НА КОРАК ДО ЛЕКА ПРОТИВ НАПАСТИ: Научници открили шта је то у људској крви што привлачи комарце

Новости онлајн

16. 10. 2020. у 15:01

ТИМ америчких научника је открио која то хемијска једињења у људској крви привлаче комарце.

Фото: Архива ВН

Ово откриће потенцијално може бити први корак ка проналажењу лека који може да замаскира наш (за комарце неодољив) мирис.

Истраживачи са Универзитета „Рокфелер“ у Њујорку проучавали су генетски модификоване женке комараца како би открили који им се неурони активирају када осете укус крви. Познато је да се само женке комараца хране крвљу, и то у периоду парења, преноси РТС.

Иначе и оне се, као и већина инсеката, пре свега хране нектаром биљака. Ипак, њихова љубав према крви их чини за људе најсмртоноснијим животињама на планети. Од болести које комарци шире, пре свега маларије, грознице денга и жуте грознице, годишње страда око пола милиона људи.

Истраживачи су преусмерили комарце са храњења нектаром на храњење крвљу уз помоћ мешавине четири хемијска једињења која треба да имитирају укус крви. Ова мешавина састоји се из глукозе, натријум-хлорида, натријум-бикарбоната и аденозин-трифосфата (АТП) – једињења које ћелијама даје енергију.

Фото Приватна архива

Запрашивање комараца

Научници знају да ли је комарац у режиму храњења нектаром или крвљу на основу тога који део својих уста налик на иглу користе за исхрану. Проучавани комарци били су генетски модификовани тако да активност различитих неурона активира различите маркере, што је научницима омогућило да прате како се мења активност неурона код инсеката у зависности од тога шта једу.

Испоставило се да се одређена група неурона активира само кад се инсекти хране крвљу, без обзира на то да ли је у питању права крв или синтетичка мешавина.

Вођа истраживања, Вероника Жов наглашава да теоретски говорећи, „ако комарци не би могли да осете укус крви, не би могли ни да преносе болести“.

Лесли Восхол, шеф лабораторије на Медицинском институту „Хауард Хјуз“ на Универзитету „Рокфелер“, напомиње да ово истраживање може да одведе научнике до проналажења лекова који ће одбијати комарце тако што ће утицати на укус крви.

Ипак, додала је, научницима је још увек нејасно каквог је укуса крв за комарце. Овај феномен упоредила је са нашом немогућношћу да замислимо како слепи мишеви користе звучне таласе да би „видели“.

- Тако нешто просто не постоји у људском искуству - нагласила је она.

ВЛАДИЦА ИЗ ОРМАРА ИЗВУКАО ЗМИЈУ ДУГУ ЦЕО МЕТАР: Невероватан случај у Врању - Чују се женски врисци, камера све снимила (ВИДЕО)

ИАКО је јуче многе крајеве наше земље изненадио снег, а температуре су се спустиле за читавих петнаест степени, за најпознатијег хватача змија из Владичиног Хана Владицу Станковића и јуче је било посла.

18. 04. 2024. у 09:40

ЧУВАМО ДЕДОВИНУ И ГРОБОВЕ СИНОВА Упркос трагедијама, породица Михајла Томашевића, из Сувог Грла код Србице, опстаје на свом огњишту (ФОТО)

ОВО су гробови мојих синова. Стојадина, рођеног 1979, који је погинуо на Кошарама и Стевана, две године млађег, који је 2002, возећи трактор нагазио на противтенковску мину коју су на путу у селу поставили Албанци. Овде на гробљу ми је друга кућа, а она у којој живим са супругом Миладинком Мицом и сином Дарком је неколико километара одавде. И, док сам жив са Косова и Метохије селити се нећу, чуваћу свој дом и гробове синова.

18. 04. 2024. у 10:45

МОГУ ЛИ ДА ВАС ЗАМОЛИМ? Бајага одржао час културе на РТС-у - снимак се шири мрежама (ВИДЕО)

"МОГУ ЛИ ДА ВАС ЗАМОЛИМ?" Бајага одржао час културе на РТС-у - снимак се шири мрежама (ВИДЕО)

ЈЕДНА опаска легендарног музичара Момчила Бајагића Бајаге током промоције реиздања прве плоче Бајаге и Инструктора "Позитивна географија", забележена камером РТС-а, постала је вирална на друштвеним мрежама.

18. 04. 2024. у 10:17