Brod „Sip“, raritet koji propada

B. SUBAŠIĆ

12. 02. 2011. u 21:17

Брод „Сип“, раритет који пропада
Kraj Savskog keja već godinu dana stoji polupotopljena i „očerupana“ lađa, jedna od tri na svetu preostala armiranobetonska broda

LAĐA "Sip" već godinu dana stoji polupotopljena i očerupana kraj Savskog keja, iako je reč o svetskom raritetu, jednom od samo tri preostala armiranobetonska broda na planeti. Brodarsko sujeverje kaže da je ime donelo tužan usud ovom plovilu, jer je "Sip" bio prvo selo potopljeno tokom izgradnje hidroelektrane Đerdap.

Rečni teretnjak sagrađen je od betona 1943, da bi prevario protivbrodske mine čiji su upaljači reagovali na metal, a posle Drugog svetskog rata preuređen je u "stambenu lađu" za brodarce na terenu.

- "Sip" je bio lađarski hotel, sa uređenim sobicama, kuhinjom, trpezarijom, kupatilom - kaže Mića, "rečni vuk" sa Save. - Tokom izgradnje brane na Đerdapu to je bio najbolji smeštaj. Kada je devedestih propalo srpsko brodarstvo, nekada vodeće u Evropi, "Sip" je postao utočište lađara-beskućnika koji su ga pretvorili u stambeni brod i nisu dozvolili da bude prodat i pretvoren u kafanu. Verovali su da će naše brodarstvo vratiti staru slavu ali, nažalost, tranzicija je došla glave i njemu i "Sipu".

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (6)

Dusan

13.02.2011. 03:36

Dragi moj Gospodine Subasicu,Na novobeogradskoj strani izmedju starog mosta i Gazele ima marina a vlsnik Miki ima jedrenjak napravljen od ferocementa. Ako vas put nanese do beogradske filharmonije pitajte za Marija i on ima ferocementni jedrenjak. Ima ih verovatno jos u Beogradu ali ja vec dugo nisam tu pa nisam bas u toku sta se gradilo u zadnje vreme. Inace ferocement je nacin brodogradnje koji je i danas jako popularan na Novom Zelandu.Sip je samo otpad koji ruzi savsku obalu i nije vest.

iksan

15.08.2011. 08:04

@Dusan - Dragi moj gospodine Dusane,brod je izgradjen `43 i to bi bila turisticka atrakcija kada bi se doveo u priblizno orginalno stanje.Kreni Dunavom pa ces sresti parobrode u Madjarskoj,Austriji;Nemackoj koji jos voze turiste,a po jezerima u Austriji ima jos parobroda.To je pecat istorije,i nije otpad.Srbija je imala veliki broj parobroda koji su izrezani u staro gvozdje.To je ne oprostiva greska,jer brod je svedocanstvo istorije jednog naroda.Moramo ostaviti istorijsko nasledje mladima.

Marinero

13.02.2011. 05:43

Ne propada samo "SIP" na ocigled svih koji prolaze ili setaju obalom, reke Save, vec propadaju poslednji parni brod, lopatar, "ZUPA" i istorijski cuveni "KRAJINA". Sva tri broda su na desnoj obali Save. Krajina je ispod mosta Gazela, nizvodno od nje oko 500 met. se nalazi "SIP" a jos nizvodnije oko 500 met. se nalazi brod "ZUPA"Naj jednostavnije bi bilo da Kapetanija Pristanista Beograd, izda naredbu da se svi brodovi vezu zajedno i postavi strucno lice za njihovo cuvanje posto su bez nadzora

toti

13.02.2011. 09:29

Strasno je to kako mi nemamo osecaj za raritete.U drugim drzavama oni bi od ovog broda napravili turisticku atrakciju,ali ne da bude splav nego ploveca atrakcija sa svim sadrzajima.Zato neka se ministarstvo turizma ukljuci u ovo i da resenje.Ovako kako brod sada izgleda. je samo antireklama za nas kako se odnosimo na raritete koje imamo.

igel

13.02.2011. 13:27

70-80 ih-godina su se proizvodili brodovi od betona.do duzine od 25 metara.Znaci ima ih gomila na planeti,ne samo 3 komada , kako se kaze gore u tekstu

Roka

13.02.2011. 16:59

Kakva frka oko jednog beskorisnog krša koji nam ruži inače savršeno uređeno priobalje. Prodajmo taj bezvredni Sip skupljačima sekundarnih sirovina a oni će već naći nekoga da od broda napravi splav-diskoteku. Eto, jedan od prethodnika navodi da imamo i betonske jedrenjake na Savi, pa sam sve sigurniji da će se otkriti da su i Kolumbove brodove ozidali Crnotravci, a da je kapetan Kuk umesto servisera-drvodelja vodio dunđere