VENECIJA
OD SPECIJALNOG IZVEŠTAČA

KIŠA i ogromni redovi pred Đardinima obeležili su prvi dan 54. venecijanskog bijenala.

U sredu veče je u Palati „Malipjetro“ svečano otvoren crnogorski paviljon projektom „Obod i bisre vode“. Naime, Crnogorci predstavljaju budući međunarodni multimedijalni centar „Marina Abramović Cetinje komjuniti centar - Obod“ gde bi se stvarale „najbolje produkcije u oblasti filma, pozorišta, muzike, plesa i opere“. Jedna od hala bivše fabrike bila bi posvećena umetničkim radovima koji su proizvedeni u tom centru.

Od umetnice Anke Burić, akademika CANU, saznali smo da je vladalo veliko interesovanje kad je Marina Abramović predstavljala na Cetinju svoj projekat pretvaranja napuštene fabrike u nov multimedijalni kulturni centar.

ŠTRAJK GOSTE i publiku Bijenala u sredu je dočekao štrajk „gradskog saobraćaja“. Vaporeti nisu vozili. Oni koji su sa kopna hteli do svog odredišta a da ne plivaju - morali su da se odluče za taksi. A put do nacionalnih paviljona ove najstarije i najprestižnije međunarodne likovne smotre, koji u gradskom prevozu košta šest i po, u sredu se taksistima plaćao - 150 evra.

Po rečima Marine Abramović, u životu svakog umetnika dođe trenutak kada mora početi da razmišlja o odlasku i o tome šta će, u odnosu na njegova dela i uverenja, iza njega ostati kao njegovo nasleđe.

- Za mene obrazovanje mladih umetnika uvek je predstavljalo sastavni deo moga rada - rekla je Marina. - Stvaranje dijaloga s ovom generacijom može mi dati osećaj za duh vremena u kojem živimo i održati me u dodiru sa stvarnošću. Uvek sam na to gledala kao na ravnopravnu razmenu. U vreme kada sam počela kao performans umetnik u bivšoj Jugoslaviji, niko nije ni smatrao da je to umetnost. Bilo je neophodno stvoriti potpuno novi jezik i novi sistem pravila. Više od 35 godina bilo je potrebno da bi se došlo do tačke s koje je bilo moguće stvoriti osnovu za transformaciju alternativne forme umetnosti kao što je performans - u glavni tok umetnosti.

Marina je podsetila da je njena generacija performans-umetnika prestala da nastupa krajem sedamdesetih godina prošlog veka i da ih je danas ostalo još nekoliko.

- Stalno izvođenje performansa je emotivno i fizički zahtevno i nije lako na tome istrajati duže vremena. U ovom trenutku, sva moja pažnja usredsređena je na stvaranje nasleđa koje će omogućiti umetnosti performansa da nastavi da raste i da se razvija. Moje će nasleđe biti da uspostavim dva centra, istovremeno na dva kontinenta: jedan u Cetinju, u Crnoj Gori, a jedan u Hadsonu, u SAD - istakla je Marina napomenuvši da su nedavno predsednik crnogorske vlade i ministar kulture odlučili da staru fabriku „Obod“ na Cetinju, izgrađenu u vreme Tita, pretvore u „Marina Abramovic Community Center Obod Cetinje“ (MACCOC).

Na Bijenalu u Veneciji, u crnogorskom paviljonu biće predstavljen model fabrike i planovi njenih budućih funkcija.

U četvrtak po podne zakazano je svečano otvaranje Paviljona Srbije u Đardinima.