PREVARANTI KIDIŠU NA SENIORE: Najstariji često na meti lukavih "pozivara" koji preko njih ostvaruju finansijsku korist

V. CRNjANSKI SPASOJEVIĆ

12. 01. 2023. u 17:00

GOTOVO da nema dana da neko ne nasedne na prevaru, a na meti prevaranata su najčešće stariji ljudi.

ПРЕВАРАНТИ КИДИШУ НА СЕНИОРЕ: Најстарији често на мети лукавих позивара који преко њих остварују финансијску корист

Foto Shutterstock

Poslednja manipulacija vezana je za penzije i ponavlja se, kako su upozorili iz fonda PIO, svaki put pred najavljeno povećanje mesečnih primanja najstarijima.

Tada se, kako kažu, usijaju telefoni najstarijih, kojima se obraćaju razna udruženja i grupe građana, pa čak i advokati, ubeđujući ih da je, navodno, potrebno da podnesu Fondu zahtev da bi im se isplatio usklađeni iznos penzije. Naravno, uz to nude i svoje usluge, podrazumeva se, za određeni iznos. Time direktno dovode korisnike penzija u zabludu, jer su tako podneti zahtevi nepotrebni i neosnovani, a mesečna primanja bi i bez njih bile isplaćena.

Dakle, svrha ovakvih "pozivara" nije da penzioneri ostvare neku dobit, već isključivo da oni ostvare finansijsku korist.

- Rešenja koja se donose po tim zahtevima deklarativnog su karaktera - kažu u Fondu PIO.

- Njima se samo stavlja do znanja ono što je već faktički izvršeno u isplati. Po njima se, dakle, ne može ostvariti nikakav povoljniji iznos penzije.

U Advokatskoj komori Srbije navode da još nisu upoznati sa manipulacijama vezanim za primanja seniora, ali da je bilo nuđenja usluga građanima kada su u pitanju neke druge parnice.

- Uvek kada postoji mogućnost da proizađe masovni spor, određena udruženja i pojedine kolege odmah se aktiviraju. To se naročito dešavalo kod potrošačkih i bankarskih sporova - kaže Jasmina Milutinović, predsednica Advokatske komore Srbije.

Da bi Komora reagovala, građani koji misle da su prevareni moraju da podnesu prijavu advokatskoj komori kojoj dotični branilac pripada, objašnjava naša sagovornica.

Advokatska komora Srbije je tek drugostepeni organ, odnosno rešava slučajeve po žalbi.

Milutinovićeva dodaje da u područnim komorama već ima disciplinskih prijava koje su pokrenuli građani zbog povrede dužnosti advokata. Moguće je da među njima ima i prijava penzionera ili njihovih naslednika. One su najčešće podnošene kad klijent smatra da ga branilac nije savesno zastupao, kada mu zadržava predmet jer mu nije plaćeno ili pak pokušava da naplati nešto što je već dobio.

U praksi, posebno u ruralnim sredinama, zabeleženi su i slučajevi da advokati obilaze starije domaćine i nude im zastupanja jer je npr. lokalni put pre tri-četiri decenije, pa i više, prošao kroz njihov delić njive, za šta nisu obeštećeni. Tako vremešni ljudi bivaju uvučeni u sporove, nesvesni mogućeg nepovoljnog ishoda i troškova.

Pokazalo se da su pripadnici trećeg doba naročito prijemčivi na slatkorečivost onih koji prodaju robu i usluge telefonom ili od vrata do vrata. Oni koji na ovaj način manipulišu, računaju na to da starija osoba verovatno živi sama i da niti ima mnogo kontakata sa spoljnim svetom, niti je dobro informisana. Takođe su svesni da je većina starijih samaca željna razgovora.

Ilustracija Tošo Borković

Naročito dobro ide prodaja raznih čudotvornih dušeka, jastuka ili prekrivača koji, navodno, otklanjaju bolove i tegobe.

- Ljudi s godinama gube kritičnost, ne samo kada imamo patološko starenje, već i kada je ono normalno, uobičajeno - kaže psiholog Maja Babić, iz novosadskog gerontološkog centra.

- Opadaju kognitivne sposobnosti, percepcija, jezičke sposobnosti, pa i kritičnost. Malo dete je lako prevariti jer ima nedovoljno razvijenu kritičnost, a starije ljude jer imaju smanjenu. Ovo je posebno karakteristično kod prodaje robe koja navodno otklanja neko trpljenje, nesanicu ili bol. Budući da stariji ljudi dosta trpe, mnogi će pristati na bilo šta samo da to stanje prestane što pre - kaže Babićeva.

Prodavci i prevaranti su slatkorečivi, vešti, ljubazni i njihovi proizvodi deluju vrlo primamljivo. Za razliku od njih, stručnjaci koji rade u gerontološkim centrima poštuju poziciju struke i etičnost, pa ne manipulišu klijentima. Zato je moguće da korisnici, s jedne strane, prema njima budu skeptični, a s druge, da lako "nasednu" na prevaru.

Upravo to se desilo u ovom novosadskom domu. Nedavno su imali slučaj penzionera koji je uporno odbijao da potpiše uobičajenu papirologiju, kao što je "plan usluge", pitajući se gde bi mogao da bude oštećen. Međutim, istog dana u sobu je pustio potpuno nepoznatog čoveka, koji je tvrdio da je došao kod tetke u posetu i tražio da mu razmeni novčanicu veće vrednosti. Korisnik mu je dao usitnjen iznos, a zauzvrat dobio - falsifikat!

VARALI PRODAVCE STOKE NA VAŠARU

JEDNA od najvećih prevara starijih desila se pre nekoliko godina u Timočkoj Krajini, kada su dvojica Nišlija obilazili vašare, na njima presretali što starije ljude i od njih kupovali stoku za nevažeće petohiljadarke (sa likom Ive Andrića iz 1992). Svi prevareni bili su stariji od 60 godina, a prevaranti su kupljene svinje i goveda već istog dana preprodavali za pravi novac. To su radili nekoliko meseci, dok nisu uhapšeni.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

ŠOKANTNE PROMENE: Zaboravite tenis kakav ste znali, biće dibidus drugačiji! Evo kako će se ubuduće odvijati