НАЈНОВИЈА ИСТРАЖИВАЊА ПОКАЗАЛА: На Месецу после воде откривена и рђа

Ј. Ж. С.

07. 09. 2020. у 09:16

НA Месецу је откривена рђа, а научници су овим открићем били збуњени, с обзиром да на Месецу нема кисеоника, што је једна од две основне ствари, поред воде, које је узрокују.

НАЈНОВИЈА ИСТРАЖИВАЊА ПОКАЗАЛА: На Месецу после воде откривена и рђа

Фото: АП

Индијска лунарна сонда кружила је око Месеца 2008. године и прикупила податке који су до данас допринели многим открићима, укључујући и постојање молекула воде на његовој површини. Сонда је била опремљена и инструментом који је произвела НАСА с циљем анализе минералног састава Месеца.

Истражитељи НАСЕ и хавајског Института за геофзику и планетологију недавно су анализирали још неке податке и нашли се у чуду кад су пронашли трагове хематита, облика оксида гвожђа, односно рђе. На Месецу има много стена богатих гвожђем, али рђа се ствара једино кад је он изложено кисеонику и води.

Не само да на Месецу нема кисеоника него је преплављен водоником, који струји са Сунца ношен соларним ветром. Рђа настаје кад кисеоник уклони електроне из гвожђа, а водоник ради управо супротно, додаје му електроне. Зато се на подручјима богатим водоником рђа тешко ствара.

Након вишемесечних истраживања, научници НАСЕ мисле да су решили загонетку. Кривац за рђу на месецу је - Земља. Први већи траг им је била чињеница да је већина рђе концентрирана на страни Месеца окренутој према Земљи, што је указивало на то да је појава на неки начин повезана с нашом планетом.

Земљу окружује магнетно поље, а соларни ветар га растеже и ствара дуг магнетни реп у смеру ветра. Месец улази у тај реп три дана пре него што је пун и треба му шест дана да изађе на другу страну. Кисеоник са Земље тим магнетним репом стиже до Месеца и у додиру са молекулама воде ствара рђу. Магнетни реп истовремено блокира сав соларни ветар, када је Месец пун, што значи да је он привремено заштићен од удара водоника са Сунца. Тиме је такође отворен временски прозор за стварање рђе.

Међутим, ова теорија има и неколико недостатака. Например, мањи део рђе пронађен је и на тамној страни Месеца, где кисеоник са Земље тешко може да допре, а остала је нејасна и интеракција молекула воде и стена на Месецу.

Нова димензија живота у делу Београда који се буди из сна

У ПОТРАЗИ сте за станом у центру града који је довољно изолован од градске вреве, окружен зеленилом и реком, а с друге стране вам је подједнако важно да кварт има одличне саобраћајне везе са свим деловима Београда?

18. 04. 2024. у 10:00