POTROŠNJA GORIVA NAGLO PORASLA? Proverite ovo pre nego što odete kod majstora
U PRAKSI, najčešći razlozi povećane potrošnje goriva svode se na nekoliko osnovnih stavki: pritisak u gumama, stanje kočnica, filter vazduha, svećice i senzore.
Unsplash
Najbolje je početi od onoga što je lako proveriti. Nepravilno naduvane gume jedan su od najčešćih uzroka veće potrošnje goriva. Ako su „premekane“, automobilu je potrebno više energije da se pokrene, što direktno znači veću potrošnju.
Osim toga, gume sa preniskim pritiskom brže se habaju i više se zagrevaju, što može dovesti do neujednačenog trošenja i lošije stabilnosti. Rešenje je jednostavno, redovno kontrolišite pritisak u gumama dok su hladne, a ako automobil ne ide pravo kada pustite volan, proverite i geometriju točkova.
Još jedan čest, ali često zanemaren uzrok je zaprljan filter vazduha. Kada se zapuši, motor ne dobija dovoljno vazduha, pa smeša postaje prebogata, što dovodi do veće potrošnje goriva. U ekstremnim slučajevima potrošnja može porasti i do 10%. Srećom, zamena filtera vazduha je jednostavan i jeftin posao koji se može uraditi i bez pomoći majstora.
Vredi proveriti i kočnice, ako zapinju, mogu ozbiljno povećati potrošnju. Kada točak nije potpuno slobodan, motor mora da savlada dodatni otpor. Ako primetite da je kočioni disk posle kraće vožnje neuobičajeno vruć, vreme je za servis. U većini slučajeva dovoljno je očistiti i podmazati vođice kočionih čeljusti, bez potrebe za zamenom skupih delova, prenosi Jutarnji list.
Ni motorno ulje i rashladna tečnost nisu zanemarljivi faktori. Starije ili pogrešno izabrano ulje povećava trenje i opterećuje motor, što može povisiti potrošnju i do 15%. Slično važi i za rashladni sistem, neispravan termostat ili ventilator mogu izazvati pregrevanje, pa motor radi pod većim opterećenjem i troši više.
Mnogi vozači ne znaju da čak i svakodnevne greške, poput pogrešnog rukovanja akumulatorom, mogu prouzrokovati dodatne probleme.
Ako osnovne provere ne daju rezultat, sledeći korak je kontrola senzora i sistema za upravljanje smešom. Kvar na lambda sondi (senzoru kiseonika) narušava pravilan odnos vazduha i goriva, što povećava potrošnju.
Sličan problem može izazvati i senzor protoka vazduha, ako je zaprljan ili oštećen, motor ne može tačno da odredi količinu vazduha koju prima, pa ubrizgava više goriva nego što je potrebno. U nekim slučajevima upali se lampica „Check engine“, ali ne uvek, pa je povećana potrošnja često prvi znak da nešto nije u redu.
Vremenom se mogu zaprljati i ubrizgavači goriva, što uzrokuje neujednačen rad motora i curenje goriva u cilindar. Profesionalno čišćenje ponekad pomaže, ali ako su injektori istrošeni, jedino rešenje je njihova zamena.
Ne treba zaboraviti ni svećice, male, ali izuzetno važne komponente za pravilno sagorevanje. Istrošene ili zaprljane svećice daju slabiju varnicu, što dovodi do neujednačenog rada motora i povećane potrošnje.
U težim slučajevima može doći i do preskakanja paljenja, što može oštetiti katalizator. Redovna provera i zamena svećica jednostavan su način da se motoru vrati miran rad i optimalna efikasnost.
Sličan efekat ima i kvar na EGR ventilu, koji vraća deo izduvnih gasova u motor kako bi se smanjile emisije. Ako se ventil zaglavi, smeša postaje nepravilna, a potrošnja raste. Rešenje je detaljno čišćenje ventila, a po potrebi i njegova zamena.
U praksi, najčešći razlozi povećane potrošnje goriva svode se na nekoliko osnovnih stavki: pritisak u gumama, stanje kočnica, filter vazduha, svećice i senzore. Ipak, čak i najmanji propust u održavanju može izazvati lančanu reakciju – od lošeg sagorevanja do većeg habanja delova i povišenih emisija.
(Kurir)
Preporučujemo
KAKO DA SE AKUMULATOR NIKAD NE ISPRAZNI? Mnogi vozači ne znaju ovu caku
10. 11. 2025. u 17:35
NEMA VIŠE "GLEDANjA KROZ PRSTE": U komšiluku i za najmanju grešku stižu paprene kazne
06. 11. 2025. u 17:28
OD SLEDEĆE SUBOTE VOZAČI MORAJU DA IMAJU OVO: Oglasio se AMSS, prete debele kazne
26. 10. 2025. u 23:31
GUBI VREDNOST ČIM IZAĐE IZ SALONA: Ovo je idealna kilometraža za prodaju auta
26. 10. 2025. u 18:46
"TA KUĆA JE STVARNO UKLETA" Majci i ocu prerezao grkljan, pa sebi isekao vene: Novi detalji porodične tragedije u Čačku
PRVI rezultati istrage tragedije koja je otkrivena u subotu ujutru u porodičnoj kući u blizini „Slobodine“ raskrsnice u Čačku, govore da je Vladimir Čarapić (47) nožem preklao vrat svojoj majci Mili (72), a potom i svom ocu Neđu (79). Zatim je sebi istim sečivom naneo više uboda po grudima i stomaku, a na kraju je prerezao vene leve ruke i tako na smrt iskrvario.
07. 12. 2025. u 13:36
NOVO REŠENjE ZA UKRAJINU: Evropa pravi plan u slučaju da se SAD povuku iz konflikta
EVROPSKE diplomate pripremaju scenario podrške Ukrajini u slučaju povlačenja SAD iz konflikta, prenosi Blumberg, pozivajući se na izvore.
07. 12. 2025. u 13:19
Završio glumu, pa radio na mešalici, rat ga udaljio od ljubavi - životni put Jova Maksića
DETINjSTVO glumca Jova Maksića oblikovalo se u maloj seoskoj sredini podno Dinare, u selu Plavno kod Knina, gde je porodica živela zbog očevog svešteničkog službovanja. Rani period života opisuje kao vreme potpune slobode i radosti, kada je gotovo čitavo selo bilo prostor za igru i maštarije. U takvoj atmosferi formirala se njegova emotivna struktura — vezanost za zajednicu, toplina porodičnih odnosa i zahvalnost za jednostavne stvari.
07. 12. 2025. u 11:41
Komentari (0)