Beogradske priče: Beograđanka i njena senka

Zoran Nikolić

28. 10. 2016. u 11:22

Београдске приче: Београђанка и њена сенка
Pre više od četiri decenije najpoznatiji beogradski soliter smenio "običnu" kuću na raskrsnici

TRGOVAČKI deo grada širio se lagano tokom protekla dva veka, pa je nekadašnja periferija vremenom postajala poslovni centar Beograda.

Kada su naši stari, na samom početku 20. veka živeli u gradu od oko 70.000 stanovnika, u oblast Slavije dosezali su samo seljaci sa taljigama koje bi dovlačile pijačnu robu, a nedugo pre toga dobrostojeći Beograđani su u taj kraj išli u lov na barske ptice.

Sve se brzo promenilo, pa je tako Ulica kralja Milana u zavisnosti od promene vlasti pronosila i imena različitih istorijskih ličnosti. Bila je naslovljena kao Ulica srpskih vladara, neko vreme je nosila i ime neizostavnog Josipa Broza, i sve tako, menjajući nazive, spajala je Terazije i Slaviju.

Danas njen centralni deo krasi palata "Beograd" ili popularna "Beograđanka" koja duže od četiri decenije dominira ovim delom grada. Projektovao ju je Branko Pešić, a sa svojih stotinu metara dugo je slovila za najviši soliter na Balkanu.

Izgradnja ovog nebodera započeta je 1969, a završena 1974. godine. Dok su joj se mnogi divili, "Beograđanku" su drugi smatrali ruglom, pogrdno je zvali "Crnom udovicom" i nadevali joj druga imena, smatrajući da je preglomazna za centar prestonice.

Nekada je duž Ulice kralja Milana, baš kao i danas bilo mnogo bankarskih i trgovačkih institucija. Dobrostojeći zadužbinari u njoj su ostavljali svoje tragove posvećene dolazećim potomcima, knjižare su imale najbolji promet baš ovde...

Na mestu današnje "Beograđanke" sadašnjim stanovnicima glavnog grada delovala bi neugledno "obična" spratna kuća koja je stajala tu, na ukrsnici sa Masarikovom ulicom.

Međutim, u vreme kada je tramvajska linija saobraćala od centra ka Slaviji, to zaboravljeno zdanje savršeno se uklapalo u ambijent ondašnjeg Beograda.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (12)

Logic

28.10.2016. 12:12

A zašto ne saznamo i ime vlasnika te "obične" spratne kuće, koja bi, zamislite, ružila ovakvo mesto! To mesto, ta kuća, to je pripadalo nekome, nisu kuće samonikli korov, oko trazijskih bara gde se išlo u lov na patke. Danas ta stometarska, u to vreme najviša zgrada na Balkanu nije crna, "čađava" samo spolja - jadna, avetinjski pusta, mračna iznutra - verovatno čeka nekog novog arhitektu da je ukloni zbog novog remek dela koje više odgovara mestu!

naranca

31.10.2016. 11:42

@Logic - @logic Verovatno je pripadala nekom debelom mesaru,snalazljivom trgovcu ili popu.U svakom drugom gradu u Svetu bila bi puna radnji restorana prodavnica kao sto je bila puna pod komunistima!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Ali treba da se ruinira da moze da se ukrade od strane nekog demokratskog pripadnika ''nebeskog naroda''.

naranca

31.10.2016. 11:50

@Logic - @logic ''Nisu kuce samonikli korov''!------------A ''Beogradjanka'' jeste samonikli korov?Aaaaaaaaa?

vozi miško vezanih očiju

28.10.2016. 12:23

vidim tramvaj nisu menjali, i danas teraju isti samo su šine udarili popreko

Mare

28.10.2016. 16:22

@vozi miško vezanih očiju - Ti tramvaji odavno ne saobracaju. Medju starijim tramvajima koji saobracaju su "Katice"(koje se i dan danas koriste u Ceskoj,Slovackoj) i "Svajcarci"(koji se danas koriste u Cirihu,Bazelu).

naranca

31.10.2016. 11:44

@vozi miško vezanih očiju - Tramvaji postoje I voze po svim vecim gradovima Sveta.Sta bi ti hteo?Letece tanjire????

naranca

31.10.2016. 11:36

''Crna udovica'' To su oni koji su cekali kralja da Im ponovo sagradi onu udzericu koja se ''savrseno uklapa'' u ambijent balkanske kasabe.

Marko

31.10.2016. 19:28

@naranca - U toj kasabi je krstario tramvaj dok vi niste ni čuli za isti. Toliko o vašoj inteligenciji sujetni provincijalci. Da li vi uošte pojmite šta ste vi za jedan Beograd, kraljevsku prestonicu ?

naranca

31.10.2016. 21:44

@naranca - Mi smo Carevi.Komunisti koji su vas uveli iz srednjeg u XX vek.Koji su vam sagradili ovu celicnu lepoticu Iz buducnosti a vi vise volite ceramide I kraljevske poljske klozete.To je prava gradjanska arhitektura.