ДВЕ ВЕЛИКЕ ПРОМЕНЕ ЗА ВОЗАЧЕ: Многи ће од сутра коначно да региструју кола, али власници више од 100.000 аутомобила стрепе

Novosti online

29. 01. 2021. у 20:57

ПОСЛЕ више од годину дана коначно ће моћи да се региструју хиљаде возила на којима не може да се прочита број мотора или број шасије, јер 30. јануара ступају на снагу Измене и допуне Правилника о утискивању идентификационих ознака на основу којих ће поново бити дозвољено да се утисне број мотора или број шасије на возилу.

ДВЕ ВЕЛИКЕ ПРОМЕНЕ ЗА ВОЗАЧЕ: Многи ће од сутра коначно да региструју кола, али власници више од 100.000 аутомобила стрепе

Фото: А. Станковић

С друге стране, више од 100.000 возила неће моћи да прође технички преглед и региструје се када 5. јула следеће године престане толеранција на непрописну количину издувних гасова.

Дакле, 2021. година могла би да реши један проблем, али и да донесе другу невољу за знатно већи број власника возила. Да кренемо, најпре, од лепше вести.

НЕЧИТЉИВ БРОЈ ШАСИЈЕ КОНАЧНО ВИШЕ НИЈЕ НЕРЕШИВ ПРОБЛЕМ

Од почетка прошле године, тачније 18. јануара власници возила који су имали нечитљив број мотора или шасије нису нигде могли да исправе ту фалинку јер ниједан технички преглед није од тог датума радио утискивање идентификационих ознака.

Зашто? Зато што су им тада истекла стара овлашћења за утискивање идентификационих ознака, а због нелогичности у правилнику МУП-а нису могли да обнове та овлашћења.

О ћему се, заправо, ради? МУП је у јулу 2019. године донео Правилник о утискивању идентификационих ознака према коме је било прописано да број шасије мора да буде утиснут на минималној дубини од једног милиметра.

Међутим, лим код многих возила је сувише танак да би се испоштовао тај пропис. Зато су технички прегледи престали са утискивањем идентификационе ознаке чим им је истекло старо овлашћење за тај посао.

Фото. Н. ФИфић

Због тога су се плацеви половних возила напунили аутомобилима са нечитиљивим број мотора или шасије. Да ствар буде гора, већина тих возила су технички исправна, а практично су била годину дана неупотребљива због нелогичности у прописима.

Коначно, МУП је исправио ту мањкавост па ће од суботе, 30. јануара када ступају на снагу Измене и допуне Правилника о утискивању идентификационих ознака, коначно бити могуће укуцавање броја мотора или шасије на возилима.

ВИШЕ ОД 100.000 ВОЗИЛА НЕЋЕ ПРОЋИ ТЕХНИЧКИ ПРЕГЛЕД НАКОН 5. ЈУЛА?

С друге стране, датум који би могао да донесе револуцију у процес регистрације возила у Србије је 5. јул.

Наиме, 5. јула 2018. године ступио је на снагу нови пооштрени Правилник о техничком прегледу возила ступио је на снагу пре две године с тим што је тада дата могућност и линијама техничког прегледа и власницима возила да се у наредне три године прилагоде једној од најстрожијих мера - контроли емисије издувних гасова.

Последња истраживања показују да више од 100.000 возила неће моћи да прође технички преглед јер емитују непрописну количину издувних гасова.

Председник Асоцијације техничких прегледа Владимир Маринковић сматра да ће највећи проблем имати власници увезених возила.

- Многа од тих возила немају катализатор. С друге стране, старија возила мораће да испуне правила о емисији издувних гасова када су та возила била нова. Примера ради, то значи да “југо” мора имати емисију до 3,5 угљен-моноксида (ЦО). А када би “југо” имао емисију гасова 4,5 ЦО не би више могао да се вози - објашњава Маринковић.

МУП: ИМАЛИ СМО РАЗУМЕВАЊА ЗА ВЛАСНИКЕ ВОЗИЛА

У саобраћајној полицији не размишљају о променама у правилнику о техничком прегледу возила према којем од 5. јула возила не могу бити регистрована уколико емитују непрописну количину издувних гасова.

Како су рекли, пре доношења правилника имали су разумењавања за власнике возила.

- Многа возила у Србији имају проблема са издувним гасовима. Сва та возила, а има их више од 100.000, не могу за месец, два или шест да се поправе чак и да власници хоће. Зато смо одлучили да за неисправност издувних гасова и недостатак катализатора дамо толеранцију од три године. С тим што је технички преглед обавезан да каже власнику возила колика им је вредност издувних гасова и шта им све на возилима недостаје - истакли су у МУП-у пре две и по године када су донели правилник.

ПОСЕБАН ПРОБЛЕМ ДПФ ФИЛТЕРИ

Поред катализатора, посебан проблем код дизела су ДПФ или филтери партикуларних честица који такође служе за пречишћавање издувних гасова. Међутим, многи власници због високих цена замене скидају ДПФ, а није неуобичајено да аутомобили из увоза стигну без њега. Разлог није само квар, већ и то што га појединци скидају да би зарадили продајући керамику и вредне метале из њега.

Ипак, Маринковић сматра да власници дизелаша због тога неће имати великих препрека на техничком.

- Ти ДПФ филтери се ионако тестирају у мирној фази или моду, па готово свако тестирање издувних гасова показује нулу. Проблем представља и чињеница да је тек 250 од укупно 1.150 линија техничких прегледа прешло на рад по новом правилнику. Тако да ретко која линија техничког прегледа може да упозори власнике аутомобиле на евентуални проблем са издувним гасовима - објашњава Маринковић.

Фото: А. Станковић

 

ЈОШ ЈЕДАН ПРОБЛЕМ

Како каже, и одређен број линија техничких прегледа престаће са радом до 5. јула.

- Многим линијама техничког прегледа није проблем набавка нове опреме колико димензије техничког прегледа. Просторно не могу да задовоље све критеријуме и зато ће се угасити. Зато је реално да од 500 до 700 линија техничког прегледа настави да ради и по новом правилнику. Иначе, власници линија техничких прегледа да имају рок до 5. јула да поднесу пријаву за рад по новом правилу - наглашава Маринковић.

"БИЛО БИ ДОБРО ДА СЕ ПРОДУЖИ РОК"

Многи власници линија техничких прегледа у Србији надају се да ће због пандемије и економске кризе добити продужени рок да се прилагоде новом правилнику рада.

- Засад нема најава, али било би добро када би се тај рок продужио до почетка 2022. Јер, прођле године економија није нормално функционисала. Али мислим да би свако дуже одлагање било контрапродуктивно јер ако желимо да уђемо у Европску унију до 2026, нас очекује још једна промена правилника о техничком прегледу - наглашава Владимир Маринковић, председник Асоцијације техничких прегледа.

Нови председник Српске асоцијације увозника возила и делова Милан Белин није изненађен великим бројем возила који непрописно загађују ваздух у Србији.

- Мени је то јасно ако се има у виду да је у првих шест месеци 2021. године регистровано 70.461 возило, од којих су чак 31.483 аутомобила старија од 14 година, а 22.344 возила имају између 10 и 13 година. То значи да скоро половина регистрованих аутомобила немају ни употребну ни комерцијалну вредност. Зато је велико питање да ли та возила имају исправан катализатор и како ће га власници заменити. Поготово ако се има у виду да катализатор кошта готово као њихов аутомобил од 1.500 до 2.000 евра - истиче Белин и додаје да када се уброје и увезена возила тај број старијих аутомобила још већи.

(Блиц)

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (2)

provincijalka

29.01.2021. 21:21

Ići ćemo volovskim kolima kao nekada. Kupi konja i uzjaši ga ili idi pešice. Da narod ima para kupio bi auto. Nemaju ni za hleba, a automobil je sad nužna potreba. Vraćaju nas u kameno doba. Ma treba nama i gore. Najmanja su primanja a tek nezaposlenost. Samo na državna jasla, aobičnismrtnici neka nestanu. Samose pitam koga ćše da deru kad su od akciza na gorivoi registracija punili budžet.

Marko

30.01.2021. 01:34

“Primera radi, to znači da “jugo” mora imati emisiju do 3,5 ugljen-monoksida (CO). A kada bi “jugo” imao emisiju gasova 4,5 CO ne bi više mogao da se vozi - objašnjava Marinković.” Zamolio bi stručno lice da objasni kako se meri i u kojim jedinicama vrednost izduvnih gasova. Sva vozila u specifikaciji imaju vrednost CO ^2 u g/km,tako da EU traži za proizvođače da motor 2022 godine ima tu vrednost ispod 95 g/km. Sadašnji automobili EURO 6 imaju od 100 do 180 g/km,što zavisi i od snage motora.