ПАПРЕНО НАПЛАЋУЈУ НЕПОЖЕЉНИ СМС: Корисницима Теленор мреже увећани рачуни због порука са кратких кодова

Б. Царановић

26. 11. 2020. у 16:46

ПАПРЕНО НАПЛАЋУЈУ НЕПОЖЕЉНИ СМС: Корисницима Теленор мреже увећани рачуни због порука са кратких кодова

Илустрација / Фото Depositphotos

ПРЕВАРЕ СМС порукама, тема је која годинама не јењава, а изнова се појављују нове жртве ових електронских превараната. Деца и старији најчешћи су улов компанија које шаљу такозване ВАС поруке.

Ако случајно залутају на неку од интернет страница и несмотрено дају дозволу да им се шаљу забавне, порнографске поруке, музика, слике, хороскоп, могу да очекују шок на крају месеца када стигне рачун за мобилни телефон. Сваки СМС са ових, углавном четвороцифрених бројева, кошта око 250 динара, а фирме поруке шаљу неколико пута недељно.

Баш то се догодило Београђанину Слободану Тешићу коме је хитно био потребан сајт са навигацијом да би пронашао потребну локацију. У брзини је грешком дозволио фирми "НТХ медија" да му шаље поруке, а да тога није био свестан. Признаје да су му поруке наредних дана долазиле, а да их је он брисао потпуно незаинтересован за садржај. Био је изненађен када му је стигао рачун много већи од уговорене претплате у "Теленору".

- Пре свега сам киван на свог оператера који ме није обавестио, као што је то случај са порукама паркинг или хуманитарне акције, да ће ми са рачуна бити скинута нека сума - каже Тешић. - Стичем тако утисак да "Теленор" није ни на који начин покушао да спречи превару и да ме од ње заштити.

Како су нам рекли у Републичкој агенцији за електронске комуникације и поштанске услуге, предузећа која пружају овакве услуге су по правилу регистровани оператери услуга са додатом вредношћу, којих има око 40. Сви они су дужни да услугу пружају у складу са Законом о електронским комуникацијама и Правилником о обавезама оператера услуга са додатом вредношћу.

- Однос између оператера услуга са додатом вредношћу и провајдера - "Телеком Србија", "Теленор", "ВИП мобиле" дефинисан је њиховим међусобним комерцијалним уговором заснованим на подели прихода у уговореном проценту. На тај начин провајдери наплаћују коришћење својих мрежних ресурса приликом пружања ове врсте услуга - кажу у РАТЕЛ-у.

Из ВИП су нам рекли да они наплаћују искључиво употребу СМС ресурса и да немају другу зараду од ових порука, као и да су ВАС провајдери обавезни да кориснику дају јасне и недвосмислене информације о врсти и садржини услуге која се пружа, цени и начину наплате услуге.

РАТЕЛ: ЧИТАЈТЕ ПАЖЉИВО УСЛОВЕ!

ДОБИЈАМО велики број приговора корисника на ВАС услуге, па саветујемо да се не кликће на банере који се појављују, да пажљиво прочитају услове, а нарочито они који се односе на садржај сервиса који се нуди, цену и процедуру пријаве, односно отказивања услуге - кажу у РАТЕЛ. - У случају да корисник прими СМС поруку са непознатог кратког кода или примети да му је рачун увећан због "наплате у име и за рачун другог лица", односно да има ставку на име ВАС услуга, потребно је да одмах реагује и самостално деактивира ВАС услуге или да се обрати инфо-центру мобилног оператера чији је претплатник.

"ТЕЛЕНОР": НИСМО ОДГОВОРНИ ЗА САДРЖАЈ

У "ТЕЛЕНОРУ" напомињу да је НТХ у РАТЕЛ-у регистрован као пружалац услуга са додатном вредношћу.

- Пружаоци услуга са додатном вредношћу су у обавези да приликом рекламирања пруже све информације о цени и врсти сервиса крајњим корисницима - наводе у "Теленору". - Оператери само обезбеђују услове за пружање услуга корисницима своје мреже, не улазећи у садржај и начин пружања услуге. Пружаоци су одговорни за концепцију, рекламирање и информисање крајњих корисника.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (1)

Kiza

27.11.2020. 10:15

Значи сви од оператера до државе (РАТЕЛ) знају да је у питању превара корисника, али не предузимају ништа под изговором да корисник није прочитао услове коришћења?!? Ове преваре је веома лако спречити (једноставно се даваоцима овакве врсте "услуга" забрани коришћење искачућих банера), само је потребно мало добре воље законодавца, јер на крају крајева држава постоји да би своје грађане штитила од превараната, а не да ту улогу (заштитника) "сваљује" на грађане (читајте пажљиво шта пристајете) и тако непосредно учествује у превари! Само кажем....