И ЕВРОПА НА ПУТУ СВИЛЕ: Реконструкцијом се железнички Коридор 10 враћа у европску мрежу пруга, а ЕУ помаже пројекат

С. БУЛАТОВИЋ

28. 04. 2021. у 10:00

БЕОГРАД би брзом пругом са Новим Садом, коначно, требало да буде повезан до краја године. Мајстори ће се, негде у то време, ухватити укоштац са деоницом до мађарске границе. Пред њима су 33 месеца да прокрче пут брзим возовима до Суботице. Да би се дуж читавог железничког коридора 10 возило до 200 километара на сат, реконструкцију чека и пруга Београд - Ниш - Прешево.

И ЕВРОПА НА ПУТУ СВИЛЕ: Реконструкцијом се железнички Коридор 10 враћа у европску мрежу пруга, а ЕУ помаже пројекат

Архива

Европа ће обезбедити око трећине неопходних средстава за овај посао, а према првим најавама, до Скопља бисмо овом брзином могли од 2026. године.

Железнички коридор кроз Србију важан је део кинеског пројекта "Један појас, један пут". Лука Пиреј, у Грчкој, Кини је трећа по важности, после лука у Сри Ланки и Пакистану. А да би роба одатле брзо стигла у Европу, важни су транспортни правац ка Северној Македонији, Србији и Мађарској. Зато и не чуди да смо последњих година о модернизацији пруга од Београда до Прешава углавном разговарали са Кинезима.

Током посете Кини, 2019. године, чак је потписан и Оквирни уговор о реконструкцији и модернизацији железничких деоница на Коридору 10 и то са компанијом CRCB. Тад је читав посао цењен на око две милијарде евра. И Европска унија је, међутим, овај пројекат препознала као један од кључних у Економско-инвестиционом плану ЕУ за Западни Балкан.

 

Архива

- Не може да се пореди ниједна земља Источне Европе са Србијом, када је реч о најбржим и најмодернијим пругама које ћемо имати - уверен је министар саобраћаја Томислав Момировић. - Нико сада не гради овакве пруге.

Надлежни су досад разматрали пет варијанти овог пројекта. Прихваћена је идеја по којој ће реконструкција коштати око 1,76 милијарди евра. Од Европе ће стићи бесповратно између 600 и 700 милиона евра, што је око трећине читаве инвестиције. Према неким ранијим најавама, путовање од Београда до Ниша будућом пругом требало би да траје сат и по.

- То је врло важан пројекат - сматра Небојша Бојовић, професор Саобраћајног факултета. - Железнички коридор 10 је важан транзитни правац за Србију. Он је увек, и кроз историју, био кичма развоја. Овим се враћамо у мрежу европских пруга. Важно је да се терет врати на тај коридор. Из више разлога треба да се враћамо железничком превозу. То се уклапа и у очување животне средине, али и равномеран развој Србије. Када људи буду могли брзо да путују и крећу се, смањиће се и њихова потреба да напуштају те делове земље.

НОВА ДОКУМЕНТАЦИЈА

ЕВРОПСКА унија је досад већ финансирала део техничке документације за неке од деоница на правцу Београд - Ниш. За Идејни пројекат, Студију изводљивости и Процену утицаја на животну средину за део од Велике Плане до Ниша, око 110 километара, и од Сталаћа до Ђуниса, око 20 километара, издвојила је седам милиона евра бесповратних средстава. Та документација је, међутим, прављена за брзине возова до 160 километара на сат, јер је то био првобитни план.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)