Др Саша Вељковић: Националне кампање подршке куповини домаћих производа

Новости онлине

16. 06. 2020. у 11:52 >> 09:33

Др Саша Вељковић: Националне кампање подршке куповини домаћих производа

Фото: Новости архива

Потрошачки етноцентризам представља ставове и понашање потрошача у погледу куповине домаћих и иностраних производа. Он произлази из забринутости за сопствену земљу и страха од угрожавања њених економских интереса увозом и куповином страних производа. Јачина утицаја потрошачког етноцентризма варира по појединим подручјима, сегментима потрошача и категоријама производа, што је последица различите историје и културе народа, економског стања и нивоа развијености, отворености према свету и дејства других фактора.

Потрошачки етноцентризам представља ставове и понашање потрошача у погледу куповине домаћих и иностраних производа. Он произлази из забринутости за сопствену земљу и страха од угрожавања њених економских интереса увозом и куповином страних производа. Јачина утицаја потрошачког етноцентризма варира по појединим подручјима, сегментима потрошача и категоријама производа, што је последица различите историје и културе народа, економског стања и нивоа развијености, отворености према свету и дејства других фактора.

Настојећи да искористе етноцентричне тенденције потрошача, али и да их подстакну покретањем националних кампања у сврху промоције домаће привреде, државе широм света покушавају да објасне неопходност и позитивне ефекте избора домаћих производа и услуга по економски раст и развој земље. Прве кампање усмерене на подстицање куповине домаћих производа и услуга везују се за године после Другог светског рата, и време Велике економске кризе, тако да су двадесетих и тридесетих година XX века ове кампање организоване у САД и Аустралији.

Истовремено је покренута прва модерна кампања овог типа у Европи, и то у великој Британији (Buy British и Buy Empire). Кампања је професионално вођена, коришћењем различитих пропагандних техника и едуковањем потрошача. Основни циљеви кампање били су повећање запослености, јачање валуте и побољшање трговинске размене унутар Уједињеног Краљевства. Влада, на челу са конзервативцима, али и сам краљ Едвард VIII били су њени покретачи.

Маневарски простор државе у погледу подршке акцији куповине домаћих производа (наспрам иностраних) временом се сужавао са порастом либерализације у спољној трговини, израженим трендом глобализације и порастом доминације мултинационалних компанија. Томе су допринели и већа улога организација попут Светске трговинске организације, али и процеси удруживања земаља (пример Европске уније), као и потписивање регионалних споразума о слободној трговини.

Неки су због активности подршке домаћим производима и кажњени. Тако је својевремено Европски суд правде утврдио да је Република Ирска прекршила своје обавезе проистекле из Уговора о Европској заједници тиме што је, уз активну подршку и финансирање Владе спровела кампању као подршку фаворизовању куповине домаћих производа наспрам иностраних.

Временом су активности подршке домаћим производима и произвођачима, са државних органа и институција, прешле на национална удружења произвођача, непрофитне организације и нарочито на привредне коморе. Данас је поново актуелно питање подршке домаћим производима, нарочито у државама које се налазе у сличној економској ситуацији као Србија, али и у развијеним земљама, попут Француске.

Фото: Новости архива

Tekst potpisa

Origin France Garantie, од 2010. године, као ознака и сертификат, представља гаранцију да је производ своје основне карактеристике стекао у француској фабрици и да је више од 50% његове јединичне цене допринос домаћих сировина и рада. Тренутно више од 600 компанија производи производе са овим сертификатом, а међу њима су и: Le Slip Francais, 1083, Hopaal, Bioseptil, Peugeot, Gautier, Lafuma, Haagen Daz... Промоцију знака обезбеђује удружење Pro France, а сертификацију врше независна сертификациона тела, све уз подршку Привредне коморе.

Када је у питању непосредно окружење, међу првима је са кампањом подршке домаћим производима кренула Хрватска, где од 1997. године постоје и две ознаке које указују на квалитетне и оригиналне домаће производе, чији је гарант Хрватска господарска комора (ХГК). Занимљиво је да се од изразито непријатељског става ЕУ према активностима овог типа, дошло до ситуације да се користе и средства фондова ЕУ за финансирање добијања ознака ХГК. Сличне акције, са ознакама порекла производа или без њих, покренуте су и у Словенији, Црној Гори, Републици Српској и Федерацији БиХ, Мађарској, Бугарској... Занимљиво је да државни органи и владе поново активно подржавају кампање, што најновији примери из Бугарске и Словеније и показују. Удружење пољопривредних произвођача у Бугарској покренуло је недавно националну информативно-едукативну кампању "Ја бирам 380", уз подршку Министарства пољопривреде, хране и шумарства, док се у Словенији, на порталу Владе, позивају потрошачи да у време најновије кризе, изазване пандемијом, купују словеначке производе.

Наведене активности у окружењу, актуелизоване у време кризе изазване пандемијом вируса ковид 19, утврђују потребу да обратимо пажњу на домаће, квалитетне и здраве производе из Србије. Одговорност за успех делимо сви:

- произвођачи, обезбеђујући квалитетне процесе и поступке, те домаће изворе снабдевања, што све као резултат мора имати здраве и добре производе стваране у Србији;

- потрошачи, дајући шансу домаћим производима, нарочито у оним областима где постоји добра сировинска база и традиција производње;

- Привредна комора Србије, као покретач и координатор кампање и гарант новог знака који указује на квалитетне домаће производе, помажући тиме и домаћим произвођачима да се диференцирају и потрошачима да препознају праве домаће вредности; и

- државне институције и стручна јавност, кроз различите видове подршке оваквим иницијативама.

Непристрасно означавање производа који могу постати "чуваркуће" неопходна су основа свих даљих активности. Слобода избора потрошача се овим не доводи у питање. Свако и даље може бирати и куповати производе према својим преференцијама. Они који желе да љубав према домаћем искажу и куповином, морају имати препознатљиву и кредибилну ознаку на производима, као водиљу и гарант да у свом избору нису погрешили.

Добро осмишљеном кампањом и подршком иницијативама и инвестицијама у производе који су стварани у Србији, подиже се и свест предузетника и свих оних који својим знањем, радом и капиталом желе да створе квалитетне производе из Србије и за Србију. Сви морамо да покажемо да Србију, њене становнике и фабрике, волимо макар као што други воле своје, као и да ту љубав докажемо стварајући, купујући и трошећи производе са "чуваркућом".

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)