ИЗГРАДЊА АЕРОДРОМА НА ГАЛОВИЋА БРДУ: Из Прањана опет на крилима

В. ИЛИЋ

01. 08. 2020. у 08:33

ИЗГРАДЊА АЕРОДРОМА НА ГАЛОВИЋА БРДУ: Из Прањана опет на крилима

Фото: В. Илић

БУДИ ме јутрос брундање машина. Звук бије отуд са Галовића брда. Кроз главу ми прође слика од пре 76 година када су овде по мрклој ноћи слетали савезнички авиони, исто такво брундање сам чуо.

Мукла тишина, у даљини светле лампе "нафтаре", и звук моћних авионских мотора. Први пут сам тада уживо видео авион, и последњи. Надам се да ћу дочекати да овде поново слете...

Жива сећања на чувену мисију "Халијард" из 1944. године, када је са овог места у Прањанима авионима евакуисано више од 500 савезничких авијатичара, које су у својим домовима крили и хранили Прањанци неколико месеци, јуче нам је на Галовића брду препричавао Дамљан Ђуровић (85). На истом месту где су тада сељаци запрежним колима довлачили камење и равнали терен за импровизовану писту где би слетали авиони, а све под будним оком генерала Драже Михаиловића, снажне грађевинске машине чачанског привредника започеле су изградњу спортског аеродрома и меморијалног комплекса, који ће садржати музеј, две конгресне сале и хелидром.

Овде је изведена највећа акција спасавања савезничких пилота

- Само да доживим да опет видим авионе. Ваља све што се гради и ради. Радујем се аеродрому. То ће наше село оживети и препородити. Долазиће нам људи из целог света да виде наше херојско село и упознају наше сељане. Сећам се ко јуче да је било када је амерички пилот, кога смо ми деца звали Ђорђе, причао да у животу није срео народ као наш, српски. Јер, наши очеви и деде ризиковали су свој живот да спасу авијатичаре, а са пилотима су делили и последње парче хлеба - рекао нам је Дамљан.

Да буде сведок изградње и овог аеродрома, после седам и по деценија, имао је срећу и Радојица Толић (84). Вели нам да је тада имао шансу да оде са авијатичарима, чак се беше укрцао у авион.

- Сео сам у авион спреман да кренем са авијатичарима са којима смо се сви у селу били сродили, па куд они, тамо и ја. Таман пред полетање дође Превислав Раилић, који је командовао народу како треба саградити аеродром, и искрца ме из авиона. Можда ћу ове године дочекати да полетим... - казао нам је Радојица, који је у друштву Превислављевог унука Радоша Раилића на Галовића брдо донео сто и столицу, са које је Превислав надгледао постављање сваког камена уграђеног у импровизовани аеродром. Уступили су их Зорану Илићу, помоћнику за ваздушни саобраћај министарке Зоране Михајловић, који ће предводити радове на аеродрому.

Фото: Народни музеј Чачак

Припадници ЈВуО на Галовића брду 1944. године

Када су чули да ће се градити аеродром, из 10 села прањанског краја, људи су звали председника МЗ Радована Веселиновића да понуде помоћ, као што су радили и пре 76 година.

- У тим временима људи из 10 села су учествовали у изградњи импровизоване писте и њихови потомци данас нуде помоћ, јер историја је то Србије, а посебно нашег, прањанског краја - испричао нам је Веселиновић. - У музејском делу будућег комплекса посетиоци ће моћи да виде сачуване делове авиона, али и одеће коју су амерички пилоти оставили, а њихови спасиоци до дан-данас сачували.

ИДЕЈА ПРЕДСЕДНИКА ВУЧИЋА

ЗА изградњу аеродрома задужено је Министарство саобраћаја, грађевине и инфраструктуре, а идеја је потекла од председника Александра Вучића, који је прошле године посетио Галовића брдо у Прањанима, са тадашњим америчим амбасадором Кајлом Скотом. Радове предводи један од најискуснијих стручњака у овој области Зоран Илић, врсни пилот са 39 година летачког стажа, који је радио на планирању и изградњи аеродрома у Београду, Нишу, Краљеву, Костолцу и Великом Градишту, а био је и координатор активности за оспособљавање аеродрома у Нишу и војно-цивилног аеродрома "Морава".

Према пројекту Татјане Симоновић и Зорице Чоловић Суботић, архитеката из Чачка, аеродромска писта биће дуга више од 650 и широка око 60 метара, а цео комплекс ће се простирати на око 17,6 хектара. Аеродром ће бити у облику авиона са раширеним крилима, а поред писте налазиће се и велики дрвореди за разгледање и шетњу овим историјским пропланком чија улога је деценијама скривана од стране комунистичког режима.

Фото: В. Н.

План аеродрома

Мештани се надају да ће 19. септембра, на дан када је почела највећа акција спасавања авијатичара у историји ратовања, бити одржана свечаност на Горском аеродрому када ће после више од седам деценија од мисије "Халијард" слетети прва летелица. Нема сумње, како кажу, да ће ово бити најлепша мала српска планинска ваздушна лука на коју ће моћи да слећу мали авиони до пет места, а најављена је и школа летења.

 

 

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (1)

Letač amater

02.08.2020. 06:33

Smešna dimenzija piste- na nju će moći da sleću samo tzv. "soprtski avioni" i po koji manji putnički, čak je i za ATR suviše kratka. Jedino ako se planira kao spomen-pista onima koje su Srbi spasavali a njihovi unuci -valjda iz "zahvalnosti"- bombardovali 1999. godine! Za one koji mogu da je vide iz vazduha, sve potseća na obrise čuvene "Dakote", kasnije DC 3, iz Drugog svetskog rata, koja ponegde leti i dan danas! Eno je, orighinalna, trune ispred Muzeja avijacije u BG pored aerodroma Nikola Tesla.