ФЕЉТОН - ИЗБОРНА КАМПАЊА ПРЕКО УДВАРАЊА: Бот је трагао за бирачима где је мала разлика између две странке

Виола Бакини и Маурицио Тескони

10. 09. 2021. у 18:00

ПОЛ има двадесет година и живи у Оксфорду. Када је одлучио да отвори профил на "Тиндеру", тренутно најпопуларнијој апликацији за упознавање, вероватно је дуго разгледао своју галерију фотографија, док није изабрао снимак који га приказује насмејаног, за воланом свог аутомобила.

ФЕЉТОН - ИЗБОРНА КАМПАЊА ПРЕКО УДВАРАЊА: Бот је трагао за бирачима где је мала разлика између две странке

УТИЦАЈ Избори у Великој Британији , Фото EPA-EFEVICKIE FLORES

На себи има мајицу припијених рукава како би се истакли мишићи обликовани у теретани. У позадини, кроз прозор, виде се поља и облачно небо.

Током првих дана јуна 2017. године добио је први match (термин који, укратко, означава да је особа која би те могла занимати пристала да разговара с тобом). То вероватно није била ни прва ни последња девојка коју ће упознати на "Тиндеру", али се овог пута десило нешто другачије. После првих размењених реченица девојка је покушала да дијалог пребаци на терен политике: "Да ли ћеш изаћи на изборе, и ако изађеш, за кога ћеш гласати?"

Питање се односило на опште изборе који ће се убрзо потом одржати. Након референдума о изласку из Европске уније, Велика Британија је пролазила кроз један од најтежих периода у савременој историји и на тим изборима требало је одлучити ко ће бити на њеном челу у фази напуштања ЕУ. Највећа странка у држави, конзервативци Терезе Меј, настојала је да сачува убедљиву већину посланичких места, на која су јуришали лабуристи Џеремија Корбина.

У ПОЧЕТКУ се чинило да је то лако оствариво, али како су се избори ближили, у тренутку када су се та питања појавила на екрану Половог смартфона, истраживања јавног мњења показивала су тесну разлику између две странке, борбу за сваки глас, и нико се није усуђивао да прогнозира исход. У таквим околностима добро организована предизборна кампања могла је збиља да одигра кључну улогу. И ту на сцену ступа Јара Родригес, двадесетчетворогодишња лабуристичка активисткиња бразилског порекла, која је схватила да је за победу у тој утакмици неопходно да убеди своје вршњаке. Пре свега да изађу на изборе (међу младима је много оних који не гласају), а затим и да гласају за левицу.

Чинило се да је тај изазов збиља тешко савладати. Све теже се могло допрети до младића и девојака узраста од осамнаест до двадесет четири године и заинтересовати их за политику, пошто су сви обузети учешћем на друштвеним мрежама и нису склони да прате дуге расправе у традиционалним медијима, као што је телевизија. Осим тога, као што се Јара и лично уверила, друштвене мреже, "Фејсбук" на пример, претежно нам приказују тврдње наших истомишљеника, јер се алгоритми помоћу којих се бира шта ћемо видети заснивају на групама наших пријатељстава и нашим односима с другим корисницима. Мала је вероватноћа да ће пост левичарски настројене девојке да буде видљив за неког младића који намерава да гласа за актуелну власт, а још је мања вероватноћа да ће га видети младић који је решио да не изађе на изборе.

И ТАКО је младој активисткињи синуло: зашто са друштвених мрежа које се традиционално користе за бављење политиком (као што су "Фејсбук" и "Твитер") не би прешла на другачије, шароликије платформе, где може да допре до најразличитијих младих Британаца.

Заједно са колегиницом Шарлотом Гудман, Јара Родригес је покренула групно финансирање са донацијама у износу од 500 долара, што јој је омогућило да плати развојни тим који је направио бота за "Тиндер". То је функционисало сасвим једноставно, објасниле су касније за "Њујорк тајмс": посредством стварних профила које су страначки активисти ставили на располагање, четбот се повезивао с корисницима који нису били свесни тога. Кријући се иза њихових профила, компјутерски програм је тражио сродне особе. Потом је, тако прерушен, отпочињао разговор, и већ у првим реченицама покретао тему предстојећих избора: "За кога ћеш гласати?" Онима који одговоре за лабуристе (или за било коју другу странку која може да допринесе да се надвладају конзервативци) робот је објашњавао где се налази најближе гласачко место.

ИНТИМОМ ПРИДОБИЈАЈУ ГЛАСАЧЕ

ГУДМАНОВА и Родригесова су рекле да их је изненадило колико је присталица стекла њихова творевина. Протумачиле су да је за тако велики успех заслужна природа саме платформе, као место где се разговара о темама у вези са интимом и личном сфером. Јер, на крају, има сијасет тема карактеристичних за предизборну кампању, попут минималне плате, које су много интимније него што се мисли. Када непознатој особи, током ћаскања, откријеш за кога ћеш да гласаш, то се можда и не разликује толико од разговора о некој еротској маштарији, или о некој сексуалној табу теми. Избори су окончани победом конзервативаца, али су лабуристи смањили заостатак за противницима. Колико је тај резултат заслуга рада ове две девојке и њиховог алгоритма, тек треба да се докаже, али се о подухвату много говорило.

КОРИСНИК, ако је хтео да гласа за неку другу прогресивну странку, бот га је питао да ли је разматрао могућност да тактички гласа за ону прогресивну странку која има највише изгледа да надвлада торијевце у његовој изборној јединици. Напослетку, ономе ко би показао намеру да гласа за неку десничарску странку, или ко би признао да је неодлучан, бот би спремно набрајао лабуристичке поставке које се односе на политику рада и запошљавања, или би критиковао супарничку политику, строго водећи рачуна да у жижи буду предизборна обећања намењена корисниковој вршњачкој групи.

Радио је неуморно и ефикасно, како то само робот може, да би постигао сопствени циљ - да убеди гласаче да смене конзервативну владу. И кампања је постигла упечатљив успех: два дана уочи избора, четбот је отпочео разговоре са хиљадама младих особа узраста 18-25 година и укупно разменио више од 30.000 порука. Географски распоред није био произвољан. Бот је трагао за бирачима у кључним изборним јединицама, тамо где је распоред снага био најравномернији и где би гласови младих могли да буду онај пресудни језичак на ваги који би претегао на лабуристичку страну.

УПРАВО такав је случај са лабуристом Ијаном Остином, који је за неколико десетина гласова однео победу у изборној јединици Дадли Норт, у којој је бот преко "Тиндера" ступио у контакт са око хиљаду корисника.

Стратешки је било предвиђено и непосредно учешће оних активиста који су позајмили своје профиле и могли да преузму контролу и да се у било ком тренутку укључе у разговор. А многи су то и учинили и провели много сати објашњавајући ефекте високих пореских стопа за богате, или улагања у национални здравствени систем. Међу особама с којима је четбот ступио у контакт био је и наш Пол, (име је плод наше маште) који би, судећи по снимцима екрана са његовом преписком, с пуним правом могао да се сврста међу нове следбенике које је алгоритам придобио. "Да ли ћеш изаћи на гласање?", пита бот. "Да, али још не знам за кога да гласам. Чини ми се да није баш лако одабрати. А ти?", одговара младић. "Гласаћу за лабуристе", каже бот и почиње да засипа Пола предизборним обећањима. "Шта ти мислиш о томе?", пита на крају робот активиста. "Можда си ме убедила", пише Пол, који је и даље уверен да разговара с девојком.

СУТРА: ПРОПАГАНДА СА ДРУШТВЕНИХ МРЕЖА

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
Нова димензија живота у делу Београда који се буди из сна

Нова димензија живота у делу Београда који се буди из сна

У ПОТРАЗИ сте за станом у центру града који је довољно изолован од градске вреве, окружен зеленилом и реком, а с друге стране вам је подједнако важно да кварт има одличне саобраћајне везе са свим деловима Београда?

18. 04. 2024. у 10:00

Коментари (0)

УКРАЈИНА ПОВЛАЧИ РАДИКАЛНИ ПОТЕЗ: Ово многи нису очекивали, чак су и Руси збуњени пред Олимпијске игре Париз 2024