БРАВЕ БИТНИЈЕ ОД ЗНАКА "СТОП": Теоријски део испита за возаче Б категорије бави се тривијалностима о техничким карактеристикама возила

Е. Б. ТАЛИЈАН

02. 03. 2021. у 12:00

БРАВЕ БИТНИЈЕ ОД ЗНАКА СТОП: Теоријски део испита за возаче Б категорије бави се тривијалностима о техничким карактеристикама возила

Архива

МЕЂУ испитним питањима за полагање возачког испита Б категорије већ више година не постоји ниједно које се односи на два најважнија знака изричитих наредби, а то су обавезно заустављање - "стоп" и уступање првенства пролаза - "обрнути троугао".

С друге стране, уче се непотребна питања о техничким карактеристима возила, која будућем возачу никада неће затребати. Једно од њих је и какве морају бити браве на вратима возила, која су први пут регистрована након 1. јануара 1987. године.

Од 2012. године није донета званична одлука који уџбеници ће се штампати и користити у обуци, иако је то предвиђено Законом о безбедности саобраћаја, а на тржишту има различитих приручника. Тестови се од 2016. године раде електронски. Информациони систем МУП-а на сајту е-управе, за теоријско оспособљавање кандидата, не садржи објашњења за тачне одговоре. Да би надоместиле те недостатке, ауто-школе саме праве програме за обуку својих полазника. У Привредној комори ауто-школа Србије кажу да се Закон о безбедности саобраћаја од 2009. године мењао 13 пута, као и да су честе измене и пратећих правилника.

- Наше удружење је направило програм са питањима и објашњењима, из кога кандидати директно уче тестове и ту се свака измена електронски лако убацује - наводи за "Новости" Младен Рашета из ове организације. - То је једини начин да се испрате све промене.

Миљан Марковић, директор једне познате ауто-школе, указује да је пропуст што информациони систем МУП-а на сајту е-управе не садржи објашњења за тачне одговоре.

- То је наша највећа замерика, не знам зашто нема објашњења када је предвиђено, а сада су та поља празна на порталу е-управе - каже Марковић. - Зато за наше полазнике правим програм за вежбање где ће бити објашњени тачни одговори.

Рашета истиче да је проблем што на испитном тесту већ више година нема питања која се односе на два најважнија знака, "стоп" и "обрнути троугао".

- Од када је дошло до промене дефиниције ових знакова, њих нема међу испитним питањима - истиче Рашета. - Кандидати за њих чују на предавању и када уђу у ауто, али нема провере на тесту да ли знају.

Он додаје да, с друге стране, из области о возилима има питања за која сматра да нису потребна, али истиче и да уколико их кандидат не зна, то неће утицати на пролазност на испиту, јер носе мали број поена.

- На пример, шта означава 60 на ознаци пнеуматика 180/60 R14 82 T - наводи Рашета. - Зашто би то морали да знају, у упутству од аута пише какву гуму морају да имају. Једно од питања је и како морају бити изведени, односно осигурани поклопци на свим спољашњим странама моторних и прикључних возила. Или, какво стоп светло морају имати путничка возила која су први пут регистрована у Србији након 1. марта 2011. године.

Њихово удружење, које има више од хиљаду инжењера саобраћаја, како наводи, често је упућивало дописе МУП-у у намери да се унапреди систем обуке, али се њихови предлози готово никад не усвајају.

ПРОЛАЗНОСТ

ДИРЕКТОР једне ауто-школе Миљан Марковић каже да је пролазност кандидата на теоријском испиту за Б категорију прилично висока. Он истиче и да је обука од 40 предавања веома значајна.

- Тест садржи 41 питање затвореног типа, само заокруживање, нема допуњавања - објашњава Марковић. - Кандидат треба да има 85 процената тачних одговора да би положио испит.

У ЦРНОЈ ГОРИ НАЈЈЕФТИНИЈЕ

ОБУКА за Б категорију у Црној Гори кошта око 260 евра и знатно је јефтинија него у Републици Српској, БиХ и Србији. У нашој земљи се креће од 52.000 до 90.000 динара, односно од око 450 до 770 евра. Овај распон постоји, јер неке ауто-школе, које немају годишњи промет већи од осам милиона, не плаћају 20 одсто ПДВ-а. У цену је урачунат и по један излазак на теоријски и практични део испита.

У Републици Српској обука кошта углавном од 410 до 460 евра, док је у Федерацији БиХ око 510 евра. Цена варира од града до града. Јефтинија је у већим местима, попут Бањалуке, где има десетак ауто-школа, па конкуренција утиче на обарање цене, него у мањим, где је ситуација супротна. У Федерацији БиХ будући возачи треба да издвоје нешто више, у просеку око 510 евра. Убедљиво најскупља обука у читавој БиХ је у општинама Херцеговачко-неретванског кантона, где већ годинама кошта 720 евра. (В. Н.)

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)