Pronađene zlatne minđuše s grbom Nemanjića

Jelena ILIĆ

11. 05. 2012. u 12:07

U smederevskoj tvrđavi arheolozi pronašli grobnicu iz 14. veka. Naučnici istražuju da li je reč o grobnici potomka vladarske porodice

TOKOM konzervacije sakralnog kompleksa u smederevskoj tvrđavi areheolozi su došli do jedinstvenog otkrića - grobnice sa ostacima devojčice i zlatnim naušnicama iz 14. veka sa ugraviranim grbom Nemanjića. Misterija pronalaska tek počinje, a arheolozi veruju da je reč o grobnici osobe visokog vlastelinskog reda srednjovekovne Srbije.

Samo nekoliko dana posle početka konzervacije i delimične restauracije temelja crkvice iz 10. veka, i više od tri decenije od prvih istraživanja, arheolozi su našli grobnicu sa ostacima i zlatan nakit star više od pet vekova.

NAĐEN PEHAR IZ KASNE ANTIKE AREHEOLOZI su na lokalitetu crkvice pronašli i potpuno očuvani keramički pehar iz vremena kasne antike, moguće 4. veka. Prema rečima arheologa Dejana Radovanovića, ovo je prvi put da se predmet iz ovog doba nađe u tvrđavi.

- U severnoj zoni pored crkve pronađen je grob mlađe ženske osobe, verovatno devojčice, čiji su ostaci donjeg dela tela u velikoj meri oštećeni, lobanja delimično, dok je očuvan grudni koš, desna ruka i leva nadlaktica. Nađen je i par veoma dobro očuvanih zlatnih naušnica, šuplje livenih sa ukrasnim motivima, dok je na bočnim stranama, u elipsoidnom krugu, grb Nemanjića sa dvoglavim orlom - kaže Dejan Radovanović, rukovodilac istraživanja.

Radovanović navodi da će detaljna ispitivanja tek uslediti, ali se već sada može verovati da je reč o grobnici potomka vlastelinskog reda.

Nemoguće je još potvrditi da je u pitanju potomak loze Nemanjića, kažu arheolozi. Vredan nakit je nasleđivan i mogao je da bude predmet čuvanja kroz više generacija. Srpski vladar Đurađ Branković, koji je gradio tvrđavu, potiče iz ugledne velmoške porodice, čiji su preci uživali visoka dostojanstva na dvoru srpskih vladara loze Nemanjića i s njima bili u direktnom srodstvu.

- Naušnice su svakako pripadale osobi visokog vlastelinskog reda. S obzirom na to da grob nije u crkvi već van nje, ne možemo da pretpostavimo da je reč o nekome iz porodice Brankovića. Ipak, veoma je retko se na naušnice stavlja grb. Takvih nalaza ima veoma malo. Pronađen je samo jedan par u pljačkaškom pohodu u Makedoniji kod Prilepa na kojima je isti ovakav grb, što ukazuje na visok rang osobe koja ih je nosila. Naušnice su srednjovekovne, i upoređujući ih sa obeležjima nađenim u Makedoniji, prilično precizno možemo da ih smestimo u 14. i 15. vek - objašnjava arheolog Dejan Radovanović.

NIJE JERININO BLAGO SMEDEREVSKI arheolozi su neko vreme brižljivo čuvali tajnu svog otkrića, kako bi izbegli spekulacije o blagu Proklete Jerine i zaštitili lokalitet.
- Kompleks je potpuno istražen, i to je apel svima koji misle da ovde nečega vrednog još ima. Bili smo, ipak, veoma oprezni, desetak dana o ovom važnom otkriću znalo je tek troje ljudi - kaže Veroljub Ranković, direktor Regionalnog zavoda za zaštitu spomenika kulture.

Naušnice će se uskoro naći u trezoru smederevskog Muzeja, zajedno sa zlatnom minđušom optočenom dragim kamenjem i biserima, nađenom pre 40 godina tokom radova na restauraciji Malog grada.

Tajna ove minđuše do sada nije otkrivena.

Veruje se da je pripadala jednoj od dveju kćerki Despota Đurđa, Katarini ili Mari. Nije nemoguće da je krasila i vladarku Srbije - despoticu Jerinu.

CRKVA JOŠ TAJNA

PROJEKAT konzervacije sakralnog kompleksa počeo je pre dve sedmice. Ostaci crkvice iz 10. veka otkriveni su 1981. godine i veruje se da su ovde, kroz vekove, na istim temeljima podizane pravoslavna, katolička crkva i džamija.

Međutim, misterija Blagoveštenske crkve, koja je ovde, navodno, postojala i u kojoj su pohranjene mošti Svetog Luke, još nije razrešena.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (53)

Avram Istoricar

11.05.2012. 13:32

Moze li neko da objasni srpskim gradjanima kakve veze taj pronalazak ima sa Srbima, kada Srbija u to doba nije postojala. Srbija je postala 1876 godine a pre toga se pominjala sa pojavom Vozda Karadjordja. Bilo bi vreme da se pocnu objasniti stvari koje se ticu Srba i Srbije a ne opisuju svari iz doba bugarskih i turskih osvajanja kao da su srpski . Takve lazi ne bi smele da se pisu u javnim glasilima jer je to najobicniji falsifikat i ne pomaze opisu romanskog porekla Srba.

G-dja

11.05.2012. 14:38

@Avram Istoricar - Čoveče pročitajte prvo istorijske podatke pa onda komentarišite.Pazi ovo Avram istoričar ili kako mali Perica zamišlja "tetu istotiju".

dan osman

11.05.2012. 21:35

@Avram Istoricar - @ Avram - jedne obične mindjuše ( sa grbom Nemanjića ) su te demantovale.. : ))

Miro Markovic

11.05.2012. 22:03

@Avram Istoricar - @Avram Istoricar. Kazi nam, Avrame, 'leba ti, gde ti zavrsi tvoje studije istorije naroda na Balkanu? Voleo bih i platio bih i ja da odem tamo da intelektualno 'izadjem na svetlost dana', jer, prema tebi, ocigledno sedim u potpunom mraku. Ako neces da odas tvoju obrazovnu ustanovu, onda nam iskreno reci od koga kupujes "vutru", jer ta ima ocigledno magicne rezultate. A, ako si naleteo na neku losu "brlju", koja nije od sljive nego od nekih jacih kemikalija, bas mi je zao brlje.

:DD

11.05.2012. 22:09

@Avram Istoricar - Ne,Srbija do 1876.god nije postojala,nikako! Ona je te 1876. god pala sa neba,onako odjednom,stvorila se i dobila naziv "Srbija"! Kakve sve budalastine covek nece procitati!!!

Miami Istorija

11.05.2012. 23:25

@Avram Istoricar - @Avram,ti imas komplekse nize vrednosti u odnosu na nas superiorne Srbe.Mi smo jedan od retkih naroda Evrope ,koji smo imali Kraljevinu od 1102.,Carevinu od 1345,i koji smo vladali drugim narodima,pa verovatno i tvojim.Istorija ne moze da se promeni,ona je nepromenjiva,vec samo moze da se proba falsifikovati od likova kao sto si ti.

squid

11.05.2012. 23:49

@Avram Istoricar - nije ni izrale postojao do pre 50 godina kada je otet od palestine,verovatno si pomesao srbiju i izrael

nata

12.05.2012. 11:16

@Avram Istoricar - Avrame 1876 je izbio srpsko-turski rat, a Berlinskim kongresom 1878 Knezevina Srbija je dobila nezavisnost. A postojala je i posle Vozda Karadjordja kog si pomenuo, jer posle njega je dosla dinastija Obrenovic.

Avram Istoricar

11.05.2012. 13:40

Smederevo je po predanju gradila "Prokleta Jerina", bugarska kraljica a graditelji su bili romanski robovi koji su kasnije sebe proglasili srbima. Po predanju, ono sto su gradili danju su rusili nocu i tako ometali izgradnju tvrdjava protiv turaka. Znaci u to doba nije postojala Srbija vec se radilo o ostacima Bugarske Imperije kada su delimicno u pojedinim oblastima jos uvek bili bugarski osvajaci. U ovo doba, jos uvek Srbije nema sve do 1876 godine.

Zoki

11.05.2012. 22:32

@Avram Istoricar - Prokleta Jerina nije bila bugarska kraljica. Ona je Vizantinka. (Irina Kantakuzen).

Milos

11.05.2012. 23:34

@Avram Istoricar - Kale-Kale, znaci brdo, znaci tu su bili Turci :D Ma idi begaj Avrame isti si ko onaj nas u Partizanu. On nema veze sa fudbalom a ti sa istorijom!!!

grejzi

12.05.2012. 00:29

@Avram Istoricar - hahaha a jel avrame, reci mi onda molim te, od koga su bugari izgubili bitku kod Velbuzda 1330 godine??? ko ubi bugarskog cara mihaila sismana??? verovatno to ne znas jel?

Demagog

12.05.2012. 11:58

@Avram Istoricar - Avrame, leba ti, gde to procita? Jesi li ti to sam otkrio ili ti je mama pricala pred spavanje? Ako je iz neke knjige molim te navedi pored njenog imena i ime autora. Da procitam i ja. Dobro si me nasmejao.

Avram Istoricar

11.05.2012. 15:40

Srbi, uopste ne bi trebalo da citaju "mitolosku Istoriju Srbije" jer nista nije tacno. Tu istoriju je napisala ruska crkva da bi od Romana napravili slovene i tako prosirilim svoje carstvo. Oni Bugare i Srbe priznaju kao slovene samo na Balkanu a u Rusiji se tacno zna ko su sloveni. Sloveni u Ruskoj istoriji samo Rusi plavi, sa plavim ocima. Ostali su Tatari, Turkmeni, Azijati i naravno Srbi su u njihovoj istoriji samo Narodi Romanskog porekla. Zato Srbi, naucite svoju stvarnu istoriju.

Viktor Samsonov

11.05.2012. 21:33

@Avram Istoricar - Uzmeš Rusku istoriju i pročitaš da si Srbi Slavjani. U buduće ne govoriti neistine !

dale10

11.05.2012. 21:42

@Avram Istoricar - A ti bi mogao da se vratis kod uciteljice da ti objasni neke stvari iz prirode i drustva, umesto sto popujes nama svrsenim osnovcima.

despot07

12.05.2012. 00:32

@Avram Istoricar - е баш смо тебе чекали да нам кажеш нашу историју да није тебе шта би јадни ми -вероватно пропали од незнања

qwerty

12.05.2012. 06:51

@Avram Istoricar - Ne slazem se, ali ne kazem ni da grijesite. Procitajte malo istoriju romanskih naroda, knjige koje se odnose na period prije Etruraca. Vidjecete da je veci dio Italije naseljen ljudima s Balkana koji su na sjever dolazili kopnom, a u sredisnji i juzni dio preko mora. Moze se reci da smo srodni s Romanima ili bar da su ljudi koji su nekad zivjeli ovdje bili srodni s njima. Naseljavanje je ipak islo iz naseg pravca pa se za njih moze reci da poticu od nas ili jednog dijela nas.

Ivan

12.05.2012. 09:53

@Avram Istoricar - A kako si dosao do te zapanjujuce "istine"? Citajuci "Trece oko"?

Demagog

12.05.2012. 11:53

@Avram Istoricar - Uzmes neku istoriju, sad da li od nekog od istoricara Starog Rima ili Vizantije i procitas da su Srbi Sloveni. A mozes da procitas nesto i o Krstaskim ratovima. Ne moze da skodi. Znas, to su pisali ljudi koji su ziveli u prvim vekovima nase ere, pa negde do XV veka. A pamflete i slicne materijale 'istoricara' poput tebe citas samo da bi se nasmejao i zabavio.

stefan

11.05.2012. 21:51

avrame istoricaru, ti mora da si neki hrvat ili nesto ko zna sta... cisto da te podsetim da je srpski narod star oko 10 vekova... kako objasnjavas postojanje raske? grobove nemanjica i njihove manastire?ako je srbija izmisljenja grobovi njenih vladara su dokaz da je postojala davno davno pre mnogih drugih drzava..cisto da te podestim ako si hrvat da te podsetim da ste potomci srba, ako si poturica opet da ti kazem da ti je deda bio srbin, a ako si srbin i pises ovo sto pises onda nisi normalan

Siros Tribaloi

11.05.2012. 22:36

Avrame jao kuku lele. O Serbliji Car Konstantin prica u desetom veku! Ali izvor je za vas sasvim lazan. Sto se tice jezika danas mnogo Srbi pricaju engleski ali sigurno nisu Englezi. Opusteno popi pivo i sanjaj o velikoj Bugarskoj

soares

11.05.2012. 23:00

Avrame nisi u pravu,Smedervska tvrdjava ne potiče iz srednjeg veka nego je nju napravio pre 20 godina Krkobabić koji je inače Egipćanin,stariji brat Ramzesa prvog.A nije mi jasno zašto se i to Smederevo spominje kad ono ne postoji uopšte

Viola

11.05.2012. 23:49

Zašto se niko nikada ne zapita da li je u redu iskopavati grobove i vaditi kosti, stvari i stavljati ih u vitrine. I to su ljudi. To je bilo nečije dete. Kakve veze ima da li je neko sahranjen pre 10 ili 100 ili 1000 godina.Stvarno je savremeni čovek ostao divljak.

VIOLINA

12.05.2012. 12:24

@Viola - Da, gospodjo Viola, ali da ti grobovi nisu kopani, mi danas, ne bismo nista znali o proslosti i istoriji, u grobovima su cesto nalazene znacajne informacije o proslosti.... Sve ima svoje...

naranca

12.05.2012. 12:40

@Viola - Pa da zatvorimo arheoloski fax.A sve arheologe da spalimo kao vestice.Da nas ne bi Viola zvala divljacima.

Jeremija

12.05.2012. 13:35

@Viola - Vazno je itekako, jer da toga nema, dolazili bi razno razni Turci sa svojim tvrdnjama. Kao onaj Avram dole sto pise, ne znajuci da su od juznih Slovena samo Srbi imali vlastite vladare, dok su ostali kao Hrvati i Bugari imali Ugarske i B'Ugarske dinastije, Arpada i Kruma - koje pripadaju turkmenskim narodima kao i Osmani uostalom. Srbi nose jos uvek svoje ime od 2. veka koliko povest pise, dok su Srbi/Sloveni istoka pokoreni od Turkmena, od 9. veka prihvatili njihovo tursko ime Bolgar.

Miomir Maksimcev

12.05.2012. 03:12

Nije mi jasno otkuda mindjusa sa grbom Nemanjica u Prilepu? Mozda Avram "istoricar" ima neko objasnjenje? Makedonski istoricari tvrde da Srba tamo nikada nije bilo. Kraljevic Marko je navodno bio Bugarin (po bugarima) ili Albanac (po Albancima).

Mindjuse

12.05.2012. 04:02

Avram je bugarin, vidi se po njegovim tezama. A bugari su mesanci. Srbi sta jesu sta nisu, romani nisu jer to nije nista. Valjda misli na rumune koji su takodje mesanci. Srpski vladari su ostavili dubok trag u istoriji koji ne moze da se spori a to je ono sto je bitno.

Demagog

12.05.2012. 16:46

@Mindjuse - Avram je malo 'prehladjen', a pod Romanima verovatno misli na Romejce, tj Rimljane koji su ziveli na teritoriji onoga sto je kasnije bilo poznato kao Istocno Rimsko carstvo ili Vizantija, kako ga mi danas zovemo. Nadam se barem da je tako. Mada sa Avramom Istoricarem ko bi ga znao. Zelim mu bry oporavak.

Od Srba je sve nastalo

12.05.2012. 09:00

Srbi imaju istoriju koja je bogata i duboko ukorenjena puna uspona, padova ali i dalje čista, ne prisvojena, ne falsifikovana, zdrava i na pravom putu.Mnogi su je hteli skrenuti sa tog puta, razni jataci se pokušavaju popeti na to stablo pokušavajući da stvore svoju grančicu postojanja, pa makar i bez lišća.Da nema stabla ne bi bilo ni grana, valja zaliti to stablo,da se grane ne osuše i lišće ne opadne

predlog za Avrama ixtoricara

12.05.2012. 09:21

Stovani gosn Avro, daj napisite nam knjigu iz te histerije i izobrazite nas maximalno.I to detaljniju i jos stariju od barem cara Konste ili enoga Porfrljogenitalca.Ali avaj zbog naseg nivoa molim ponizno da do odradite arablesno i sve ilustrujete slikopisima tipa Alana Forda.

Aca

12.05.2012. 09:29

E moj Avrame, Srbija je na Berlinskom kongresu unistena potpuno,od tada se tek pominje doseljavanje Slovena,do tada za to niko nije ni znao a nije ni postojalo,znas li muko da je pre Nemanjica Skadar bio prestonica Srbije 1000 god. Da je danas prava Srpska godina 7520,pogledaj spomenike despota Stefana Lazarevica i ostalih Nemanjica koje su god na njima i sve ce ti biti jasno,nemoj biti navijac nego malo istrazi dogadjaje,pusti Nemacku istoriju i jevrejsku.

Jeremija

12.05.2012. 15:46

@Aca - 7520 je crkvena godina kreacije svijeta po bibliji. Ne mozemo sebi dopustiti da se svaki majmun Srbinom zove. Ako zelis nesto da naucis eto pojasnicu kako naucne teze danas stoje: Prapostojbina Srba dolina Volga delte, bili Sarmatsko/Alansko pleme na granici sa Skitima. Putujuci na zapad od Sarmata/Alana/Skita nastaju Sloveni, pleme Srba zavladava nad narodom Luzice, daje im ime. Jedan dio putuje na jug te zavlada nad Rimljanima Ilirima.

Beronia

12.05.2012. 10:04

Možda je Avramu prezime Istoričar, pošto ga piše velikim slovom? Možda je amater istoričar? Diplomirani sigurno nije. Do duše mi smo zemlja poznata po studenoklepim ekspertima.

Citam Samo

12.05.2012. 11:15

Ako su Srbi Sloveni zasto je onda 70% Srba tamnog tena,kose i boje ociju. Ko je vidio Rusa,Slovaka,Poljaka,Bjelorusa... takvog?

dan osman

12.05.2012. 14:34

@Citam Samo - Logično je da nisu svi sloveni svetle puti i plave kose. To je valjda jasno i deci predškolskog uzrasta. : )) Isto... kada kažemo Nemci, mi pomislimo na plave ljude ali..bar 60 - 70 posto Nemaca nisu plavi. I ? Šta nije jasno ? A da, nije dovoljno samo da čitaš...treba malo i da mućneš glavom. : ))

Bolje uci

12.05.2012. 15:32

@Citam Samo - Zato jer zivimo na jugu, jer znas ijedan narod koji izgleda kao da zivi na sjeveru, a zivi na jugu, ne znas jer ne postoje. Tamniji smo jer smo juznjaci, da zivimo na sjeveru bili bi svjetliji. Biti Sloven ne znaci izgledati kao Svedjanin.

Mane

12.05.2012. 15:36

@Citam Samo - Evo, ja sam vidio. Sjećaš li se kako izgleda Marijan Vajda? Je li plav? Dmitrij Medvedev, L. Brežnjev? A. Lukašenko? Janukovič, Juščenko, Timošenkova (prirodna brineta sa smeđim očima). Samo najpoznatije pominjem...Srba ima oko 10% svetlokosih, Hrvata oko 15%, Slovenaca 25%, Makedonaca 10%, Slovaka 35%, Čeha 30%, Rusa 30%, Ukrajinaca 25%, Bjelorusa 40%, jedino Poljaka ima blizu 50% svjetlokosih (znači, sveukupno plavih, svjetlosmeđih, riđih itd.)

zato sto

12.05.2012. 15:48

@Citam Samo - Zato sto su se Rusi i ostali narodi mesali sa mongolima i tatarima, to priznaje i zvanicna Ruska istorija. Zato su dosta istocnih slovena kosooki sa plavim ocima. A opste je poznato da koji narod su sloveni pokorili sa tim narodom su se i mesali, zato mi i imamo dosta krvi i drugih naroda kao sti su kelti, tracani, dacani, etrurci i mnogi drugi! Nemoj da ulazis u diskusiju kad ne znas istoriju!

djipalo junuz

12.05.2012. 16:15

@Citam Samo - Vrlo je jednostavno, tamna boja kose i ociju je uzrokovana dominantnim genom koji smo pokupili kad smo dosli na Balkan i izmesali se sa lokalcima.

Aleksandar

12.05.2012. 20:39

@Citam Samo - Srbi nemaju taman ten.Ja sam tamnokosi, tamanooki Srbin, svoju lepotu dugujem nekima od mojih predaka koji su poznati kao SPARTANCI! :D

Istoričar

19.05.2012. 00:04

Arheolozi otkriju nešto bitno, a laici razglabaju o svetom SrBskom narodu, boji kože i tome da li je ili ne falsifikat ... Da li sam ja budala što sam izabrao profesiju kojoj u ovoj zemlji očigledno niko neveruje, jer bože moj, svi znaju sve još od kada su se rodili ... E moji Srbi ...

Makarido

14.06.2015. 17:50

Voleo bih da mi neko od vas "slovena" kaze, kako su se sloveni zvali i kojim su jezikom pricali. Jer, nadam se da shvatate, da je taj termin "sloveni" izmisljen znanto kasnije. Dakle ti sloveni su morali da imaju neko drugo ime i jezik ranije. Da li znate odgovor?