ПУНЕ СВОЈУ КАСУ И ПОСЛЕ НАГРАДНЕ ИГРЕ: Драгана је купила кесицу "чипсија" и послала поруку, а онда схватила да је оштећена

Е. Б. Т. - Д. М.

01. 04. 2021. у 11:13 >> 12:39

ЧИТАТЕЉКА Драгана М. из Београда, која се обратила нашој редакцији, сматра да је оштећена, јер је уложила новац за куповину "чипсија" и за слање СМС поруке путем мобилног телефона мислећи да учествује у наградној игри, али се испоставило да је она неколико дана раније већ завршена.

ПУНЕ СВОЈУ КАСУ И ПОСЛЕ НАГРАДНЕ ИГРЕ: Драгана је купила кесицу чипсија и послала поруку, а онда схватила да је оштећена

Архива

Поставља се питање - колико је купаца направило ову грешку и платило производ, а онда и послату поруку да би учествовали у наградној игри. У компанији "Марбо", која је организатор овог такмичења кажу да ова фирма и бренд "чипси" немају никакве везе са новцем од слања порука, већ да је то трошак који за своју услугу наплаћује оператер, а број закупљује провајдер. Мобилни оператер ВИП објашњава да наведени сервис није његова услуга, већ да је за то, као и за трајање услуге, одговоран пружалац услуге - ВАС провајдер.

Драгана је, дванаест дана након што је завршена наградна игра, купила кесицу "чипсија" на којој се на жутој промо-траци, рекламира ово такмичење. Крупнијим словима је исписано "сваки дан ајфон 12" изнад фотографије тог телефона. Испод је нешто мањим фонтом наведено кратко упутство, да код унутар кесеце треба послати СМС поруком на број 6600. На крају је још ситнијим словима написано да такмичење почиње 1. фебруара, а завршава се 17. марта.

- Не једем чипс, али волим да учествујем у наградним играма и када сам видела рекламу купила сам кесецу - објашњава Драгана. - Тек када сам послала СМС, како је наведено у упутству, добила сам поруку да је игра завршена. Изнервирала сам се када сам видела да су ми ту услугу наплатили. То је ситно, нешто мање од четири динара, али сам се одмах запитала колико људи је направило исту грешку. Да ли случајно или намерно није укинута могућност слања порука. И зашто чипс са рекламом није повучен из продаје?

Проверавали смо колико су информације о завршетку наградне игре видно истакнуте, јасне и разумљиве, на сајту chipsy.rs. Уколико се претражује редом и корисник крене од почетне странице, а уз то има и довољно стрпљења да сачека да се излиста понуда садржаја, у једном тренутку ће видети оглас да је наградна игра завршена. Међутим, ако одмах отвори рубрику "промоције", где компанија оглашава своје наградне игре може да буде доведен у заблуду.

И ПОЛИЦА ЗБУЊУЈЕ КУПЦЕ

ПРОМОТИВНА полица на којој је оглашена наградна игра за познати бренд чоколада још се налази у неким продајним објектима, иако је 22. марта ово такмичење окончано, указао нам је читалац Јован Р. Крупнијим словима и већом фотографијом се оглашава наградна игра, а ситнијим су исписана правила и датум њеног почетка и завршетка.

Архива

У тржишној инспекцији истичу да уколико је наградна игра завршена, производи могу да се продају до истека залиха искључиво уколико је уклоњен огласни материјал са порукама о постајању тог такмичења. Никица Јовановић из НОПС-а сматра да је то пример непоштене пословне праксе за коју одговорност сноси трговац.

У "Марбу" истичу да су сва правила наградне игре јасно наведена у правилнику који је јавно доступан и који се доставља Министарству финансија.

- Рок трајања наградне игре транспарентно је наведен на промо-траци на паковању производа - сматрају у тој компанији. - Одмах по завршетку наградне игре, то је објављено на насловној страни сајта. Број на који се шаље порука није у нашем власништву, већ се по потреби закупљује од СМС провајдера који је овлашћен да га добије од мобилних оператера. Ако се порука пошаље по завршетку наградне игре, добија се повратна информација да је она завршена.

 

Архива

Шеф правног тима НОПС Младен Алфировић сматра да наплаћивање услуге слања поруке, након што је наградна игра завршена, може да се сматра непоштеном пословном праксом.

- Информације о условима, року трајања и завршетка наградне игре морају да буду доступне потрошачима на јасан и разумљив начин, на свим местима на којима се она оглашава, а када се такмичење оконча, број за слање СМС порука мора да буде деактивиран, или обустављена наплата те услуге, а то су све кораци које компанија мора да предузме - објашњава Алфировић. - Уколико то не ураде, доводе потрошаче у заблуду, наводе их да купују чипс и да шаљу поруке, које им се наплаћују, што је недопустиво.

ВИП: ОДГОВОРАН ЈЕ ВАШ ПРОВАЈДЕР

У компанији "ВИП мобајл" кажу да они нису организатори наградне игре и да СМС сервис и његово трајање у овом случају није услуга мобилног оператера, већ одговорност ВАС провајдера који је пружалац те услуге.

- ВАС услуге, као што су СМС гласање, СМС хороскоп спадају у понуду ВАС провајдера - објашњавају у "ВИП мобајлу". - Оператери, у складу са Правилником, обезбеђују техничке услове за пружање услуге и наплаћују, искључиво, употребу СМС ресурса.

ИНСПЕКЦИЈА: ОБМАЊУЈУЋЕ ОГЛАШАВАЊЕ

У ТРЖИШНОЈ инспекцији истичу да, уколико је обавештење о наградној игри део паковања робе и не може да се уклони, неопходно је да оглашивач, односно трговац, недвосмислено укаже потрошачима да је она завршена.

- Уколико потрошачи нису адекватно информисани да је наградна игра престала, односно ако је оглашивач задржао обележја наградне игре, а она је истекла, можемо да говоримо о обмањујућем оглашавању које је супротно одредбама Закона о оглашавању - кажу у инспекцији. - Оно постоји и ако се СМС и даље наплаћује иако је истекао рок наградној игри и потрошач због тога не може да оствари награду. За овај прекршај је предвиђена новчана казна од 300.000 до 2.000.000 динара за правно лице.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (1)