TRAKA JOŠ KRIJE KLjUČ TRAGEDIJE: Završen terenski deo vojne istrage pada aviona VS mig 21, delovi na ekspertizi u Batajnici

V. MITRIĆ - R. DRAGOVIĆ

27. 09. 2020. u 22:00

ТРАКА ЈОШ КРИЈЕ КЉУЧ ТРАГЕДИЈЕ: Завршен теренски део војне истраге пада авиона ВС миг 21, делови на експертизи у Батајници

Foto V. Mitrić

UVIĐAJ na mestu pada aviona "mig 21" Ratnog vazduhoplovstva u selu Brasina kod Malog Zvornika, gde su u petak ujutru život izgubila dvojica pilota Vojske Srbije Dejan Krsnik i Zvonko Vasiljević, završen je, a svi delovi olupine vojne letelice kamionima su prebačeni u Vazduhoplovni zavod "Moma Stanojlović" u Batajnicu.

Komadi uništenog "miga" narednih dana biće podvrgnuti detaljnim analizama, kako bi vojne komisije koje rade na rasvetljavanju tragedije došle do tačnog uzroka pada aviona.

Na mestu nesreće pronađen je i uređaj za snimanje parametara rada letelice. Od trake na kojoj su zabeležene promene u radu motora i sklopova očekuje se da pomogne objašnjavanju poslednjih trenutaka aviona u vazduhu, gde se krije ključ tragedije u kojoj su poginuli major Krsnik i kapetan prve klase Vasiljević.

Nije sasvim objašnjeno ni katapultiranje posade, koja je do poslednjeg trenutka pokušala da avion, koji je tonuo ka tlu, podigne u visinu. Prema pravilima u avijaciji, odluku o napuštanju aviona donosi zapovednik letelice. Konstrukcija dvosedih "migova 21" je takva da u slučaju katapultiranja obojica pilota istovremeno izleću iz aviona.

Da su sa mesta nesreće pokupljeni svi materijalni dokazi potvrdio je u nedelju i ministar odbrane Aleksandar Vulin.

- Vojne komisije su završile rad na ternu i svi materijalni dokazi su prikupljeni, ostaci letelice su uklonjeni i preneti u Vazduhoplovni zavod - rekao je Vulin i pojasnio da će stručnjaci tek utvrditi koje je podatke zabeležio snimač parametara.

DATUM SAHRANE

MESTO i datum sahrane pilota Dejana Krsnika i Zvonka Vasiljevića, kako nam je rečeno u Vojsci Srbije, biće saopšteni naknadno. Poslednjem ispraćaju, po običaju, prethodiće i komemoracija u Komandi Ratnog vazduhoplovstva VS.

Ovaj uređaj, za razliku od "crne kutije" iz drugih tipova letelica, beleži samo parametre rada aviona, ne i razgovor pilota. Ministar odbrane je najavio i brze rezultate vojne istrage.

- Videćemo kako je funkcionisao avion i kako su piloti upravljali. U Komandi Ratnog vazduhoplovstva trenutno rade obe komisije, koju vode generali Popović i Bjelić. Oni proučavaju sve dokaze i veoma brzo će izaći sa zaključcima. Ne mogu da se obavežem na konkretno vreme, datum ili dan, jer je sve u rukama stručnjaka - naglasio je Vulin i dodao da niko u Vojsci ne može da naredi komisiji da radi brže ili sporije, jer su to samostalni organi.

Foto V. Mitrić

Prema proceduri, svi podaci iz istrage biće dostavljeni tužilaštvu koje odlučuje o slučaju i eventualnim daljim radnjama.

I tužilac Višeg javnog tužilaštva u Šapcu Zoran Obradović potvrdio je za "Novosti" da je uviđaj na mestu avionske nesreće završen. Prema njegovim rečima, zamenik tužioca, koji je radio uviđaj, uz asistenciju vojnih i drugih eksperata naložio je obdukciju tela poginulih pilota.

PADAJU I AVIONI NAJVEĆIH

MINISTAR odbrane Aleksandar Vulin, gostujući na TV Prva, podsetio je u nedelju da ovakve nesreće nisu karakteristika samo naše vojske.

- Velika tragedija pogodila je Ukrajinu, gde je u avionskoj nesreći poginulo čak 26 kadeta. Jedan od najsavremenijih aviona F-35 u proteklih nekoliko godina pao je tri puta, a vazduhoplovstvo SAD u proteklih pet godina izgubilo je 133 pilota i članova posade - rekao je Vulin i naglasio da se u našoj vojsci neuporedivo više leti nego pre nekoliko godina.

O silini udara "miga 21" u tlo, na mestu tragedije svedočio je u nedelju dubok krater u dnu njive, na svega nekoliko desetina metara od porodične kuće Tanaskovića u Brasini. Letelica, pošto se zarila u zemlju, upalila se, a potom je uz snažnu detonaciju koja je uznemirila žitelje ovog kraja, i eksplodirala.

Najveći deo olupine u nedelju je bio uklonjen iz njive uz kuću Tanaskovića. Meštani kažu da su ostaci aviona satima odvoženi kamionima. Ostali su samo manji ostaci, zariveni u ilovaču.

Stanje povređenog Vitomira Tanaskovića, prema našim saznanjima, stabilno je, iako mu je život bio ugrožen. On je pretrpeo teške opekotine glave, grudnog koša i udova. U trenutku pada letelice sakupljao je orahe na imanju. Po svemu sudeći, shvatio je da će se avion survati nedaleko od njegove kuće, pa je u poslednjem trenutku supruzi rekao da siđe u podrum. Nekako je i sam uspeo da izbegne najgore.

Kako kaže njegov zet, Miroslav Tomić, u proceni ove situacije pomoglo mu je njegovo ratno iskustvo. Vitomir je radio kao policajac u Beogradu, ali je odlazio i na borbene zadatke širom zemlje. Pošto je otišao u penziju vratio se na imanje u rodno selo.

SAUČEŠĆE, NE I UTEHA

U KUĆU Vasiljevića u Donjoj Borini neprekidno dolaze komšije, prijatelji, rođaci i Zvonkove kolege. Izjavljuju saučešće i govore o poginulom pilotu kao ljudini i divu naše avijacije. Niko nema reči utehe za roditelje i brata, Zvonkovu suprugu i decu, koji su Beogradu.

Meštani Donje Borine i Brasine ističu i da su bili ponosni na Zvonka. Svi su ga poznavali i voleli, još od detinjstva. Bio je dete i mladić za primer u svemu.

- Ponosili smo se njime, jer je bio dobar čovek, oficir i pilot. Eto, sudbina je htela da ovde, među nama, završi svoj čestiti život - kažu žitelji sela pod Gučevom.

 

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (0)