ФЕЉТОН - КАРИЈЕВА КОШАРКАШКА ФИЛОЗОФИЈА: Тренеров основни посао је да учи играче да играју заједно, то је највећи изазов

Светислав Пешић

05. 01. 2022. у 18:00

У ПРОФЕСИОНАЛНОМ спорту циљ је постићи успех, тачније - победити. Али, ако улазиш у утакмицу да по сваку цену мораш да победиш, стављаш велики притисак на играче и они врло често не могу да играју на нивоу свог потенцијала. Ако улазиш са страхом од пораза, покушаваш да не изгубиш, ни тада не дајеш свој максимум.

ФЕЉТОН - КАРИЈЕВА КОШАРКАШКА ФИЛОЗОФИЈА: Тренеров основни посао је да учи играче да играју заједно, то је највећи изазов

Кари Пешић са сином Марком / Фото Из приватне архиве Светислава Пешића

Најбољи приступ, да би дао свој максимум, јесте да својим односом и игром утичеш да се реализује тактички план утакмице. Овде сваки играч има своје задатке, и нема времена да се оптерећује и размишља о томе шта ће бити на крају утакмице и нема страх од пораза.

Играчи треба да знају да не могу да потврде свој потенцијал и квалитет без максималног труда, односно залагања, док је за тренера важно да објективно вреднује победе и поразе. Али, с обзиром на то да је сезона веома дуга, са великим бројем утакмица, тренери треба да имају фокус на то како екипа и појединци тренирају и како извршавају индивидуалне и тимске задатке, пре него што се фокусирају на крајњи резултат.

После успеха, односно победе, тражим од свих у тренерском и медицинском стафу, а пре свега од играча, да останемо мирни. Када изгубимо, боже мој, дешава се! Морамо одмах да се фокусирамо на анализу и на следећу утакмицу. Скоро никада, или веома ретко, дешавало ми се да моја екипа изгуби две или три утакмице узастопно. Желимо одмах да изгубљене бодове вратимо у следећој утакмици.

Три ствари морају увек да буду присутне:

1. Учити из пораза и извући поуке,

2. Не изгубити поверење у сопствени начин игре и задржати оптимизам, и

3. Не постоји пречица која води до успеха.

Ако радиш на проналажењу лакшег пута до успеха, не радиш до- вољно на фундаментима игре свога тима.

Можда ћеш се у неким утакмицама "извући" и остварити победу, али треба знати да не постоји замена за основе - фундаменте. Има тренера који за време утакмице користе тактичка решења која нису никада користили или тренирали на тренингу. Ако превише времена проведеш у УЧЕЊУ ТРИКОВА, а не радиш на основама индивидуалне и тимске тактике, можда твоји играчи никада неће научити да играју кошарку.

ТИМСКИ ЦИЉЕВИ

ТРЕНИРАО сам и водио програме националних селекција, у већини програми који су захтевали врхунске спортске резултате и трофеје, али и тимове где су пројекти били на самом почетку стварања и клубова и њихових тимова. Тренирао сам све узрасте од кадетских, јуниорских и сениорских тимова. У свим тим програмима морао сам да одређујем циљеве који су одговарали тим срединама. Свуда су се морали одређивати чисти и јасни индивидуални и тимски захтеви. Они су могли да буду оствариви пре свега ако је владало обострано поверење, а алат за то је владати комуникацијом са свим учесницима у кошаркашком програму, пре свега са играчима.

Трудио сам се да будем реалан и да разумем да се не може добити свака утакмица и да се свака сезона не мора завршити трофејом. Али ја сам тренер који од сваког играча очекује посвећеност, прво на тренингу. Моје екипе, које су освајале шампионске титуле и медаље, увек су се одликовале огромним пожртвовањем и ентузијазмом. Тамо где тога није било, није било ни успеха.

Године искуства су ме научиле да када се установе приоритети и циљеви, када играчи знају у ком правцу иду, лакше је успоставити тимске циљеве и они се никада не мењају.

ИГРАТИ ПАМЕТНО И РАЦИОНАЛНО

ПРВО, играчи у потпуности морају да разумеју своје улоге у тиму, а тренерски посао је пронаћи "најугодније радно место за играча", тј. одредити му позицију у игри где се он најбоље осећа. Морају да се препознају јаке стране сваког играча, као и слабости. То ће вам помоћи да дефинишете њихове улоге. Играча треба уверити да "није лош ако не постигне кош" и показати му и уверити га да постоје друге опције које га могу учинити срећним. Имао сам и обрнуте случајеве...

На припремама за Европско првенство и Светски шампионат са репрезентацијом Југославије, 2001. и 2002. године, имао сам два веома талентована играча и оба су желела да играју на позицији плејмејкера (Игор Ракочевић и Марко Јарић). Одлучио сам се за Јарића, а Ракочевића поставио на "позицију 2". Он није био срећан због те моје одлуке, тражио је разговор да би покушао да ме увери да и он може да игра на "позицији 1". Питао сам га да ли то значи да не воли да постиже поене (иначе, увек сам знао да је рођени стрелац). Одговорио је: "О, да, наравно да волим да постижем кошеве!". "Па зато те и постављам на твоје радно место!", рекао сам му. Познато је да је касније Ракочевић и у НБА и у Европи играо на "позицији 2" и постао најбољи стрелац неколико година узастопно у шпанској АЦБ лиги и Евролиги.

Ако се играчи више фокусирају на своје јаче стране, сигурно је да ће дати највећи допринос екипи. Колико слободе као тренер дајете играчима у игри, зависиће од тога како генерално гледате на кошарку, али и од ваше природе. Тимови са мање талента и искуства функционишу боље са више организације и контроле. Рационалност у игри се подиже када се до детаља дефинишу улоге свих пет играча унутар тимског напада и одбране.

Успех не лежи у томе да радим само оно што волим, већ у томе да волим то што радим.

ИГРАТИ ЗА ТИМ

ИГРАЧИ треба да знају колико бринем о тиму и о сваком играчу појединачно. Тим је на првом месту. Кажем играчима: "Труди се да помогнеш свом саиграчу и на тренингу и на утакмици, а уколико то не можеш - немој да анализираш шта он добро ради, а шта не. То је задатак тренера!".

Када играчи почну да криве један другога, тада настају проблеми, и за тренера и за екипу. Један играч не прави екипу, али један може да растури екипу. Екипа са добром "хемијом" не само да ће играти заједно, већ ће то боље изгледати и са аспекта резултата и биће у стању да поднесе и лоше моменте током сезоне. Тренер Понекад треба да буде и "досадан" и искористи сваку могућност да подсети играче на значај посвећености и пожртвовања за тимски рад. Тренеров посао је да учи играче да играју заједно. То је највећи изазов у тренеровом послу, и са тактичког и са психолошког аспекта. "Ја теби - ти мени. Ти и ја заједно!!!"

ИГРАТИ СНАЖНО И ЧВРСТО

САМО уз улагање максималног труда може се утврдити потенцијал сваког играча. Предуслов за то је добра физичка кондиција, дисциплина и интензитет рада на сваком тренингу. Обезбедити компетитивност - такмичење и ставити све физичке потенцијале у функцију доношења одлука у игри. Тренер може пуно да учини и побољша такмичарски дух сваког играча, а на првом месту је стварање радних навика и здраве конкуренције у тиму. Затим да показује пожртвовање, борбеност и ентузијазам, што је одлика шампионских екипа.

СУТРА: НАЈБОЉИ СЕ НИКАД НЕ УМОРЕ ОД УЧЕЊА

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Коментари (0)

ТРЕБАЛЕ МУ ПАРЕ ЗА ТИКЕТ, ПА УЗЕО ЖЕНИНУ КАРТИЦУ: Дошла је са посла уморна и одмах легла да спава, то ми је била идеална шанса (ВИДЕО)