ПРОДАЈА АУТОМОБИЛА ПАЛА ЗА ТРЕЋИНУ: Криза због епидемије значајно утицала на ауто-индустрију

Е. Б. ТАЛИЈАН

уторак, 04. 08. 2020. у 13:00

ПРОДАЈА АУТОМОБИЛА ПАЛА ЗА ТРЕЋИНУ: Криза због епидемије значајно утицала на ауто-индустрију

Новости

ПРОДАЈА нових аутомобила у Србији пала је за трећину у првом полугодишту у односу на исти период лане.

Од јануара до краја јуна прошле године регистровано је 14.738 нових возила, а ове 9.900, што је за 32,9 одсто мање, показују подаци Министарства унутрашњих послова.

- Потражња за аутомобилима је почела да расте од половине маја - каже Жарко Малиновић из ПКС. - Тако је било и у јуну, а тај тренд се бележи и почетком јула, али још немамо податке за цео месец. Процењује се да ће пад продаје у току ове године бити до 40 одсто.

Председник Асоцијације увозника моторних возила у Србији, Милан Белин, наводи да су најпродаванија била возила "Шкоде" и "Фијата", чије се цене крећу од 10.000 до 35.000 евра. Јефтиније аутомобиле, од 10.000 до 15.000 евра купују грађани, а скупље предузећа.

Продаја је десеткована у читавом свету због ширења вируса корона. Највећи удар су претрпеле управо оне европске земље у којима је крагујевачки "Фијат" продавао највише возила, што се драматично одразило и на ситуацију у тој компанији и у читавој домаћој ауто-индустрији. Од јануара је ова фабрика имала мало радних дана, а питање је и шта ће бити до краја године. Председник Самосталног синдиката крагујевачког "Фијат Крајслера", Зоран Марковић, истиче да је производња драстично смањена.

- Аутомобилска индустрија у Србији je на коленима због пада тражње узроковане пандемијом - каже Марковић. - Највише аутомобила "Фијат" је продавао на тржиштима Италије, Шпаније и Француске, које су биле прве и највише погођене ширењем вируса. Производња је драстично пала, јер због короне од 16. марта компанија није радила.

Увоз преполовљен

ВРЕДНОСТ увезених нових и половних аутомобила у Србију у првих пет месеци ове године вишеструко је мања него у истом периоду претходне, показују подаци Републичког завода за статистику. Лане је од јануара до маја на наше тржиште ушло путничких возила у вредности од 229,48 милиона евра, а ове године 137,08 милиона евра за исти временски рок.

Марковић очекује расплет ситуације од септембра и истиче да све зависи од потребе тржишта и целокупне ситуације са пандемијом. Када "Фијат" у Италији буде подигао производњу, како наводи, аутоматски ће се она опоравити и у свим осталим земљама.

- Зависимо од добављача, али пре свега од потражње, а у овој ситуацији потрошачи нигде у свету не размишљају о куповини новог аутомобила - каже Марковић. - Потребан нам је и нови модел, јер се "фијат 500 Л" производи од 2012. године.

У Србији, према прошлогодишњим подацима које наводи ПКС, послује нешто више од стотину произвођача аутомобилских делова и компоненти. Ове компаније запошљавају око 60.000 радника.

- Наше фабрике које производе ауто-делове углавном раде за компаније у иностранству, претежно на европском тржишту, а тражња је сада сигурно више него преполовљена - каже Игор Вијатов, директор Аутомобилског кластера Србије. - Већина њих сада производи са смањеним капацитетом, а део уопште не ради.

Хрвати најмање куповали

ПОТРАЖЊА за новим возилима у Европској унији изразито је пала у првих шест месеци ове године у односу на претходну због пандемије, а највећи пад продаје на овом тржишту од 54,4 одсто забележила је Хрватска. Следе Шпанија, Португалија и Италија. То показује недавно објављени извештај Европске асоцијације произвођача аутомобила, урађен на основу броја регистрације нових возила. Просек пада продаје на нивоу свих земаља ЕУ је 38,1 одсто. У већини држава износи између 30 и 40 процената, а само у осам чланица је мањи од 30 одсто.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (1)