TRAG O TRAJANJU OTISNUT U GLINI: U godini za nama, napustila nas je i Dragana Ilić (1966-2020), vajarka i redovni profesor FLU

Miljana Kralj

12. 01. 2021. u 16:14

ТРАГ О ТРАЈАЊУ ОТИСНУТ У ГЛИНИ: У години за нама, напустила нас је и Драгана Илић (1966-2020), вајарка и редовни професор ФЛУ

Foto Z. Jovanović

POČETKOM minulog decembra, smrću bremenita 2020. odnela je i vajarkuDraganu Ilić Kažić, redovnu profesorku Fakulteta likovnih umetnosti u Beogradu. Preminula je u 55. godini.

Dobitnica značajnih priznanja za skulpturu iz fondova Vladete Petrića i Sretena Stojanovića, kao nagrada Bijenala mladih u Vršcu i 35. Oktobarskog salona, rođena je u Beogradu, gde je diplomirala na vajarskom odseku FLU, na kojem je završila i postdiplomske studije, u klasi Slavoljuba Radojčića.

Više od tri decenije izlagala je na mnogobrojnim grupnim izložbama u zemlji i inostranstvu, kao i samostalno. U poslednjoj deceniji bila je zapažena njena postavka "Vidimo se" u Likovnoj galeriji Kulturnog centra Beograda, na kojoj je predstavila portrete i polu-figure prijatelja i kolega rađenih u majolici i kamenini, kao i dve postavke u galeriji "Rima", u Kragujevcu (2018), a potom i Beogradu (početkom 2020.) na kojima su predstavljeni naši ugledni kritičari, teoretičari i hroničari likovne scene.

U kataloge izložbi u "Rimi", ušli su i zapisi portretisanih, u kojima su opisivali iskustvo poziranja, autorkin stvaralački proces, ali i zapažanja o njenom ukupnom delu, a i ličnosti. Ovi "obrnuti" portreti, danas, nakon što je večnost prerano otela umetnicu, vredan su trag o njenom radu i trajanju.

Kritičarka i rukovodilac Grafičkog kolektiva LJiljana Ćinkul, prisetila se da je radove Ilićeve prvi put videla na debitantskoj izložbi - skulptura ("Svet ljudi") i crteža ("Upotreba podsećanja") u Galeriji Doma omladine, na kojima je najavljena "nova autorska pojava na našoj sceni".

- Tokom tri decenije rada ostala je privržena poetici umetnosti figuracije i terakoti stvarajući galeriju portreta svojih prijatelja, porodice, kolega. Reč je o svojevrsnomautobiografskom vizuelnom dnevniku susreta i razmene energije - svedoči Ćinkul.

Ukupnu umetničku fizionomiju Dragane Ilić, profesor Ješa Denegri, razumeo je kao praktičnu provere njenog razmatranja medija i jezika skulpture, na temelju osnovnih zakonitosti kao što su odnos forme i predstave, proces izvođenja skulptorskog postupka u direktnom odnosu skulptorke i modela.

U vajarskom ateljeu Dragane Ilić, profesorka Irina Subotić, zapaža kako je "gledaju širom otvorenih očiju portreti znanih ličnosti - mnogi prijatelji, kolege, umetnici, poneki nepoznati lik":

- NJeni portreti otkrivaju suštinske, skrivene strane ličnosti bez prenaglašavanja i ulepšavanja, sa minimalnim pojedinostima od kojih zavisi celina i od kojih nastaje karakteristična ekspresivnost svakog izvajanog lika - ocenjuje profesorka Subotić.

Među portretisanima se našla i profesorka Lidija Merenik, koja je opisala "ples sa glinom" koji je vajarka izvodila stvarajući skulpture:

- Ona brzo, grozničavo, precizno radi, potpuno posvećeno i odsutno za svet oko sebe dok žmiri ili mulja glinu iz šake u šaku, kao da se lopta... Obigrava oko modela, bez najave gura i okreće stolicu na kojoj sedim, praveći različite uglove i rakurse u strateški postavljenim ogledalima u ateljeu...

Za njenog kolegu sa FLU, profesora Miletu Prodanovića, "realizam" Dragane Ilić nije tek puko prenošenje oblika iz prirode:

- Važna je i nevidljiva konekcija između nje i portretisane osobe, kolege, kritičara, člana porodice... Dragana ne vaja ljude u doslovnom smislu, njen rad su zapravo trodimenzionalni otisci njenog prijateljstva sa predstavljenim ličnostima - zaključuje Prodanović.

Odraz u ogledalu

UREDNICA likovnog programa u KCB, istoričarka umetnosti Svetlana Petrović, iznela je kako je pre portretisanja Ilićevu doživljavala kao tihu, suzdržanu, gotovo ćutljivu:

- Ali ovde, u ateljeu, potpuno je drugačija. Dinamična, pokretljiva, pričom mi odvlači pažnju, okreće me na postolju i ponekad opomene da ne pomeram mnogo glavu dok joj odgovaram. Kako rad na portretu odmiče, sve češće se Draganin i moj pogled sreću u ogledalu. Zašto ne gleda u mene, zašto odmerava moj odraz? U ogledalu se, kaže, bolje vide greške...

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (0)