КОРОНА ЗАТВОРИЛА КУПОЛЕ: Сајмови од марта не приходују ни динара, а све организације онлајн

Ј. Субин

24. 10. 2020. у 08:00

КОРОНА ЗАТВОРИЛА КУПОЛЕ: Сајмови од марта не приходују ни динара, а све организације онлајн

Фото И. Маринковић

ОД фебруарске међународне туристичке манифестације, која је и последња одржана ове године, приходи "Београдског сајма" су нула динара!

Исту судбину дели и "Новосадски сајам", али и друга предузећа која се баве организацијама различитих манифестација у нашој земљи. И док је добар део конгреса и конференција прешао на онлајн, одржавање сајмова пољопривреде, књига, аутомобила, намештаја, ипак ће морати да сачека боље дане, јер немају неку перспективу у виртуелном свету.

Како су нам рекли у "Београдском сајму", њихова нето добит од прошле године, после 48 одржаних манифестација, износила је више од 100 милиона динара. Од ове пролећне сезоне приходи Сајма су нула.

- Из неразумљивих разлога Сајам је категорисан тако да не сме да одржава никакве манифестације - рекао нам је Александар Ивковић, помоћник комерцијалног директора "Београдског сајма". - Због тога и тражимо да за нас важе правила као и за оне који се баве трговачким делатностима, јер је, рецимо, у тржним центрима дозвољено истовремени боравак 15.000 људи. Свакако, одржавање неких виртуелних сајмова није наша будућност.

Пракса говори да такве манифестације раде они који немају инфраструктуру да праве сајмове. Онлајн свет пружа једнострану комуникацију, па не видимо никакве бенефите од тога.

ПОТРОШЊА

БЕЗ својих манифестација "Београдски сајам" неће привући у престоницу ниједног, а камоли близу 100.000 домаћих и страних гостију. Тако, неће бити потрошено ништа, уместо око 1,3 милијарде динара, као прошле године. Укупан износ потрошеног новца за смештај излагача и посетилаца Сајма у 2019. години процењен је на више од 3,2 милијарде динара. Ове године ће бити приближно - нула.

Сличног је мишљења и директор "Новосадског сајма" Слободан Цветковић. Како нам је испричао, ни они од марта не могу ништа да раде. Више од 80 одсто укупног прихода је од организације сајмова, а остатак зарађују на изнајмљивању пословног простора. Као и "Београдски сајам" и они су смањили плате запослених.

- Због добрих прехтодних резултата сада смо прибегли кредитном задуживању, уз грејс период од две године, како би имали за плате, порезе и друге рачуне - објаснио нам је Цветковић. - Надамо се да ће се у том периоду решити проблем са короном, па да се вратимо стварном бизнису. С друге стране, ту је онлајн свет, који очигледно преузима примат у пословном свету, у односу на реалан, који смо до сада имали. Наш први онлајн сајам ће бити пољопривредни, то је и наша најјача манифестација.

Према речима Цветковића, када не организују манифестације, смањују се и трошкови ангажовања додатне радне снаге. У перспективи, биће питање, да ли ће нам сви ти радници бити и потребни. Све ће доживети трансформацију, а запослени ће морати више да се ангажују око ИТ обуке.

- До краја године минус више од два милиона евра - казао је Цветковић.

МАЊЕ У БУЏЕТУ

ОНЕМОГУЋАВАЊЕМ рада "Београдског сајма" биће поништени ефекти вредни 14,4 милијарди динара вредности продате робе.

- "Београдски сајам" неће у буџет унети 2,8 милијарди динара укупних пореских прихода, као прошле године - нагласио је Ивковић.

Према речима Роберта Чобана, председника "Колор прес групе", компаније која је један од највећих организатора манифстација у Србији, они су нашли модел да опстану у времену пандемије, кроз приходе који су нижи, али и расходе који су 20 пута мањи.

- Као организатори, ми се више нећмо вратити на старо, ни када прође корона - испричао нам је Чобан. - Нико неће да се врати на плаћање логистичког света и да има трошкове из 19. и 20. века. Сајамске манифестације би требало да нађу модел, како да преживе. Да буду атрактивне клијентима. Сигуран сам да је ова година цела пропала, ако не и следећа.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)