ŠVEDSKA PODMORNICA KOJA JE "POTOPILA" AMERIČKI NOSAČ: Klasa Gotland postaje sve bolja i stalno se unapređuje (VIDEO)

Novosti online

06. 04. 2022. u 18:52

ŠVEDSKE podmornice klase Gotland postaju sve bolje – Prošlog meseca, Švedska uprava za odbrambeni materijal (FMV) objavila je da je Saabu dodelila ugovor o nadogradnji na srednji rok (MLU) za podmornicu klase Gotland HMS Haland (Gotland-class submarine HMS Halland).

ШВЕДСКА ПОДМОРНИЦА КОЈА ЈЕ ПОТОПИЛА АМЕРИЧКИ НОСАЧ: Класа Готланд постаје све боља и стално се унапређује (ВИДЕО)

Foto U.S. Navy photo by Photographer’s Mate 1st Class Michael Moriatis


U okviru projekta nadogradnje, koji je navodno procenjen na 116,75 miliona dolara, Saab će obaviti radove na modernizaciji i modifikaciji podmornice – tokom tog vremena će postojeći borbeni sistemi takođe biti podvrgnuti remontu.

Zajedno sa vodećom podmornicom te klase, švedska mornarica trenutno ima tri ovakve dizel-električne podmornice, koje je projektovalo i izgradilo brodogradilište Kockums (Kockums). Razvijena kao višenamenska podmornica i izgrađena između 1990. i 1997. godine, klasa Gotland se može koristiti u borbi protiv površinskog plovila (ASuV), u protivpodmorničkom ratu (ASV), prikupljanju obaveštajnih podataka uključujući komunikacione obaveštajne podatke (COMINT) i obaveštajne elektronske signale (ELINT), kao i za napredno osmatranje, specijalne operacije i postavljanje mina – podmornice su se pokazale kao prikladne za svaku od ovih akcija.

Prve dve podmornice klase već su prošle kroz MLU program, a u okviru ugovora Saab će ugraditi više od 50 novih sistema na HMS Haland. Novi sistemi treba da budu instalirani i na novim podmornicama švedske mornarice klase Belkinge (A25)( Belkinge-class A25), koje su sada u fazi proizvodnje.

Klasa Gotland su prve podmornice na svetu koje imaju Stirling motor, nezavisan od vazduha pogonski sistem (AIP), koji omogućava podmornicama produženu izdržljivost od nekoliko nedelja – sposobnost koja je ranije bila dostupna samo u podmornicama na nuklearni pogon.

Podmornice sa dizel motorima obično moraju da izranjaju svakih nekoliko dana ili da uvlače vazduh iz disalice da bi napunile baterije. Umesto toga, sa klasom Gotland, baterije se čuvaju za vreme kada je podmornicama potrebna brzina, ali i inače krstare AIP-om. Podmornice mogu da dostignu brzinu od jedanaest čvorova na površini i dvadeset čvorova pod vodom.

Tehnologija koja stoji iza AIP-a u suštini uključuje skladištenje kiseonika u podmornici kako bi se pokrenuo dizel motor dok je potopljen. Tečni kiseonik (LOKS) se skladišti u rezervoarima na podmornici i šalje u dizel motor na sagorevanje. Kiseonik se meša sa inertnim gasom kao što je argon, a zatim se šalje u motore. Izduvni gasovi se hlade i pročišćavaju da bi se izvukao ostatak kiseonika i argona, dok se preostali gasovi ispuštaju u more nakon mešanja sa morskom vodom. Izvučeni argon se može mešati sa kiseonikom i poslati u dizel motor.

Upotreba AIP-a na dizel-električnoj podmornici može značajno povećati njihovu podvodnu izdržljivost, omogućavajući im da neprekidno ostanu potopljeni nedeljama bez izrona. Još jedna prednost AIP sistema je ta što podmornice koštaju daleko manje od podmornice na nuklearni pogon, ali ostaju smrtonosno tihe dok krstare pod vodom malim brzinama, čak i nedeljama u isto vreme.


GOTLAND PROTIV REAGANA

Tehnologija AIP se posebno pokazala uspešnom kada je mornarica Sjedinjenih Država iznajmila HMS Gotland (A-19) za upotrebu u vežbama protiv podmorničkog ratovanja (ASV) 2004. godine, podmornica je zapravo bila u stanju da „potopi“ američki nosač aviona klase Nimic USS Ronald Reagan (CVN-76).

Ishod je ponovljen više puta i tajna švedska podmornica je bila u stanju da kruži oko tada novoizgrađenog nosača aviona vrednog 6,2 milijarde dolara i njegove udarne grupe.

Mornarica SAD je tokom godine održala više vežbi sa Gotlandom, i svaki put je podmornica uspešno i nečujno manevrisala oko razarača i nuklearnih jurišnih podmornica. Američki zvaničnici su bili toliko impresionirani (a verovatno i užasnuti) da su iznajmili švedsko plovilo na još godinu dana da bi razumeli kako je tako uspešno prošao neotkriven.


STALNA POBOLjŠANjA ZA KLASU GOTLAND

Male i isplative podmornice – koje su navodno koštale samo jednu trećinu ruskih podmornica klase Kilo – bile su dugačke samo 60,7 metara kada su napravljene i kasnije nadograđene na 62,7 metara, i deplasmana nešto manjeg od 1.380 tona. Maksimalan borj posade je 32 oficira i mornara, a podmornice su opremljene sa četiri torpedne cevi kalibra 533 mm.

(19fortyfive.com)

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ČUVAMO DEDOVINU I GROBOVE SINOVA Uprkos tragedijama, porodica Mihajla Tomaševića, iz Suvog Grla kod Srbice, opstaje na svom ognjištu (FOTO)

ČUVAMO DEDOVINU I GROBOVE SINOVA Uprkos tragedijama, porodica Mihajla Tomaševića, iz Suvog Grla kod Srbice, opstaje na svom ognjištu (FOTO)

OVO su grobovi mojih sinova. Stojadina, rođenog 1979, koji je poginuo na Košarama i Stevana, dve godine mlađeg, koji je 2002, vozeći traktor nagazio na protivtenkovsku minu koju su na putu u selu postavili Albanci. Ovde na groblju mi je druga kuća, a ona u kojoj živim sa suprugom Miladinkom Micom i sinom Darkom je nekoliko kilometara odavde. I, dok sam živ sa Kosova i Metohije seliti se neću, čuvaću svoj dom i grobove sinova.

18. 04. 2024. u 10:45

Komentari (0)

VAPAJ BLINKENA: Ako nastavimo da odlažemo pomoć Ukrajini – posle može biti prekasno