VELIKA izložba pastela Ljubice Cuce Sokić (1914-2009) biće otvorena u utorak u Galeriji Srpske akademije nauka i umetnosti. Na izložbi će biti prikazani radovi koji su pronađeni posle njene smrti, a predstavljaju novo svedočanstvo za istraživanje opusa umetnice koja je pripadala vrhu srpskog modernizma 20. veka. Autorke izložbe i kataloga su istoričarke umetnosti dr Irina Subotić i Nevena Martinović.

Ova izložba je, iako ne prvo, ipak, zbog značaja same institucije, do sada najsveobuhvatnije predstavljanje njenih radova u pastelu. Neposredno pre organizovanja izložbe otkriveno je čak 14 novih dela koji će prvi put biti pokazana javnosti.

Posle smrti Cuce Sokić u ateljeu na poslednjem spratu Kolarčeve zadužbine pronađeno je oko 160 radova u tehnici pastela. U skrivenom delu ateljea pronašli su ih njen sestrić Branko i unuk Miomir Miša Gatalović. Većinu novootkrivenih pastela za svoju zbirku preuzela je Galerija Rima iz Kragujevca.

Prvi susret s novootkrivenim pastelima podstakao je veliki broj pitanja na koja niko nije imao tačne i nedvosmislene odgovore. Pasteli su rađeni na različitim papirima, profesionalnim i slučajno nađenim, veoma su malih, ali i većih dimenzija, pa čak i velikih, što je, primećuje Irina Subotić, bilo neobično za nju, jer je negovala kamerni karakter svojih dela.


- Ostalo je nejasno zašto je u svojoj dugoj i bogatoj karijeri tako retko izlagala pastele? Zašto nijedan od njih nije uključila u svoju testamentarnu želju, pažljivo smišljenu i napisanu, da se po njenoj smrti pojedine slike poklone najistaknutijim muzejima i galerijama po Srbiji? Sačinila je za života i dva velika legata - jedan namenjen Galeriji SANU, a drugi Kući legata, ali ni na spiskovima tih dela nisu navedeni pasteli. O njoma nije govorila. Zbog kog to razloga nije bila spremna da se odrekne pastela čak ni u trenucima kada u svom ateljeu nije imala druga dela koja je mogla da ponudi zainteresovanima? Puna istina teško da će ikada biti dokučena.

Najstariji datovani pasteli - autoportret i portret Danke Gatalović - potiču iz 1935. godine

- Samo po izuzetku sačuvani pasteli su datovani, potpisani ili nose neke zabeleške i nazive, što veoma otežava donošenje konačnih zaključaka o njima, a potvrđuje pretpostavku da nisu bili namenjeni očima i sudu javnosti, već da su predstavljali deo ličnog blaga, samo umetnici znanog raspoloženja, osećanja ili ambijenta u kojem su nastajali. Ona kao da je želela da ih sačuva samo za sebe - ukazuje Irina Subotić.

Veliki broj novootkrivenih pastela, kako je navela Nevena Martinović, stilski i tematski odgovara poznatim istraživačkim fazama slikarstva Cuce Sokić. Većina tih radova, iako su mnogi od njih samostalna i dovršena dela, zapravo su značajni kao dopuna postojeće predstave o likovnim promišljanjima iskazanim na brojnim slikama koje je umetnica izlagala za života i koje se danas nalaze u javnim zbirkama i privatnim kolekcijama.