Nebojša Glogovac: Vreme pacova još traje

Radmila RADOSAVLJEVIĆ

11. 06. 2011. u 20:59

Небојша Глоговац: Време пацова још траје
Glumac, za "Novosti", o vremenu u kome je ”sposobnost” vrednija od dobrote, poštenju, hrabrosti: Danas je važno samo ono što donosi novac i pozicije

DOBROTA je obezvređena, jer se ne isplati biti dobar - danas je važno samo ono što donosi novac i pozicije. Nije suština u tome koliko ste ljudi prevarili, nego koliko ste zaradili. Mera svega su bogaćenje i prestiž, glavne životne utakmice vode se na tom terenu, a dobrota, bezuslovna plemenitost, poštenje, iskrenost, hrabrost... sve te uzvišene i neopipljive vrednosti čovekovog duha ne donose nikakav novčani odgovor. Ovde se za ljude koji se nisu obogatili, ali čestito rade, ne izigravaju zakone, ne muvaju, nisu u talovima, nemaju moć, smatra da su nesposobni. Oni koji su spremni na sve “igre” - da ukradu, a da ne budu uhvaćeni, da milion puta ponove laž, dok ne postane istina, da snime “pornić” da bi postali popularni... smatraju se “sposobnim”. Za čoveka koji ima želudac za sve ovde se kaže “ume da se snađe”. Kako onda govoriti o duhovnim vrednostima - kaže u razgovoru za “Novosti” Nebojša Glogovac, glumac koji je svojim darom i ostvarenjima postao deo naše filmske i pozorišne kulture.

* Zašto je došlo do tako surove “zamene teza” u sistemu vrednosti?

- Ustanovljena su neka “nova pravila”, po kojima je čestit čovek budala, i ljudi se tako stihijski, prosto kao stado, prilagođavaju onome što se dešava oko njih. Malo kasnimo za svetom, ali u isto vreme i pratimo ono što se dešava, i to na dosta loš način. Preskačemo stepenice kojima je taj svet došao do nekih zaključaka, i direktno srljamo u to. A previranja su, globalno, na svim nivoima, menja se “polaritet” planete, i to iz naše pozicije, iz našeg malog života, deluje prilično šokantno.

NAŠ PRILOG EVROPI * Šta je to specifično u našem identitetu što Evropa ne može da razume?
- Mnogo je ovde stvari vrlo specifičnih - od odnosa između muškaraca i žena, do odnosa prema poslu, prema uspešnijem od sebe, odnosu bogatih i siromašnih...
Nismo previše radni, odgovorni i ozbiljni, imamo crtu zla prema boljima od sebe, ali smo daroviti, i još uvek imamo neke hrabrosti. Svačega još ima u nama, samo je pitanje u kojoj su količini svi ti začini, i kako osetiti miris svega toga. Treba, zaista, imati puno sluha za to. Eto, mislim da je besmisleno zatvaranje kafića i restorana uveče, zbog kojih je hiljade turista dolazilo ovde da se provede, i da vidi kako je kad se čovek “otkači” uz neke trube. Te “masti” i tog odnosa prema životu, “udri brigu na veselje”, paradoksalno, ovde još ima, i to je ono naše, autentično. Tu negde, na takvim stvarima i nijansama, iako one, naravno, nisu najvažnije, treba imati sluha kada je reč o nama. To je ono što možemo da ponudimo Evropi kao našu boju i prilog svemu onome što tamo već postoji.

* Kako čovek da se prilagodi globalnim promenama?

- Teško. To je kao da se menja smer kazaljke na satu, ili kao da se vreme ubrzava, toliko je komplikovano prilagoditi se. Pogotovu iz pozicije nas koji smo živeli u drugačijim okolnostima, i ostali na takvim pravilima, to obezvređivanje morala, duhovnih vrednosti, i jurnjava za novcem po svaku cenu, deluju strašno i pogrešno. Ali, ko zna kakve će rezultate to na kraju doneti. Možda se ovo vreme preobrazi u nešto dobro i plemenito. Ali, gotovo sam siguran da će se pre toga desiti ozbiljno čišćenje - u vidu nekih ratova, boleština, raznih drugih loših i tragičnih stvari. Onda će ljudi, verovatno, doći do nekog pametnog zaključka koji će svima omogućiti da žive normalno.

* Imaju li mlađe generacije danas svest o tome šta je moralno, a šta ne?

- Mladi ljudi žive u skladu sa svojom životnom dobi, primorani da na osnovu toga prave svoje kodekse i merila vrednosti. A pošto je čovek prilagodljiva zverka, oni nalaze načina da plivaju u ambijentu u kome se laže, mulja i krade otvoreno, na svim nivoima, čak se više i ne prikriva. Teže je starijima, koji znaju za drugačije, pa se sada prilagođavaju, iako to nije pravilo - i tu je dosta odličnih “plivača” koji profitiraju u svim promenama. Mladi ne znaju kako je bilo, vreme ovog vulgarnog, surovog rijaliti šoua je jedina realnost koju poznaju, zato im je i lakše.

* Da li ljudi dobrovoljno pristaju na tu potčinjenost - da ih, kako kažete, otvoreno lažu i potkradaju?

- Nemaju za šta da se uhvate da bi reagovali. Više ništa ne važi, svaka laž i svaka igra su mogući i otvoreni. A ljudi su iscrpljeni višegodišnjim siromaštvom, nesigurni u zakone i ceo sistem, zastrašeni na svojim radnim mestima, ako ih uopšte imaju, i teško je onda očekivati neku jaku, otvorenu i progresivnu energiju, koja bi pokazala inicijativu da nešto promeni. Ovde hara licemerje, oni koji ne razmišljaju na taj način, prosto su zatečeni. Mislim, međutim, da će se vremenom rešiti taj protivprirodni blud koji nam se dešava.

* Na koji način?

- Suviše je nezadovoljnih i siromašnih, čak se i neki srednji građanski sloj bori za opstanak, da ne govorim o onom nižem, najsiromašnijem. A pošto ljudi vole da žive, i borba za opstanak je ipak genetski kod, mislim da će doći do nekog bunta, do pucanja nekih ekonomija, penzionih fondova i ne znam čega sve još, pošto nisam nikakav stručnjak, samo sam običan građanin. Trenutno, koliko mirišem, još nije taj nivo temperature. Ali, čini mi se da nije ni tako daleko dan kad će ljudi potrošiti sve kartice, čekove, kredite i pozajmice pomoću kojih žongliraju svakog meseca da bi preživeli, dan kad neće imati para da leče svoju decu, iako rade i završili su neke škole. Tako zaključujem iz neke svoje mašte i instinkta, i mislim da bi bogati manipulanti trebalo da “drže gaće” u neko dogledno vreme.

LJUDI I NELJUDI * Jedan ste od naših najangažovanijih glumaca na prostoru bivše domovine. Kako izgleda realnost izvan oficijelne politike, imaju li Srbi prijatelje? - Normalni ljudi ostali su normalni u svim događajima. Samo vreme pacova, puštenih sa svih strana da divljaju u jednom periodu, koji su oteli i uzeli sve što su hteli, nekako još traje, jer su ekonomski postali jaki. Rat je bio jedini trenutak kada su oni bili neko i nešto, mogli su da rade šta hoće s puškom u ruci, nožem, ili bilo čim. Moje jedino verovanje i nada je da ni oni ne mogu još dugo da potraju - i ovde i tamo pacovi uvek ostaju to što jesu, ne mogu nikada da evoluiraju u viša bića, i ta njihova sila će se potrošiti. Nije daleko vreme kada će viši duhovi moći da progovore i da deluju na ovim prostorima. Jer, ljudi su ljudi i tamo i ovde, a neljudi su svuda isti.

* Šta je ono što Srbiji danas, suštinski, najviše nedostaje?

- Sigurno je danas bolje od života pod Miloševićem, ali ni blizu onoga što smo očekivali. Na opštem planu, nema se dovoljno ideja. Sve je neka reciklaža, ili pravljenje od kombinacija starih stvari - od delova stare muzike pravi se nova muzika. Nema novog progresivnog pravca, istinske slobode, nema definicije ljudskih želja i stremljenja, ništa nije formulisano dovoljno. Nema ozbiljnosti i ozbiljnog rada, prave strategije, odgovornosti onih koji vode ovu zemlju, i zato se sve gubi u tom zamešateljstvu svega mogućeg i nemogućeg.

* Šta je ono što smatrate najpogubnijim?

- Manjak osećaja za kvalitet, negativna selekcija, vrsta loših kompromisa u odnosu na to šta je napredak i kuda želimo da odemo. Nema se vizija šta ova zemlja treba da bude...

* Zbog čega se neprestano otvaraju novi prostori za manipulaciju?

- U Londonu sam bio u samoposluzi, koja radi sa kraljevskom i vojvodskom familijom još od 1703. godine, što je predstavljeno sa dva mala grba na svakoj kesi koju poneseš odatle. To je, dakle, 300 godina samoposluga, i nemaš dilemu šta je. Imam i drugi primer - deda je uložio u kladionici pare na svog unuka, kad je on imao sedam godina, da će braniti za englesku reprezentaciju, i kladionica je garantovala za taj ulog sledećih dvanaest ili petnaest godina. Mali je zaista postao reprezentativac, i deda je dobio svoje pare. U Beogradu, u Srbiji, na ovim prostorima, ne možeš da računaš na takve stvari, niti da imaš toliku dozu poverenja. Mi nemamo kontinuitet vrednosti, i to je ono što ostavlja ogroman prostor za manipulaciju.

* Ima li objašnjenja za taj nedostatak kontinuiteta vrednosti?

- Stalno smo gore-dole, menjamo ideologiju svakih pedeset godina, ili još kraće, i sve zaboravljamo. Ljudi koji su ovde voleli kralja, krsnu slavu, boga i otadžbinu, gurnuti su u zapećak, a njihova imovina, imanja, zgrade, predati su ljudima koji su u ratu bili partizani, i pobili nešto Nemaca, četnika, i ne znam već koga. Tako su oni koji su govorili o socijalnoj jednakosti radnika i seljaka, postali velike gazde, i kleli se u Tita i KP, da bi im se verovalo da ne lažu. Onda se krajem osamdesetih vratila neka nacionalna svest, u stvari, samo da bi se zaratilo, i da bi se podelila država onako kako je nekada bila podeljena, što znači - opet prevara. I tako, danas dođemo i do toga da se sve čini da neko otme “Avala film”, a mi ne znamo ko tu ima prava, ni ko je pravi vlasnik. Da imamo pamćenje i da je izvršena denacionalizacija, onda bismo znali da je posed na kome se nalazi filmski grad vlasništvo porodice i rođaka Jovana Dučića, a pominje se i neki moj Glogovac. I tako, ovde je stalno neka magla, ničije i nečije, a to je uvek pravi prostor za pacove.

* Kako doživljavate priču o ulasku Srbije u EU - hoćemo li stići tamo?

- Ta beskrajna igrarija me već toliko zamara da uopšte ne razmišljam o tome. Prenapumpana je to priča, dobija mitske razmere, više ne znam šta treba učiniti, koliko “gaća” skinuti da bi se ušlo u tu Evropu. A mi jesmo u Evropi, i jesmo deo Evrope, ali ne bih voleo da ostanemo bez identiteta. Ovi prostori jesu specifični i geografski i istorijski, zaista smo na raskrsnici, koja je napravila neko čudno “čvorište”. Od raznih teorija zavere - da u Srbiji postoje najkvalitetniji minerali i rude, čija nalazišta postoje samo na pet mesta u svetu, pa je zato značajno da nam to uzmu, do raznih drugih priča. Sve to napravilo je ovde zanimljivu sliku našeg identiteta, koji je neuhvatljiv, čudan i nerazumljiv, baš po nekakvim standardima EU, ali bi bilo lepo da nas razume, onako kako mi razumemo svet.

* Da li je to prava pozicija “mi i svet”, “svet i mi”?

- Naravno da nije, glupa je, jer ne može da bude ravna vaga. Ali, možda možemo da razumemo svet, i da nekako pronađemo svoj put, što je velika mudrost. Nemam lično rešenje za to, ali bih voleo da zadržimo svoj identitet.

* Šta je ono što vama uliva nadu?

- Trudim se da ne budem razočaran, zadajem neke ciljeve i zahteve pre svega sebi, i trudim se da od svoje dece stvorim ljude koji će shvatiti okolnosti u kojima žive. Kao i da znaju da dobro postoji, samo je negde potisnuto. Mislim da ovde još ima dobrih, čestitih ljudi, i to je ono što uliva nadu. Verujem da će neke nove generacije, ako to već ne budemo mi mogli, naša deca, unuci, dočekati ovde bolji, normalniji život.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (41)

Vesperzijan1

11.06.2011. 21:13

Нада је зла Небојша, из Пандорине кутије је изашла, можда самоодржање је то што замењује наду. Одличан текст.

Mali bata

11.06.2011. 21:39

Potpuno poucno, dozvolite da nadovezem, istorija svakog naroda toje hiljadugodisnje prilogodjavanje sredine koja ga okruzuje. Politika je odgovorna ako se to izmakne kontroli.

sasa

12.06.2011. 00:00

@Mali bata - Samo jos 15-20 godina igrati njihove valcere i poloneze,da ojacamo i stabilziramo sebe.

Mali bata

12.06.2011. 10:42

@Mali bata - Ovde se jos jednom susrecem sa potpuno pragmaticnim pokusajem da se utice na socialnu stvarnost preko medija. Blef je glavni ustavni kapital vremena posle petog oktobra, vase predvidjanje nemoze da traje jer se susrecu saborci demokratije a oni su ozbiljni ljudi.

cacanin

11.06.2011. 22:28

Bravo Nebojša !!!Uvek si me oduševljavao kao čovek i glumac, ali sa ovim tvojim gledištima kupio si me do kraja. Čitajući tvoj intervju kao sebe da sam slušao. Tačno je u Srbiji ima dosta čestitih i poštenih ljudi a ti si jedan od njih !!!

Marko 29-Crna Gora

11.06.2011. 22:49

Eto ponedje se moze i procitati ljudska riječ.Sve je tako brate Nebojša ali evo doveli su na ivicu i pošteni ljudi moraju da lazu i budu prevrtljivi da bi prezivjeli.Sve najgore su izvukli iz naroda.

Marko

12.06.2011. 00:07

Nebojša Glogovac je ljudina i gospodska grdosija! Svaka Vam cast Covece! Ja Vam se odavno divim kao umjetniku. E, ovaj tekst bi trebao da nekom bude pouka. Ali tesko, probrani su neljudi i fukara. Vas zivot Nebojsa i pripadnost srpskom rodu je za divljenje. Tako ga lagano nosite da Vam se mnogi dive! Evo vlastodrsci-glavonje, sta narod Srbije i svekojikog srpstva ceka odavno! Zar ne Kostunica.....

Hriscanin

12.06.2011. 00:51

Nedostatak kontinuiteta vrednosti? Dok god se vrednosti u Srbiju ne budu bazirale u Hriscanskom duhu (pravoslavnom) i temelj tih vrednosti ne bude Hristos,uz svo postovanje i uvazavanje ostalih vera i veroispovesti,mi kao Srbi,Hriscani pravoslavne veroispovesti,zivecemo i delacemo poput izgubljenog stada. Stada koji nema cak ni pastira,stada koji nezna gde je poso,zbog cega postoji i koji mu je cilj. Svaki ostali sistem vrednosti koji nam se bude nudio je posredan ugovor na propast.

KENGUR

12.06.2011. 01:48

svaka cast na prilogu, bolji od svih dosadasnjih, nista cudno, nebojsa je odrastao u normalnoj familiji gde su postojale prave vrednosti, sazreo je i ostace ovakav kakav je, steta sto nema vise ovakvih ljudi u srbiji.

Aleksandar Popovic

12.06.2011. 07:52

U pravu je g. Glogovac, vrstan profesionalac, intelektualac i covek. Etika kod nas nije nikada bila na tako niskom nivou. Medjutim, kako sve za vremena biva, proci ce i ovo vreme nasilja nad ljudskoscu. Ljudi slicni Glogovcu mogu u tome posebno da pomognu. Onima, koji covekoljublje stavljaju na prvo mesto, treba dati vise prostora u nasim medijima i stvari ce se ubrzanije popravljati. Naravno, ljudi na vlasti bi morali da slede misli kakve ima i ova glumcina.

Marko

12.06.2011. 08:00

Ono što je najgore u celoj priči: svega ovoga su svesni srpski vlastodršci. Ko god se bavi politikom, bavi se iz sopstvenih i sebičnih interesa. I zašto bi menjali sistem vrednosti u kome može najviše da se krade, laže, zabavlja i živi na tuđi račun? Još nisu doneli zakon o finansiranju političkih stranaka. Mislim da su sve rekli o sebi time. Nebojša, nema čoveka ko ne misli ovako, a da je iole normalan i porodično vaspitan.

NADANJE

12.06.2011. 09:38

Nada da ce vreme pacova imati svoj kraj je nesto sto nas obican narod jos drzi da opstanemo tj.prezivimo .Nebojsa je covek koji ima i imace specificnu tezinu koju svaki Srbin treba da ima.Zivim za dan kada ce pacovi poumirati.

nikolica

12.06.2011. 09:49

nekada je porodica bila stub društva, generacije su rasle uz starije i visok stepen poštovanja iskustva i znanja. danas mladi rastu uz televiziju koja nam svima nudi sumnjive sadržaje, prosveta je pala na najniže grane, institucije su izgubile smisao, sistem vrednosti je izvrnut naopačke. TRAŽILI SMO EVROPU A ONA NAM DOŠLA SA SVOJOM PRETHODNICOM: MAFIJA, DROGA, NEMORAL, ESTRADA, KIČ...svemu ovome je kumovao i ekonomski i moralni sunovrat u kom normalni i obrazovani nemaju perspektivu.

Buha Radivoje

12.06.2011. 10:13

Znao sam da si "GLUMCINA", a sad znam da si i "LJUDINA", covece to je sama srz problema, supstanca, ako ima jos ovakvih ljudi u Srbiji, nije sve propalo.Ovo bi trebali procitati u Skupstini i Vladi Srbije, da oni koji vladaju bar nekad cuju pametnog coveka.

Mima

12.06.2011. 10:47

Bravo Nebojsa,kao da sam sve ja rekla,u potpunosti se slazem sa tobom...e da je vise nas takvih.Mnogo sam problema imala u zivotu bas zbog toga sto sam sve ovo rekla...tamo gde nije to dobrodoslo i gde se merilo ljudske vrednosti razlikuje od mog..Nadam se i ja da ce se kad tad promeniti sve ovo sto nam se sada desava.

Tea

12.06.2011. 16:46

@Mima - Ok, kako ce se promeniti ako jadikujemo u komentarima po internetu i cekamo pomoc roditelja, drzave, socijalnih ustanova ili crkve? Vecina ljudi tako ocekuje promene i tako vidi "bolji zivot" umesto da radi i ulaze kapital koji poseduje.

siki

12.06.2011. 17:55

@pajko - Najbolji film za me ne je Nebeska udica svaki put kad gledam placem ...

SWAY

12.06.2011. 12:13

Odlčan glumac . čestitke na njegovu radu i razmišljanju. U Hrvatskoj nema ni blizu glumaca koji imaju kvalitetu vaše kinematografije i kazališta.

Tea

12.06.2011. 16:41

@SWAY - Cestitke za rad, pridruzujem se. Usput cu iskoristiti priliku da pozovem sve umetnike da se drze umetnosti i da stvaraju umetnost, a ne da se mesaju u ekonomiju posto za to nisu ni strucni ni kompetentni.

RM

12.06.2011. 18:46

@SWAY - Hahahah genijalno, nek se umetnici ne mešaju, al nek nam psiholog, socijlani radnik i ortoped vode državu, ekonomiju i građevinarstvo.... Hercegovac svaka ti je na mestu!

Gojko B.

12.06.2011. 13:27

Sve vrednosti jednog društva izlaze iz porodice. Što ni jedna škola nemože da vaspita, sem da mu pruži neko obrazovanje, koje je poslednjih decenija na najnižem nivou. Što je na površinu isplivale one ljudske vrednosti, karakteri, koje su podobne za urušavanje jednog društva, sa kojim i država propada. Gde je nekome cilj da se jedno društvo obezvredi u svakom pogledu, jer onda mošete da radite šta poželite, to je demokratija ovog vremena...

Jovan

12.06.2011. 16:29

@Gojko B. - Pored porodice (internog okruzenja) na formiranje jezgra licnosti pojedinca uticu i moralne norme i usvojena ponasanja koja vladaju u sirem drustvenom okruzenju (eksterno okruzenje). Pojedinac se, da bi opstao u drustvu, asimilira i u najvecem broju slucajeva identifikuje sa kolektivnim identitetom. Ovo je jezgro zacaranog kruga.

zorica

12.06.2011. 14:53

Svaka čast na mišljenju. no, ja imam jednu nedoumicu: da li je upravo problem u tome što se dobri ljudi mnogo teže udružuju i mnogo manje pomažu i manje su efikasni od ovih loših?poz

mmJa

12.06.2011. 14:58

Nebojsa, cenio sam te kao glumca, a sada te jos vise postujem kao izuzetno pametnog momka. Svaka ti cast. Steta sto tvoje reci ne mogu nista da promene, bas kao ni moje i svih pametnih, karakternih, ljudi koji vrede. Dosta nam je bilo i kriminalaca i politicke ,,elite,, dajte prave ljudske i strucne vrednosti. Odusevio si me, svaka ti cast

Roko

12.06.2011. 15:55

Odavno on ovo prica, on je iz patrijahalne porodice, otac svestenik... Nije prvi put da izrazi svoje misljenje o surovoj realnosti!!!

Iva

12.06.2011. 16:38

Slažem se uglavnom sa svime što je Nebojša rekao, sem da je mladima lakše danas. I ti mladi izašli su iz porodica u kojim je doživljaj sveta potpuno drugačiji od današnjeg. Mladima je teško da se snađu u svetu koji se ovako brzo menja i gde je profit jedino merilo. Biti uspešan u smislu otimanja danas znači preživeti. Nedostatak minimalne sigurnosti dovodi do još veće frustracije. Svima je teško danas.

Miki

12.06.2011. 18:05

@Iva - "Mladi ne znaju kako je bilo, vreme ovog vulgarnog, surovog rijaliti šoua je jedina realnost koju poznaju, zato im je i lakše."

Biba

12.06.2011. 19:41

@Iva - Slazem se da je ovo jedina realnost koju mladi poznaju pored prica roditelja o proteklim vremenima. Lakse podnose ali sta je ono sto ce predati sledecim narastajima? Ako se ne promene merila vrednosti i ne uspostave pozitivni eticki principi i kriteriji drustvenog ponasanja, generacije mladih ce se izgubiti. U tom pravcu svi mi posedujemo stepen drustvene odgovornosti.

Gojko B.

12.06.2011. 18:29

Još nisam video ovoliko dobrih ocena na iskazani tekst. Što, govori da još u Srbiji ima dobrog zdravog razuma. Znači da još nismo propali kao društvo. Samo što je potrebno da se medjusobno, zdravorazumska dobrota medjusobno podrži, nebi li se ovo bolesno vreme prevazišlo.........

Markoni

12.06.2011. 19:00

Bravo Nebojsa! kamo srece da vise poznatih licnosti izadju u javnost sa ovakvim stavom a ne da gledaju samo sebe i sopstvene interese.

ИЛ

12.06.2011. 23:08

Поред чињенице да је наш најбољи глумац у последњих 20 година, Небојша Глоговац је неспорно један од оних ретких који се усуђују да мисле својом главом и да критички, али и оптимистички посматрају свет око себе.

GospodarZvjeri

14.06.2011. 13:59

Malo me glava boli od tih klise krivaca - > reality programa i grand produkcije. Nije tako jednostavn problem. Takvi servisi jesu ogledalo ovog naroda, prije svega njegove kulture, ali nisu krivi sto je ona narusena. Pogledajte oko sebe. Ovo je divlji Balkan, nekada davno proklet, zapaljen i srusen. Samim tim unistene su sve vrijednosti koje su se mogle unistiti. I ko je kriv ? Pacovi su krivi...

Milica

20.07.2011. 21:13

Bolje je da ne razumes- neces imati lice s pricom, al` neces imati ni podocnjake...