DUGO najavljivani “Bus plus”, novi sistem naplate i upravljanja javnim gradskim prevozom, juče je konačno stupio na snagu. I, naravno, nisu izostale “porođajne muke”.

Deo Beograđana bio je zbunjen, drugi nezadovoljan, a mnogi i radosni jer određeni broj validatora u gradskom prevozu prvog dana nije radio kako je bilo zamišljeno.

Nemate dovoljno kredita”, tri su reči koje su se najčešće čule u vozilima gradskog prevoza. E, sad da li je bila u pitanju (ne)stručnost putnika, možda i vozača ili jednostavno tehničke greške koje će se otklanjati u hodu, ostalo je nejasno. A, bilo je i dosta putnika koji nisu koristili novi sistem, pa čak i onih koji su rešili da istroše zalihe “starih dobrih papirnatih karata” koje će važiti sve do 1. marta.

Ipak, u “Bus plusu” zahvaljuju Beograđanima što doprinose početku funkcionisanja sistema i u najvećoj meri su strpljivi u fazi uhodavanja.

POJAVILI SE I LAŽNI KONTROLORI NA određenim linijama juče su se pojavili i lažni kontrolori. Kontrolori “Bus plusa”, kao što je građanima više puta rečeno, imaju posebne “Bus plus” legitimacije i tokom čitavog meseca građanima prvenstveno pomažu da se što lakše naviknu na novi sistem. U prvoj nedelji oni neće kažnjavati, a od sledeće nedelje će najpre da izriču opomenu, a ne kaznu.

- Činjenica da je novu personalizovanu karticu izvadilo gotovo pola miliona korisnika, pokazuje da su građani razumeli da će ovaj sistem doneti značajno unapređenje saobraćaja i da će zahvljujući njemu jednom karticom moći da se voze u svim zonama i svim vrstama prevoza - kažu u “Bus plusu”. - Ovaj sistem će već u narednom mesecu građanima omogućiti i informisanje o tačnom vremenu dolaska vozila što će svakako svima značiti mnogo. Naravno, prvog dana početka rada sistema uočili smo neke nedostatke, koji će u najkraćem roku biti ispravljene. Građani zbog toga neće imati nikakvih posledica. Baš zato ovaj mesec nazvali smo uhodavanjem sistema i stalno ponavljamo da kontrolori građane neće kažnjavati, već će im pomagati da se prilagode sistemu.

Takođe, građani su pokazali i veliko interesovanje za plastičnim nepersonalizovanim karticama, pa su određena prodajna mesta ostala bez ove vrste kartica. Iz “Bus plusa” poručuju da će prodajnim mestima dostaviti nove pakete ovih kartica, ali građanima sugerišu da u međuvremenu kupe papirne nepersonalizovane kartice koje imaju istu funkciju, samo se doplaćuju sa ograničenim iznosom od 600 dinara. Cena prevoza je naravno ista, a ovaj iznos na jednoj kartici dovoljan je za deset vožnji u okviru ITS 1.

- Građani će od sutra moći da kupe i jednokratnu kartu kod vozača - kaže Gordana Perović, portparol “Bus plusa”. - Svi građani koji imaju ranije kupljene pojedinačne karte, moći će da ih koriste do kraja februara. Iz tih razloga u vozilima i dalje postoje aparati za otkucavanje kartica.


DVA I PO PUTA VIŠE NEGO MARKICA

VIŠE od 500.000 ljudi do sada je izvadilo personalizovane kartice, više od 300.000 istih je dopunjeno, što je najava da su se Beograđani u velikom broju opredelili za ovaj novi vid povlastica. Podsetimo, u ovo vreme pre godinu dana prosečno se prodavalo 220.000 markica mesečno.


JOŠ ŠALTERA

KAKO bi svi zainteresovani što pre izvadili “Bus plus” personalizovane karte, u Palati Beograd, na trećem spratu, juče je otvoreno još šest šaltera. U međuvremenu, zatvoren je šalter u poslovnici MTS na Terazijama pošto su Beograđani zbog nedostatka prostora bili prinuđeni da stoje u redovima napolju po velikoj hladnoći.


* * * * * * *

GRADONAČELNIK DRAGAN ĐILAS U JUTARNJEM ŠPICU ISPROBAO NOVI “BUS PLUS” SISTEM

I BEOGRAD KAO LONDON I PARIZ

PRIMENA novog sistema naplate gradskog prevoza počela je juče, a svoju “bus plus” karticu overio je i gradonačelnik Beograda Dragan Đilas koji se vozio tramvajem 13 od Požeške ulice do Gospodarske mehane.

Prvi čovek srpske prestonice očekuje da će kvalitet javnog prevoza u gradu biti poboljšan i najavio je da će Beograđani vrlo brzo biti u mogućnosti da dok čekaju vozila dobiju informaciju koliko minuta treba da čekaju vozilo gradskog prevoza uz pomoć displeja koji će stajati na stajalištima. Informaciju će moći da dobiju i slanjem SMS poruke na određeni broj i tako prime povratnu informaciju.

ŠABIĆ ZABRANIO OBRADU PODATAKA RODOLJUB Šabić, poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti, privremeno je zabranio turskoj firmi “Apeks solušn tehnolodži”, koja je angažovana na uvođenju “Bus plus” sistema, da obrađuju podatke o ličnosti, odnosno da koriste serijski broj personalizovanih kartica.
- Građani nemaju razloga da brinu, biće donete neophodne odluke koje će precizirati u kom roku se brišu ovi podaci, ko i u kakvoj situaciji može imati pristup - istakao je Đilas.

- To je važan podatak kada stojimo na stanici, a hladno je - rekao je Đilas. - Osim toga, mi u gradu ćemo znati tačan broj putnika u svakom vozilu i moći ćemo da pojačamo one linije za koje zaključimo da je to neophodno, kao i da kontrolišemo da li su sva vozila na svojim trasama. Postoji skepsa da li će sistem da funkcioniše, ali i da će nakon početnih dečjih bolesti on biti uspešan. Međutim, nema razloga, da građani Londona, Pariza ili nekog drugog velikog grada mogu da imaju ovakav sistem, a Beograđani ne mogu. Biće potrebno nekoliko dana da se naviknemo, pa da u tome uspemo, i siguran sam da ćemo svi zajedno uživati u prednostima ovog sistema, koji danas počinje da funkcioniše.

Đilas je dodao i da je grad počeo sa nabavkom 250 novih autobusa, kao i da je tokom prošle godine u saobraćaj uključeno 200 novih autobusa privatnih prevoznika, kao i novi trolejbusi i tramvaji.

Prvi radni dan novog sistema propratili su i Mileta Radojević, direktor GSP, Veljko Vlahović, menadžer sistema “Bus plus” i Zoran Šarac, direktor Direkcije za javni prevoz.


MOGUĆE I POJEFTINJENJE PREVOZA

GRADONAČELNIK Dragan Đilas je najavio da je već poznato da će prihod u ovom mesecu biti veći nego pre, što će omogućiti GSP da funkcioniše onako kako je i do sada. Grad nema nameru da smanjuje subvencije zbog uvođenja ovog sistema, a ukoliko on donese finansijsku korist kakvu je doneo drugim gradovima onda bi i cena gradskog prevoza u budućnosti mogla da se smanji.