KLAVIR I BALET: Koncert Vladimira Miloševića u Kolarčevoj zadužbini

M. N. M.

06. 05. 2022. u 21:11

ISTAKNUTI srpski pijanista Vladimir Milošević u subotu, 7. maja, u Kolarčevoj zadužbini održaće koncert naslovljen "Klavir i balet".

КЛАВИР И БАЛЕТ: Концерт Владимира Милошевића у Коларчевој задужбини

foto promo

Milošević otkriva nove izražajne prostore, izvodeći na klaviru transkripcije najčuvenijih baletskih partitura Petra Iljiča Čajkovskog, Igora Stravinskog i Morisa Ravela, kao i muziku koja je komponovana za klavir a potom adaptirana za baletsku scenu. Ovim programom, Milošević želi da klavirom ispriča priču - da svojom interpretacijom dočara likove i scenska dešavanja, akcentuje plesni karakter odabranih kompozicija, ali i da dočara bujni orkestarski kolorit u naoko monohromnom klavirskom zvuku.

Na programu su Koncertna svita iz baleta "Krcko Oraščić" Čajkovskog u obradi slavnog pijaniste Mihaila Pletnjova, Koncertna svita iz baleta "Žar-ptica" Stravinskog u transkripciji Gvida Agostija, Ravelov La vals (ili Valcer), koreografska poema, u njegovoj vlastitoj preradi sa solo klavir. Pored toga, Milošević je odabrao i svitu "Kuprenov grob", koju je Ravel komponovao za klavir a kasnije orkestrirao pojedine stavove, i u toj verziji je delo doživelo brojne uspele koreografske postavke.
Posebnu zanimljivost ovom programu daju kompozicije koje se, zbog ogromnih tehničkih i izražajnih zahteva, retko izvode. Mihail Pletnjov je napravio i premijerno izveo transkripciju baleta "Krcko Oraščić" 1978. godine, kada je osvojio Zlatnu medalju na Međunarodnom konkursu Čajkovski u Moskvi. Pošto originalna muzika za balet traje oko 100 minuta, Pletnjov je izabrao sedam atraktivnih numera, ukupnog trajanja oko 18-20 minuta, a kasnije su je i drugi vodeći svetski pijanisti uvrstili u svoj repertoar. S druge strane, francuski kompozitor Moris Ravel, prema čijoj muzici Vladimir Milošević oseća poseban afinitet, napravio je više prerada svog Valcera - poznata je verzija za dva klavira, dok se obrada za solo klavir retko izvodi zbog svoje izuzetne složenosti. Pored Ravelovih vlastitih transkripcija, Valcer su prerađivali i drugi poznati kompozitori i pijanisti, kao što je Glen Guld, koji kao da su osećali da ne postoji "definitivna" verzija ove kompozicije za solo klavir. Vladimir Milošević tim povodom ističe: "Moj cilj je da ostanem veran Ravelovom notnom zapisu, ali uz punu svest o postojanju drugih verzija, uključujući i one za klavirski duo i dva klavira. Želim da ostvarim tumačenje koje će u najvećoj mogućoj meri preneti slušaocima karakter i atmosferu ove neverovatno složene i bogato orkestrirane kompozicije, zasnovane na nizanju kontrastnih karaktera, pri čemu ritam valcera ostaje glavni objedinjujući faktor."

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

UKRAJINA POVLAČI RADIKALNI POTEZ: Ovo mnogi nisu očekivali, čak su i Rusi zbunjeni pred Olimpijske igre Pariz 2024