МОДЕРНИ ВОЗОВИ ЗА БРЗУ ПРУГУ: Од кога ћемо купити композиције које ће саобраћати између Београда и Новог Сада знаће се следеће године

З. Р.

субота, 08. 08. 2020. у 12:00

МОДЕРНИ ВОЗОВИ ЗА БРЗУ ПРУГУ: Од кога ћемо купити композиције које ће саобраћати између Београда и Новог Сада знаће се следеће године

Зоран Петовић

БЕОГРАД и Нови Сад би до краја следеће године требало да постану много ближи.

Када буде завршена изградња деонице брзе пруге Београд - Будимпешта, према најавама надлежних до Српске Атине стизаћемо за само 27 минута. Србија још нема возове који ће тутњати 200 на сат новим колосеком, али се припрема за набавку композиција. Не зна се још од кога ћемо купити возове, али знамо какви нам требају.

У Министарству грађевинарства и саобраћаја истичу да возови који ће саобраћати брзом пругом морају да буду по свим европским прописима и стандардима, без обзира на то ко је произвођач и како ће се набавити.

- Изградња брзе пруге од Беорада до Новог Сада, а ускоро и од Новог Сада до Суботице и границе са Мађарском, ради се према прописима и стандардима ЕУ, а пруга ће бити изграђена за возове који ће се кретати брзинама до 200 километара на час - истичу у ресорном министарству. - Још није одлучено који ће возови ићи брзом пругом.

О томе се још разговара и потребно је да буду усаглашене перформансе возова са перформансама брзе пруге. Фонд путничких возова који саобраћа нашим пругама је претходних година већ обновљен и модернизован набавком 48 нових електромоторних и дизелмоторних возова, али овде је реч о возовима за пругу велике брзине, каква до сада није постојала у Србији.

Фото М. Поповић

Кинеска верзија воза за велике брзине


Професор Саобраћајног факултета у Београду Бранислав Бошковић каже да су претходних година српске железнице обновиле возни парк, али да су те гарнитуре погодне за међуградски и регионални саобраћај, који подразумева више стајања.

- Возове који нам сада требају производе Французи, Швајцарци, Руси и Немци - објашњава Бошковић. - Наравно, и Кинези су незаобилазни, а они већ праве композиције које јуре до 400 километара на час. Има много сегмената који ће утицати на избор компаније од које ћемо купити возила. Јер, осим техничких параметара, зависи и порекло продавца, а и политика је сегмент који није занемарљив. На деоници од Новог Сада до Београда возови ће ићи од 140 до 200 на сат. То је потпуно рационална одлука, јер због близине објеката и конфигурације терена би на појединим деловима било прескупо подизање брзине до 200 километара на час.

Бошковић напомиње да је траса између Новог Сада и Београда захтевнија него деоница од Српске Атине ка Суботици, јер је део који је тек у плану за изградњу једноставнији, пошто пруга пролази кроз равницу.

- Вијадукт и тунел у Чортановцима су били прави изазов за грађевинце на првих 110 километара брзе пруге кроз Србију - сматра професор. - На потезу ка граници са Мађарском, најобимнији посао ће бити реконструкција чвора Врбас.

Прве две деонице, од Београда до Старе Пазове и од Старе Пазове до Новог Сада, требало би да буду завршене до краја 2021. године. Први део од станице Београд Центар до Старе Пазове, гради кинески конзорцијум China Railway International и China Communications Construction Company. Вредност уговора је 350,1 милион долара, а финансирање је обезбеђено из кредита кинеске Ексим банке.

Зоран Петовић


Радови на реконструкцији и модернизацији отворене пруге Стара Пазова - Нови Сад у дужини од 36,2 километра почели су у марту 2018. године. Ову деоницу гради компанија руских државних железница. Уговор вредан 943 милиона евра за изградњу треће деонице потписан је са кинеским конзорцијумом China Railway International и China Communications Construction Сompany, док је уговор о финансирању потписан са кинеском Ексим банком. Било је планирано да радови почну у марту 2020. године, али још нису стартовали.

Половином јула почела је и реконструкција мађарске деонице брзе пруге Будимпешта - Београд.

НОВЕ СТАНИЦЕ

НА овој прузи неће бити пружних прелаза. Биће уређене железничке станице Нови Београд, Батајница, Стара Пазова и Нова Пазова, а предвиђена је и изградња нове станичне зграде Земун. Стајалиште Тошин бунар биће измештено на нову локацију, а изграђена два нова - Алтина и Камендин.

Бранко Рајичевић


УГОВОР ЗА ШИНЕ ДО НИША

БРЗА пруга кроз Србију требало би да стигне све до Ниша. Председник Александар Вучић је изјавио да ће у наредна три месеца бити потписан уговор о изградњи, а да ће се већ 2023. железницом од престонице до Ниша стизати за сат и двадесет минута. Ова траса је дуга око 250 километара, а возовима је тренутно потребно чак пет сати да је пређу.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (18)

Bonaparta

08.08.2020. 13:11

Prilikom nabavke tih vozova ili kako železničari kažu elektromotornih garnitura, možda treba razmišljati u pravcu kupovine TGV garnitura od Francuza koji su prvi počeli tu "revoluciju" brzih pruga, a drugi razlog je oni imaju takve garniture u dva nivoa /vagoni su građeni na sprat kao dabldekeri/. Razlog? Manji broj garnitura veći broj putnika. Kratke su relacije da bi kupovali veći broj garnitura, jer je brži obrt vozova. Kada Mađari urade svoj deo pruge onda treba u dogovoru sa njima kupiti iste garniture i zbog jeftinijeg održavanja i zbog eksploataciji.

Goran

08.08.2020. 13:43

Надам се да ћемо возове купити од Руса или Кинеза. Наш тешко зарађени новац треба да дајемо само онима који нас цене, поштују и са нама партнерски сарађују.

Srbin

08.08.2020. 14:02

Повезивање БГ-а и НС-а...А шта је са остатком земље? Можда наши унучићи дочекају да возом пређу 25км за 11-12 минута. Далеко смо ми од тога, јер то је швајцарски стандард...возом 17км за 9 минута. Имао сам прилике да се возим.

Zašto

08.08.2020. 14:24

Нико не спомиње завршетак оба колосека брзе пруге Београд-Нови Сад? Да ли је дошло и зашто до кашњења у изградњи уговорене двоколсечене брзе пруге на овој релацији које изводе кинеске компаније? Приликом одабира гарнитура треба размишљати о цени резервних делова и редовног и генералног ремонта, али највише о квалитету, дужини гарантног рока и поврх свега квалитета и безбедности!

Vladan

08.08.2020. 17:02

Ama kad ce razgovor o platama na zeleznici....vise od pola firme je na minimalcu...pa kako vas nije sramota...najgori smo od svih javnih preduzeca...i dalje smo na platama iz 2014...pre smanjenja...sindikati cute, naravno...sramota velika...sramota

Miroslav

09.08.2020. 05:25

@DEKI7 - Човече ал ти лупеташ! Па имаш воз који не стаје у станицама и који стаје. Ти бираш којим се возиш. Па ваљда ниси заборавио како је пре било.

zaliv tacka net

09.08.2020. 23:09

@DEKI7 - @Deki, da li si se ikada vozio tim brzim vozovima? Oni se zadrzavaju u stanici prilicno kratko do 30sec i nastavljaju dalje a da stanu i ubrzaju to ide mnogo brze i efikasnije nego obicni vozovi tj za 10-20sec se dodje do maksimalne brzine na odredjenoj deonici. Ako se ima u vidu da tu nema semafora i zadrzvanja (osim jedne ili dve stanice, a mozda nijedne jer ce mozda biti i direktnih linija) prosecna brzina do NS ce biti okom 150km/h a mozda i jace sto znaci da je svakako moguce da se stize za 30min do NS ili nesto ispod toga. Putem od BG do NS je cini mi se 95km a prugom ce to verovatno biti i nesto krace....

Bojan

10.08.2020. 07:27

Nije pitanje od koga cemo kupiti, nego kako cemo platiti? Kredit nije resenje pogotovo kada je uslovljen da investiciju realizuje tudje firme sa svojom radnom snagom i materijalom. Svrha takvih investicija nije razvoj svoje zemlje nego sopstveni marketing i uzimanje procenata od kredita u svoj dzep. Znaju nasi politicari da je zaduzivanje lose ali su procenti doooobri!