ЗОРАНА НЕ ЗНА ЗА ТОМИНУ РАФИНЕРИЈУ: Николићев Национални савет најавио, амбициозни пројекат, у Министарству нису обавештени

Е. Б. ТАЛИЈАН

26. 01. 2021. у 10:00

ЗОРАНА НЕ ЗНА ЗА ТОМИНУ РАФИНЕРИЈУ: Николићев Национални савет најавио, амбициозни пројекат, у Министарству нису обавештени

Фото Танјуг

ШТУРА најава из Националног савета за сарадњу са Русијом и Кином да за два месеца у Смедереву, на локацији уз Дунав, почиње реализација амбициозног пројекта - градња рафинерије нафте, у коју ће кинески инвеститори уложити чак 2,6 милијарди долара, подигла је на ноге јавност у том граду.

Поједина удружења изразила су забринутост због могућег загађења животне средине и затражила детаљне податке о плану реализације.

Међутим, не само да о овом пројекту ништа не знају грађани, већ о њему нису обавештени ни у надлежном Министарству за енергетику. Стручњаци оцењују и да таква инвестиција делује нерационално. Нејасно је како би се рафинерија снабдевала сировом нафтом и где би пласирала произведене деривате. Један такав покушај градње рафинерије у Смедереву био је актуелан и 2009. године, али је пропао.

Пре неколико дана је саопштено да је у Националном савету за сарадњу са Русијом и Кином, на чијем челу је Томислав Николић, бивши председник Републике Србије, одржан састанак са представницима кинеских инвеститора поводом изградње рафинерије нафте у Смедереву, која би производила "евро 6" гориво, а не би било емисије штетних гасова. Инвеститори су, како је наведено, спремни да после договора и усаглашавања свих питања са радном групом, коју ће формирати Влада Србије, почну реализацију у априлу, док је оквирни рок за завршетак прве фазе четири године. Најављено је и да ће у производњи опреме учествовати компаније из Немачке и САД, али није наведено које. Није саопштено ни које кинеске компаније су инвеститори нити шта подразумева прва фаза.

У Министарству енергетике, којим руководи Зорана Михајловић, кажу да нису учествовали у разговорима у вези са изградњом рафинерије, нити су тим поводом добили иницијативу од кинеских компанија или Националног савета, те да нису ни упознати са детаљима потенцијалног пројекта. Они наглашавају и да је питање заштите животне средине најважније у свим будућим пројектима.

- Енергетском сектору Србије су потребне инвестиције, али то није само питање изградње неког енергетског објекта, већ и дотока сировина и пласмана производа, имајући у виду да многе рафинерије у Европи смањују производњу или се затварају - објашњавају у Министарству.

Томислав Мићовић из Удружења нафтних компанија Србије је сличног мишљења и истиче да је кључна ствар да свака рафинерија захтева снабдевање нафтоводом.

- Дунавом и баржама је то могуће, али је нерационално - каже Мићовић. - Технолошки, много крупнији подухват и озбиљна инвестиција је направити нафтовод од Панчева до Смедерева, а и Дунав се некако препречио између.

Што се тиче тржишта, како истиче, тренд је већ више година уназад затварање рафинеријских капацитета и у нашем региону и у Европи због смањене потражње.

- Други разлог је што имамо мали број веома савремених рафинерија којима је тешко бити конкурентан, па оне покривају ту потражњу која је актуелна - прецизира Мићовић. - Посматрајући капцитете и потенцијале тржишта, таква једна инвестиција, градња рафинерије у Смедереву, делује прилично нерационално.

НОВИ-СТАРИ ПРОЈЕКАТ

ТОМИСЛАВ Николић је, као председник Националног савета за сарадњу са Русијом и Кином, и у октобру 2018. године најављивао да постоји посебна заинтересованост инвеститора за пројекат рафинерије нафте у Смедереву. Тада је разговарао са представницима компаније Ors Oil Gaz, конзорцијумом фирми Ihlas Holding A.S из Турске, Absalut Ecology и Epotos iz Русије. За пројекат изградње рафинерије нафте у Смедереву 2009. године био је заинтересован америчко-холандски конзорцијум "Комико оверсајз", односно његова ћерка фирма у Србији "Комико оjл". Уговор са том компанијом је раскинут четири године касније, након бројних перипетија, јер нису у предвиђеном року платили закупнину за земљиште.

Како је саопштено из Николићевог кабинета, у вези са новим пројектом кинеског инвеститора, планирано је да рафинерија буде изграђена на месту на ком је и раније била предвиђена.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (3)

Miodrag iz Peći

26.01.2021. 12:49

Izgradnja rafinerije na ušću Velike Morave i Dunsva je deo Nikolićevog plana kanala Dunav - Morava - Vardar kojim bi se povezalo Severno i Egejsko More. Pa verovatno tolika investicija to i podrazumeva. Eksploatacija Jadarita i buduća izgradnja industrije baterija za električne automobile otvorila bi put Kini da preko Srbije vlada energentima za automobilsku induzstriju. Problem sa činjenicom da Srbija nema nafte bi se rešio isto kao i što nemamo rudu gvožđa pa ga Kina dovozi iz Kine.