SRBIJA DOBIJA DVE LETEĆE TVRĐAVE: Transportni avioni C-295 uskoro u redovima našeg ratnog vazduhoplovstva

Novosti online

23. 02. 2022. u 11:36

VOJSKA Srbije dobiće dva transportna aviona C-295 Casa kompanije "Erbas". To je letelica jednostavne konstrukcije, pouzdana i visoko prilagodljiva, a njom će znatno biti osnaženi transportni kapaciteti Vojske Srbije.

СРБИЈА ДОБИЈА ДВЕ ЛЕТЕЋЕ ТВРЂАВЕ: Транспортни авиони Ц-295 ускоро у редовима нашег ратног ваздухопловства

EPA

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić boravi u jednodnevnoj radnoj poseti Kraljevini Španiji, a tokom boravka u Madridu, Vučić će prisustvovati potpisivanju Ugovora o kupovini dva transportna aviona C-295 Casa kompanije "Erbas".

C-295 je dvomotorni vojni transportni avion španske kompanije EADS-CASA o čijoj nabavci za potrebe Vojske Srbije se u javnosti govori već nekoliko godina. 

Prvi C-295,koji se proizvodi u Erbasovom proizvodnom pogonu u Sevilji, je poleteo 28. novembra 1997. u španskom vazduhoplovstvu. Do sada je proizvedeno 170 letelica. Kakonavodi portal Tango six, to je za sada najpopularniji (sa ubedljivo najvećim tržišnim učešćem) „laki transporter“ koga koristevojne vazduhoplovne snage 30 zemalja. Osim 6 država Evrope, C295 leti u Kanadi, zemljama Južne Amerike, u severnoj i centralnoj Africi, preko država Bliskog istoka pa sve do jugoistočne Azije.

EPA

Kao osnova za njegov razvoj poslužio je špansko-indonežanski CASA/IPTN CN235 a C-295 predstavlja njegovu produženu verziju sa 50 procenata većom nosivošću i novim jačim motorima. Samim tim, u odnosu na svog prethodnika avion ima veći dolet kao i poboljšane performanse.

C295 reklamira kao avion jednostavne konstrukcije, kao pouzdanog i visoko prilagodljivog taktičkog transportera koji je sposoban da nosi do 9 tona tereta sa maksimalnom krstarećom brzinom od 480 km/h. Letelica zahvaljujući konstrukciji stajnog trapa ima odlične STOL karakteristike (potrebna mu je veoma kratka pista za poletanje i sletanje – 670 metara za poletanje i 320 metara za sletanje). Istovremeno, avion je u mogućnosti da poleće sa polupripremljenih mekanih i grubih uzletišta.

Ističe se njegova niska cena održavanja i korišćenja, uz maksimalnu efikasnost a zvanične specifikacije kažu i da ima malu potrošnju goriva, i da zbog toga može ostati u vazduhu čak 11 sati. Njegova cena se poslednjih godina obično kretala oko 30-45 miliona dolara.

C295 ima najdužu teretnu kabinu u svojoj klasi, (12,69 metara sa teretnom rampom 15,73 m) čije dimenzije iznose 12,69 × 2,7 × 1,87 m i zapreminom od 46,9 do 57,3 m³. Može se opremiti sa 71 sedištem. U kabinu se smešta do 48 padobranaca sa punom opremom a u zadnjem delu kabine sa obe strane se nalaze vrata za iskakanje, navodi se na portalu Tango six.

Što se tiče prevoza ljudstva moguće su i konfiguracije sa 44 vojnika pod punom opremom uz 21 vojnika sa manjim opterećenjem, zatim varijanta za prevoz sa većim komforom za 50 osoba. Kada je u pitanju teret, avion nosi do pet paleta dimenzija 2,24 x 2,74 m x 2,11 koje se utovaruju/istovaruju preko posebnog sistema, postoji i sistem za izbacivanje tereta u letu CDS A22 a takođe može poneti tri laka terenska vozila.

EPA

Osim klasičnog izbacivanja tereta preko zadnje rampe sa većih visina moguće je tovar izbaciti i LAPES metodom gde se teret izbacuje u niskom letu pomoću padobrana. Postoje dve medicinske konfiguracije, jedna sa 24 pacijenata i 7 članova medicinskog osoblja i druga sa intenzivnom negom za 12 pacijenata. U spasilačkim misijama u avion se smešta do 106 prsluka za spasavanje a moguće je postaviti i dva čamca koji se u slučaju prinudnog sletanja na vodu automatski naduvavaju i mogu da prime po 46 osoba svaki. Sve nabrojane konfiguracije su lako i brzo izmenljive a u letelicu se može ugraditi i toalet. Maksimalna nosivost je 9250 kg a uz svaki avion se može dobiti do pet paleta tipa 463L.

Kada govorimo o doletu, C295 ima nešto slabije mogućnosti u odnosu na C-27J. Dolet sa maksimalnim teretom od 9,25 tona je 1277 km, sa 8 tona 2148 km, sa 6 tona 3700 km i sa tri tone 4587 km. Takođe ima manju krstareću brzinu od 482 km/h, piše Tango six.

EPA

Pored klasičnih transportera C295M i C295W postoje i mornarički patrolni avioni C295MPA Persuader (iskorišćena je karakteristika aviona da može dugo da ostane u vazduhu),  potom tu je naoružana leteća topovnjača AC295 koja služi i za prikupljanje obaveštajnih podataka (ISR), nudi se posebna verzija samo za prikupljanje obaveštajnih podataka – SIGINT (sa mogućnostima ELINT i COMINT), razvijen je sistem za gašenje požara sa do 7000 litara vode ili retardanata koji se u običan transporter lako može postaviti i ukloniti.

C295M ili C295W može biti i leteća cisterna jer postoji i lako uklonjivi komplet za pretakanje goriva koji obezbeđuje dopunu do 6 tone goriva avionima ili helikopterima. 

BONUS VIDEO: Novo vazduhoplovno čvorište Jugoistočne Evrope - Ovako izgleda novo lice aerodroma "Nikola Tesla"

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (3)

UKRAJINA POVLAČI RADIKALNI POTEZ: Ovo mnogi nisu očekivali, čak su i Rusi zbunjeni pred Olimpijske igre Pariz 2024