БЕЗ КАТАЛИЗАТОРА НЕМА ТАБЛИЦА: Шта возачи у Србији треба да провере на систему издувних гасова да би прошли технички преглед од 5. јула

Е. Б. ТАЛИЈАН

26. 01. 2021. у 12:00

БЕЗ КАТАЛИЗАТОРА НЕМА ТАБЛИЦА: Шта возачи у Србији треба да провере на систему издувних гасова да би прошли технички преглед од 5. јула

Фото А. Станковић

ВЛАСНИЦИ аутомобила који су неовлашћено преправили своје возило скидањем ламбда сонде, катализатора и ДПФ филтера, или они који су такав "половњак" купили, имаће проблема на техничком прегледу и тешко ће га проћи од 5. јула ове године, сматрају стручњаци, саговорници "Новости".

Тада почиње пуна примена прописа који се односе на мерење емисије издувних гасова, а ови делови су битни за њихово пречишћавање од штетних материја. Сва возила ће морати да испуне и те захтеве да би могла да се региструју.

Највећи проблем ће имати они који су скинули ламбда сонду. Аутомобили који су направљени без катализатора, не треба да га имају и они ће моћи да се региструју док год се одржавају у исправном стању. Када су у питању возила код којих су предвиђени уређаји за пречишћавање издувних гасова, власници, који то још нису учинили, требало би пре 5. јула да провере да ли њихов ауто има катализатор, или ДПФ филтер и да ли су исправни. Ти делови су често скидани јер праве проблем у вожњи, ако се запуше или су дотрајали и оштећени.

У неким случајевима власници то раде и зато што ове уређаје могу да продају за стотинак евра. Проблем за оне који буду хтели да врате ове делове, биће процена колико им се сада исплати да их уграђују.

На сајтовима многобројних сервиса може да се види да је уклањање катализатора чест захтев клијената. Јован Цветковић, директор познатог београдског ауто-центра, ипак, мисли да то сада није тако масовно, и да су они углавном скидани раније, са возила која су десет и више година стара.

- Када катализатору истекне рок употребе долази до проблема, "гушења" аута, а старији аутомобили као што је "евро 3" могу да функционишу и без тог дела - објашњава Цветковић, за "Новости". - Људи га одсеку, ставе парче цеви и настављају даље. ДПФ филтери могу, како наводи, потпуно да се уклоне или да се код нових модела избаци керамика, а онда се софтверски измене мапе у компјутеру и онемогући се појављивање грешке. Са сајта "Половни аутомобили" упозоравају да проблем за купце дизелаша може да буде управо та ситуација када је филтер онеспособљен вађењем саћа, а кућиште је остало нетакнуто, тако да простим прегледом не може да се открије да ли је ДПФ уклоњен. У таквим случајевима је провера могућа само преко дијагностике.

ПРОВЕРА АГЕНЦИЈЕ

ВЛАДА Маринковић из НАТЕП-а, сматра да је последњих десетак година готово немогуће да се увезе возило којем је скинут катализатор и ДПФ филтер, јер Агенција за безбедност саобраћаја проверава да ли ауто потпуно одговара производним карактеристикама из свог сертификата COC (сертификат оф конформити). Друго је питање шта са аутом раде власници.

Влада Маринковић из Националне асоцијације техничких прегледа (НАТЕП) истиче да возило треба да испуњава два кључна захтева да би прошло проверу исправности.

- Технички преглед је утврђивање минималних возних и еколошких карактеристика неопходних за учествовање возила у саобраћају - објашњава Маринковић, за наш лист. - Да би било које возило прошло ту проверу треба да испуњава два кључна захтева: да буде одржавано и да му нису неовлашћено промењене техничке карактеристике, попут уклањања ламбда сонде, катализатора, ДПФ филтера... Возила која су направљена без катализатора не треба да га имају, моћи ће да се региструју ако се одржавају у исправном стању.

Највећи проблем ће, како истиче, имати бензинци који су скинули ламбда сонду. То је сензор који мери садржај преосталог кисеоника у издувним гасовима. Њих катализатор чини мање штетним, захваљујући ламбда сонди. Они који је немају, могу да је поново уграде. Наши репортери су забележили да се цена ламбда сонде, у зависности од типа и модела возила, креће од 2.400 до 24.500 динара.

НОВ ДЕО И ДО 6.000 ЕВРА

НАЈИСПЛАТИВИЈЕ решење за власнике возила који желе да врате катализатор је да се определе за тзв. универзални који кошта око 100 евра - саветује Јован Цветковић, директор познатог ауто-центра. - Половни ДПФ филтери се крећу од 300 до 1.000, а нови од 1.000 до 6.000 евра.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (11)

Ja 011

26.01.2021. 12:32

univerzalni ,je samo atrapa ,inace izduvni gasovi kao da ga i nema.,i nije original deo,sto znaci ,pokusaj prevare drzave i sistema ....Sto nas narod kupuje auto koji nemoze da odrzava? U nemackoj vozac ode i promeni DPF vozi dalje ,naravno plati oko 2000 € sto nije problem ,ili proda krsinu Srbiji ,sto je naj cesce

DžoniSvetac

26.01.2021. 13:59

O čemu pričamo ...o teroru LOBISTA nad porodičnim ljudima , šta će meni kao porodičnom čoveku neki auto bolji od ovog mog 35god starog ,što ga u dušu poznajem ide 80km/h, čemu brže , a i gde da ga vozim brže , a da ne popijem kaznu , pređem do10000Km godišnje i za sto evra delovi godišnje održavanje ...šta će mi komjuteri i čuda , vozilo koje ide 200km/h ( gde da ga tom brzinom vozim , a da ne kršim zakon)