ДИЗЕЛ СКУПЉИ САМО У АЛБАНИЈИ: Ево зашто су цене горива у Србији веће него у већини држава из окружења

Е. Б. Т.

18. 09. 2020. у 12:00

ДИЗЕЛ СКУПЉИ САМО У АЛБАНИЈИ: Ево зашто су цене горива у Србији веће него у већини држава из окружења

Фото: Танјуг

БЕНЗИН је у Србији од половине маја до данас поскупео за 15 динара по литри и у просеку кошта 137,91 динара. Цена дизела је скочила за скоро 13 и износи 144,13 динара, док грађани ауто-гас плаћају за четири и по динара више, односно 70,95 динара.

Не очекују се значајније промене до краја године. Потрошачи у нашој земљи гориво пазаре по вишим ценама него становници већине држава у окружењу и ЕУ. Према тумачењу стручњака разлог су велики порески намети, а таква пореска политика се код нас води већ деценију и по.


У региону скупљи дизел од нас има само Албанија. Јефтиније га купују и грађани Немачке, Мађарске, Шпаније, Бугарске, Грчке... Према подацима од 14. септембра, у Северној Македонији дизел кошта 93,94 динара, што је за 50,19 динара мање него у Србији. У нашем окружењу ауто-гас се скупље продаје само у Мађарској и Грчкој, док је најјефтинији у Бугарској и Северној Македонији, где је његова цена нижа за око 20 динара него у нашој земљи. Бензин у региону више плаћају становници Хрватске, Албаније и Грчке.


На цену горива на тржишту утичу многи фактори, али највише трошкови нафтних компанија. Из Удружења нафтних компанија Србије до сада су више пута указивали да су државна захватања велика. Њихова анализа, из маја месеца ове године, показује да је од 132 динара, колико је износила цена литре дизела, 50 динара одлазило целокупном нафтом сектору, а 82 динара у буџет.

МАЊЕ АКЦИЗЕ ЗА ЕКОЛОШКО ГОРИВО


АУТО-ГАС се третира као еколошко гориво и зато многе државе одређују ниске намете за тај дериват, како би стимулисале грађане да га више користе - наводи Небојша Атанацковић. - Једно време је и код нас било тако, али су, у међувремену, повећане акцизе. Зато већ годинама нема интересовања код грађана да своје возило претворе у ауто на гас. У перспективи би, како истиче, Влада могла да одлучи да због еколошке ситуације смањи акцизу на тај дериват и у том случају би појефтинио. Тада би било прихватљиво за потрошаче да се пребацују на возило на гас.


Небојша Атанацковић, један од власника компаније "Нафта", такође сматра да је гориво код нас међу најскупљима у Европи зато што су велики намети. Он објашњава да кретање цене сирове нафте на светском тржишту утиче са 25 одсто на формирање крајње цене деривата, док велику улогу имају пореска оптерећења.


- Код нас је ПДВ од 20 одсто релативно мали, али друге земље имају знатно ниже акцизе - објашњава Атанацковић. - Многе државе, да би појефтиниле цену транспорта, одређују мање акцизе за дизел него на бензин, и зато је он јефтинији од бензина у многим земљама, док је код нас обрнута ситуација.


Превозници који су у транзиту кроз Србију, како објашњава, никад не купују дизел у Србији, него у државама кроз које пролазе пре или после. Он додаје да ако би опредељење Владе било да се смање трошкови транспортних предузећа, онда би могла да снизи намете на дизел.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (4)

Goxy bgd

18.09.2020. 13:25

Cene goriva u Srbiji su sasvim umerene i primerene našoj ekonomiji, samo glupi ljudi pljuju svoju zemlju gledajući cene goriva u okruženju. Da li bi neko želeo zbog cene goriva da živi u RS ili Makedoniji? ...da mu pro Šiptar ili pro musliman bude predsednik?