je pripremio u Galeriji kulturnog centra “Laza Kostić” priču o Mediali. On je iz privatnih kolekcija predstavio po dva dela Leonida Šejke, Olje Ivanjicki, Ljube Popovića, Milića od Mačve, Vladimira Veličkovića i Milana Vidaka.

Šetnja lepo sređenim, umivenim gradom pokazuje da je Sombor mnogo više od likovne smotre koju je svojevremeno utemeljio Milan Konjović, pa je onda zamrla, da bi nakon 15 godina “ćutanja” bila obnovljena 2008.

Dakle - Konjović!

BITKA KOD SENTE POSETA ovom gradu umetnosti ne bi bila potpuna ako se ne bi obišla i najveća slika na Balkanu - “Bitka kod Sente” Ferenca Ajzenhuta u zdanju “Županije”. Na 28 kvadratnih metara prikazan je poraz turske vojske, a pored Mađara koje je predvodio Eugen Savojski u bici je učestvovalo i 500 Somboraca - Srba i Bunjevaca.

Na otmenoj gradskoj palati, nekadašnjoj apoteci na Trgu Svetog Trojstva, namernika dočekuje natpis izliven u bronzi “Slike ove, miljenice moje - sa ljubavlju darujem rodnome gradu, one jedino i njemu pripadaju”. To je Galerija “Milan Konjović”. Sasvim neočekivano u lepo sređenom zdanju gde publiku dočekuje nova - 13. stalna postavka po “receptu” Save Stepanova, nailazimo na Fedoru Konjović Šarčanski, unuku velikog slikara, tačnije unuku slikarevog rođenog brata. Ona nam pokazuje vitrinu sa dosada nepoznatim pismima i fotografijama koje je tek donela od kuće. To je porodična arhiva u kojoj su pisma Milanove bake, oca, fotografija na kojoj se vidi kako Konjović slika baku... Ovaj dragoceni materijal će biti, kako nam potom objašnjava Peter Mraković, direktor Galerije - okosnica dokumentacione izložbene sobe koja je u pripremi...

U novoj stalnoj postavci “Inicijative Milana Konjovića” do sada neviđen njegov poslednji, pred smrt urađen crtež - krugovi. “Ne dirajte te krugove, to je moj zaokružen život!”, bile su njegove reči.

Od Mrakovića saznajemo da je ove godine rešen “gorući problem” sa depoom Galerije, pa su sad slike bezbedne i čuvaju se po najvišim standardima. U decembru bi, po planu trebalo da bude završena adaptacija podruma gde će biti smeštena do sada nedostupna bogata arhiva i biblioteka, a tu će biti i radionica za decu. Galerija je već konkurisala za sredstva kako bi iduće godine na mansardi adaptirala 70 kvadratnih metara izložbenog prostora namenjenog isključivo Konjovićevim crtežima. Ali, da ovaj legat zaista živi, za razliku od većine legata u Srbiji, pokazuje i to što, posle Pariza, u decembru sledi velika izložba Konjovićevih dela u Pragu.