КАКО ДА И ТЕЛЕВИЗОР ТРАЈЕ БАР 10 ГОДИНА? Да ли ће и потрошачи у Србији, као у ЕУ, имати тзв. право на поправку техничких апарата

Е. Б. ТАЛИЈАН

24. 03. 2021. у 12:00

ПОТРОШАЧИ у нашој земљи највише приговора, након одеће и обуће, имају на техничку робу. Да би се поправила веш - машина, потребан је резервни део који се више не производи. Фрижидер се покварио баш након истека законске гаранције од две године. Поправка телевизора је сувише скупа и неисплатива, боље је купити нови.

КАКО ДА И ТЕЛЕВИЗОР ТРАЈЕ БАР 10 ГОДИНА? Да ли ће и потрошачи у Србији, као у ЕУ, имати тзв. право на поправку техничких апарата

Архива

Купци у ЕУ се ускоро неће суочавати са оваквим проблемима, а њихови произвођачи већ имају обавезу да обезбеде доступност резервних делова у периоду до 10 година.

Колико брзо ће Србија пратити нове европске прописе и омогућити нашим грађанима тзв. право на поправку, још није познато. Али, како "Новости" сазнају, у надлежним институцијама се ради на томе. Министарство енергетике је формирало међуресорну радну групу за израду подзаконских аката који ће, између осталог, прописати и период током којег морају да буду обезбеђени резервни делови за уређаје. Све је, како наводе, у циљу заштите животне средине и потрошача.

Европски произвођачи и увозници фрижидера, замрзивача, машина за прање веша и судова, телевизора и других спољних монитора, од 1. марта морају да обезбеде резервне делове како би ти апарати могли да се поправљају најмање седам до 10 година, након што је последња јединица одређеног модела пласирана на тржиште. Циљ је да роба буде трајнија и енергетски ефикаснија како би се смањиле огромне количине електронског отпада. Очекује се да ће до лета европска Комисија за заштиту потрошача предложити закон којим ће бити забрањени "програмирани" кварови у производима због чега су уређаји "зрели" за поправку чим истекне период законске гаранције од две године, као и дефинисано да цена резервних делова мора бити разумна.

Поједини европски парламентарци се залажу да они не смеју да коштају више од 30 одсто од цене новог уређаја, као и да морају да буду достављени у року од две недеље за потребе поправке. Истраживања су показала да је чак 76 одсто грађана ЕУ доживело прерано кварење уређаја, а када га однесу на поправку, одустану, јер резервни део, уколико га има на тржишту, кошта као нови уређај. У Србији оваква врста истраживања никада није рађена, јер то није једноставно спровести, али требало би европску регулативу, која унапређује права потрошача у овој области, брзо имплементирати у домаће законодавство. У супротном, у нашу земљу би могли да стижу неквалитетнији производи. Младен Алфировић из Националне организације потрошача Србије, истиче да ће се њихова организација залагати за то да наша земља усвоји нове европске прописе, како би се увозила роба истог квалитета.

- Уколико то не учинимо, могло би да се деси да произвођачи неку линију или фабрику определе да производи уређаје за тржишта изван ЕУ, а ми само можемо да се надамо да им се тако нешто неће исплатити - наглашава Алфировић.

Он каже и да у пракси веома тешко доказати да је неки произвођач "програмирао" уређај да се поквари баш након две године, али да су то урадила европска удружења.

- Намера је да се обезбеђивањем резервних делова омогући да се производ користи десет година, а не да се сваке друге купује нови - објашњава наш саговорник. - То је и економичније и еколошки прихватљивије, јер се тако смањује и количина електронског отпада који је најтоксичнији.

ПОСЛЕ ГАРАНЦИЈЕ

ПРЕМА прописима који сада важе у нашој земљи, трговац је дужан да обезбеди исправност уређаја у периоду саобразности, односно две године од тренутка када је купљен - објашњава Младен Алфировић из НОПС-а. - Није у обавези да даје комерцијалну гаранцију, а уколико то чини, обично је тај рок пет година. У тој ситуацији, уређај се поправља током тог периода, а када се после тога поквари, може само да буде бачен, јер нема делова.

ПОПРАВКА СКУПЉА ОД НОВОГ УРЕЂАЈА

ЦИЉ произвођача је да подстичу и намећу потрошачима конзумеризам, односно потребу да стално мењају и купују нове производе, иако би могли да се поправе и да трају дуже. Овако Младен Алфировић коментарише европска истраживања, која су показала да су резервни делови неких апарата веома скупи, те да се више исплати купити нов уређај. Подаци анализе урађене у ЕУ показују да 44 одсто грађана наводи скупу цену поправке као разлог за куповину новог уређаја.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ВУЧИЋ НА СВЕЧАНОСТИ ПОВОДОМ ДАНА КОБРИ: Образ нема цену, Србија није на продају, отаџбину волимо више од свега (ФОТО/ВИДЕО)

ВУЧИЋ НА СВЕЧАНОСТИ ПОВОДОМ ДАНА "КОБРИ": Образ нема цену, Србија није на продају, отаџбину волимо више од свега (ФОТО/ВИДЕО)

ПРЕДСЕДНИК Републике и врховни командант Војске Србије Александар Вучић присуствује војној свечаности поводом Дана Одреда војне полиције специјалне намене „Кобре“.

14. 04. 2024. у 10:35 >> 10:36

Коментари (2)

ХИТНА РАФИНА КОНФЕРЕНЦИЈА ЗА ШТАМПУ: Рафаел Надал саопштио велику вест