Slavija bez podzemnih prolaza?

N. VUKIĆ

25. 02. 2015. u 14:42

Славија без подземних пролаза?
Projekat rekonstrukcije jednog od centralnih trgova privremeno zaustavljen i poslat na reviziju. Promene zbog pritiska javnosti ili nedostatka novca za investiranje

KAKO se smenjivala gradska vlast u Beogradu, tako je menjan i plan rekonstrukcije Trga Slavija. Izmene nisu zaobišle ni projekat izabran na poslednjem konkursu, pa je Slavija ponovo na reviziji!? Sporni su podzemni prolazi, u gradu tvrde, zbog pritiska nezadovoljne javnosti, a neki su mišljenja da je zapravo problem nedostatak novca za ovaj građevinski poduhvat.

Na jednom od najpoznatijih ukrštanja puteva u prestonici duvaju dve struje, jedna koja bi pešake "gurnula" pod zemlju i druga koja smtara da oni moraju imati prednost u odnosu na automobile. A neslaganja ima čak i među stručnjacima.

Na konkursu koji je održan pre tri godine predstavljeni su urbanističko-arhitektonski predlozi sa već utvrđenim saobraćajnim rešenjem čije je osnovne elemente činila izgradnja podzemnih prolaza za pešake i postavljanje fontane na sredini.

Međutim, iako je početak radova najavljen za nekoliko meseci, gradske institucije odlučile su da povuku predlog konačnog rešenja i urade novu reviziju projekta u kojem će biti izostavljeni podzemni radovi.

Mada mnogi ističu da je razdvajanje saobraćaja i pešaka jedan od najlogičnijih načina za unapređenje kretanja i bezbednosti, Branislav Jovin, arhitekta-urbanista, rukovodilac projekta "Metro Beograd" (1973-1982 i 1986-2002) smatra da se automobilima ne sme davati prednost kažnjavanjem pešaka. Na osnovu iskustva sa rekonstrukcijom Knez Mihailove, on tvrdi da izgradnja podzemnih pešačkih prolaza čini od 60 do 80 odsto investicija.

Ipak, trenutni model kretanja pešaka nije racionalna opcija, a postepenim odustajanjem od pojedinih saobraćajnih rešenja nameće se pitanje da li će se rekonstrukcija Slavije svesti na pomeranje spomenika Dimitriju Tucoviću i izgradnju fontane, i obesmišljavanje početne ideje da se pristupi ozbiljnim radovima na beogradskoj žili kucavici.


GUŽVE ZBOG VOZILA, A NE ZBOG PEŠAKA

PROTIVLjENjE podzemnim prolazima Branislav Jovin potkrepljuje i argumentima "da se protočnost kružnih raskrsnica smanjuje povećanjem broja automobila, a ne povećanjem broja pešaka, te da je protočnost Slavije usporena jer se u nju uliva sedam ulica od kojih su pet gradske saobraćajnice prvog reda".


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (25)

DejanBg

25.02.2015. 15:19

Pa ako su ljudi ičim nezadovoljni to je onaj projekat "Teheran na vodi" pa ne vidim da se obaziru a verovatno i nece dok se ne organizuju demonstracije

laki

25.02.2015. 16:56

@DejanBg - Talibani bi organizovali demonstracije, ali se jos nadaju Savskom amfiteatru! Nada umire zadnja.

Радун Павић

25.02.2015. 15:24

Имао сам прилику да учествујем у последњем арх.урб. конкурсу за Славију.Мој предлог је био инспирисан Колумбовим Тргом у Њујорку.Када погледате тај трг имате све што треба Славији - малу оазу природе са фонтаном, централним монументом и површинским прилазом за пешаке (нећете ми рећи да Београд има гору саобраћајну гужву од Њујорка).Подземни пролази су далеко скупља варијанта и имали би смисла када би ту била метро станица...Изгуглајте "Columbus Circle New York City" па ће вам бити јасно.

zmau

25.02.2015. 15:31

Svaka čast profesore Jovin. Ne dozvolimo proautomobislkom lobiju da nas saranjuje usred centra grada.

st

25.02.2015. 15:38

ubedljivo najbolje resenje je sa pesackim prstenom iznad slavije, kojim se pristupa kosim rampama na tri-cetiri tacke a u centru trga je mali parkic...

morpheus

25.02.2015. 16:07

''Automobilski lobi''... Bože, šta sve neću pročitati na netu. Inače, evo i ja sam pešak i redovno prolazim kroz Slaviju pa ne bih imao ništa protiv da umesto 5 prelaza idem kroz podzemni prolaz. Zaista ne kapiram šta je tu tako skandalozno i strašno, ali pojedinci videše priliku da izgrade sebi karijere pa napraviše frku ni iz čega.

Strasno je

25.02.2015. 18:21

@morpheus - sto su automobili 20 odsto od ukupnog broja ucesnika u saobracaju, a njima se uporno daje prednost. U normalnim drzavama prednost imaju najslabiji ucesnici, a to su presaci i sedstva za masovni prevoz, a to je gradski saobracaj.

morpheus

25.02.2015. 22:43

@morpheus - U jeee, al je prednost automobilima... Neko predloži najracionalnije i najjeftinije rešenje u vidu podzemnih prolaza za pešake, što se inače praktikuje i u gomili drugih gradova širom sveta, i odmah kreće kuknjava kako se automobilima daje prednost.

U Londonu

26.02.2015. 08:11

@morpheus - ako zelis automobilom u centar, platis 5 funti. Tako se vodi racuna o pesacima i gradskom prevozu.

Cinjenica je

26.02.2015. 08:13

@morpheus - da automobili, u kojima je obicno po jedan putnik, prave ogromne probleme svim ostalim ucesnicima u saobracaju. O parkiranju necu ni da pricam. Tesko da ima i 10 posto "automobilista", ali od njih ne mozes da zivis.

dzordz

26.02.2015. 12:03

@morpheus - cenar beograda nije centar sela pa da se zabranjuje ulazak automobila ili naplacujesvi koji mrze automobile neka idu po periferiji, ima i livada i suma. resenje nije u retrikciji saobracaja, treba zabraniti pesacke subote i trke deda mrazova i rolerijade u epicentru beograda. sve to moze negde gde ima mesta i ne ometa saobracaj

morpheus

26.02.2015. 13:28

@morpheus - @U Londonu - Beograd nije London, niti je Srbija Engleska. A o pešacima može da se vodi računa i na drugi način, ne mora to uvek da bude kažnjavanje automobila, koji se danas zbog blesavih trendova i karijerista predstavljaju kao najveće zlo i problem sveta, iako bez njih taj isti svet ne bi mogao da postoji. Ako ti je već do kažnjavanja nekog, kažnjavaj one koji krše zakone. Za početak možeš da počneš od Parking Servisa, koji otima pešacima trotoare da bi napravio nepropisna parking mesta.

U manjini ste

26.02.2015. 13:51

@morpheus - prema tome morate se povinovati zahtevima vecine, a to su pesaci.

Dragan

27.02.2015. 08:00

@morpheus - @U manjini ste, zemlja koja interese fukare stavlja ispred i iznad tehnoloskog, ekonomskog, civilizacijskog i svakog drugog progresa, osudjena je na propast.

Milan

25.02.2015. 16:24

Trebalo je saobracaj spustiti pod zemlju, a od Slavije napraviti prelep trg. O tome je i bilo reci u nekim projektima ali posto beogradski urbanisti vec decenijama ne žele da Beograd bude lep od toga nema nista. Bitno je samo da se pojedinci okoriste o javne radove i to je to!

aca

25.02.2015. 20:14

@Milan - mozda bi to i moglo kad bi imali da bacimo na ovakvu raskrsnicu 20 - 30 miliona

non

25.02.2015. 21:06

@Milan - Ha, ha, nema se para za pesacke prelaze ispod zemlje a ti bi hteo saobracaj ispod zemlje, ja bi hteo metro pa da Beograd ima veliku pesacku zonu kao svaki gradic u Nemackoj od 50000 stanovnika.

Везиља

01.03.2015. 23:12

@Milan - Пошто ниси упознат и причаш о бацању 20-30 милиона, вероватно мислиш у еврима, да те информишем: без спуштања саобраћаја под земљу, планирано је да се баци целих 60 милина. Евра.

Mita

25.02.2015. 20:40

Slavija je trg koji odlicno funkcionise. Zbog blagog nagiba ima izvrsnu preglednost. Na njoj nikad nema pravih zagusenja, vec samo usporenja, a da nije tako okolne ulice ne bi mogle ni da prime ceo saobracaj. Do zagusenja i ne dolazi zbog pesaka, oni se najscesce provlace izmedju autombila, vec upravo zbog kapaciteta okolnih ulica. Na Slaviji se prkaticno nikada nije dogodila nijedna ozbiljna saobracajna nesreca. Po meni projektni zadatak mora da bude da se takva funkcionalnost Slavije ocuva.

Novi Sad

25.02.2015. 21:12

Izmišljate toplu vodu. Pogledajte, na primer, kako je to rešeno u Parizu kod Trijumfalne kapije. Ista situacija, ali neuporedivo gušći saobraćaj, a opet sve funkcioniše.

Uros

25.02.2015. 22:09

@Novi Sad - Tamo nema tramvaja i trolejbusa u kruznom toku, a ispod se vec nalazi metro...

dm

26.02.2015. 08:54

Slavija ima gotov projekat Metro stanice,još od 80', gde je fenomenalno rešeno i kretanje pešaka u podzemnoj galeri,i rešenje slično Vukovom spomeniku. A dok se ne otpočne sa gradnjom Metro stanice ,bilo bi bacanje novca da se rade neki uzani pešački koridori,pa posle opet novo raskopavanje,a izmeštanje podzemnih instalacija je ogroman posao,zato podržavam ovo rešenje da se ne radi ništa ispod zemlje dok se ne krenje u gradnju Metro stanice.

Ja

26.02.2015. 14:02

Pesake obavezno na Slaviji treba u podzemni prolaz smestiti.Koliko puta sam isao tramvajem, trolejbusom ili autobusom preko Slavije i, iako nije bilo zastoja i automobila na samom kruznom toku, koji imaju prednost u odnosu na ove sto dolaze is ostalih ulica, morali su da stoje i cekaju pesake da se smiluju i da nas puste.Ljudi su takvi, sebicni i takva je psihologija, da gledaju samo sebe i misle samo na sebe, bas ih briga za druge.Zato se vuku sporo kada prelaze ulicu.Treba preci brzo.

ti

26.02.2015. 15:56

@Ja - ...pesaci su malo stariji od kola, a ja pod zemlju ne idem. Kola bi trebala ispod zemlje da tamo zagadjuju i jure. Plus da se kola vise oporezuju - prave buku, zagadjuju vazduh, zauzimaju prostor itd Ja bih od Slavije uveo stalnu pesacku zonu i zasadio drvece i gotovo, ne moze kolima a ubrzo ni javnim prevozom sem ako nije na elektricni pogon. Po obodu kruga dvojke javne garaze, parkiraj pa teraj dalje na dve noge. Zdravo je da se malo pesaci...

Ja

26.02.2015. 14:04

Nastavak prethodnog komentata:Treba preci brzo preko pesackog, a ne sporo, i zadrzavati automobile, pogotovo gradski prevoz (u njemu je vise ljudi, a mi smo sami) i onda je normalno da se u ulicama koje izlaze na Slaviju, prave zastoji, pa tako i na samoj Slaviji.Dakle pesake u podzemni.

Devedeset pet posto pesaka

27.02.2015. 13:34

@Ja - da ide pod zemlju, zbog pet posto vozaca. Pa, stvarno...