SAVINIH 19 ŽIVOTA: Neobična i uzbudljiva sudbina žive legende Vršca ali i auto-moto sporta stare Jugoslavije

Jelena J. Baljak

14. 01. 2022. u 15:15

ZA Vrščanina Savu Vesina (79), jednog od najvrsnijih poznavalaca motocikala i automobila u staroj Jugoslaviji, kažu da ima devet života.

САВИНИХ 19 ЖИВОТА: Необична и узбудљива судбина живе легенде Вршца али и ауто-мото спорта старе Југославије

Foto J. J. Baljak

A, zapravo, ima ih 19, jer je baš toliko puta gledao smrti u oči i uvek uspevao da se izvuče. Bez trajnih posledica. Za rubriku "Verovali ili ne".

Sudbina je Savu iskušavala još odmalena. Sa pet godina ostavljen je u bolnici da umre, jer nije bilo leka za njegov problem sa bubrezima. Deda ga je odatle ukrao i tako spasao.

Samo godinu kasnije tetanus mu je zgrčio celo telo, do vilice. Lekari su mu antišokovima jedva sačuvali život, da bi sutradan, tokom povratka kući, vozeći se pružnom dresinom koju je ručno pokretao njegov otac, za dlaku izbegao direktan sudar sa vozom. Tada je - posle tri susreta sa smrću - rešio da će uvek živeti punim plućima.

Foto J. J. Baljak

Nema čime se nije bavio. Bio je rvač, gimnastičar, avio--maketar, jedriličar, auto-mehaničar i lakirer, uzgajivač svilenih buba i koka nosilja... Jedino je uvek bio veran ljubavi prema dvotočkašima i četvorotočkašima, zbog koje je i stekao status žive legende Vršca i auto-moto sporta uopšte.

- Prvi motor sam kupio kada sam imao 22 godine u Sloveniji. Za njega sam dao 300.000 ondašnjih dinara, koje sam zaradio od svilenih buba. Sam sam ga dovezao do kuće, iako sam tada prvi put seo na motor, a nisam imao ni vozačku dozvolu - priseća se Sava, koji je potom postao uspešan vozač auto i moto-trka.

Na jednoj od poslednjih moto-trka na vršačkom aerodromu, Foto Privatna arhiva

Svojeglavost i ljubav prema brzoj vožnji više puta su ga dovodile do ivice života i smrti. I uvek se povređivao u saobraćaju, nikad na takmičenjima. Ipak, poslednju trku nije ni odvozao, jer je pred sam start doživeo - kliničku smrt. Bilo je to 2009. godine na vršačkom aerodromu, u njegovoj 67. godini.

- Pola sata sam u boksu ležao mrtav, dok me nisu našli. Ni dve reanimacije na licu mesta nisu pomogle. Sava je tada zvanično umro - svedoči nam o svojoj "smrti".

- U bolnici su me, ipak, još jednom reanimirali. Tada sam se na trenutak vratio, tražio cigaretu, pa opet pao u komu. Nakon dva dana sam "vaskrsao", a samo tri dana kasnije pobegao iz bolnice, kako bih obišao svoju farmu pilića, uplašen da ne dođe do masovnog uginuća.

Foto J. J. Baljak

Iako mu je mozak tada više od pola sata bio bez kiseonika, Sava se, poput medicinskog fenomena, i danas do detalja seća kako je mnogo godina ranije preživeo sudar sa golubom, dok je po gradu vozio motor preko sto kilometara na sat. Ptica mu je polomila dva rebra sa desne strane, a da ga je, kojim slučajem, udarila u levo, bio bi na mestu mrtav. Seća se i svih drugih nesreća, koje su se uglavnom dešavale na petak 13.

- Uvek se tog dana nešto loše događalo, ali, eto, nisam gubio glavu - konstatuje ovaj vremešni Vrščanin, kog su polako stigle godine, a nekoliko bolesti usporile brzinu kojom sada "vozi" kroz život.

Foto J. J. Baljak

NA PETAK 13. VISIO IZ AVIONA

PETAK 13. bio je i kada je Sava preživeo neplaniranu akrobaciju avionom poljoprivredne avijacije, gde je radio kao mehaničar. U kabinu je mogla da stane samo jedna osoba, pa ga je pilot nagovorio da se sklupča u malom otvoru za alat u telu letelice, kako bi se iz Crvene crkve zajedno vratili u Vršac. Međutim, zaboravivši da ima "putnika", dva puta se naglo uspinjao, pa spustio avion tokom leta, a Sava umalo nije poginuo.

- Bukvalno sam visio iz aviona držeći se samo za metalnu šipku. On me nije ni video, ni čuo. Tek kada je sleteo, pronašao me je obgrljenog oko šipke, bez glasa i u polusvesnom stanju. Jedva je uspeo da mi odvoji ruke, jer su od pretrpljenog straha bile zgrčene u tom položaju.

OLDTAJMERI

DO pre par godina, Sava je imao impozantnu kolekciju oldtajmera - 32 motora i 17 automobila. Govorio je da nijedan od njih nema cenu, ali je, kada mu je propala farma pilića, ipak bio prinuđen sve da ih proda. Plakao je, priznaje, kada je prodao svoj čuveni crveni "ford mustang" iz 1968. godine, koji je imao četvrt veka. Jedino je sačuvao beli "BMV 316i".

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

AKO NEKOM POZAJMITE OVU KNJIGU, NE OČEKUJTE DA VAM JE VRATI!