РАТУ ОДЛАЖУ И БЕЗ ПРИСТАНКА КЛИЈЕНАТА: Банке су обавезне да информације о мораторијуму објаве само на сајту

Б. Царановић

04. 08. 2020. у 12:00

РАТУ ОДЛАЖУ И БЕЗ ПРИСТАНКА КЛИЈЕНАТА: Банке су обавезне да информације о мораторијуму објаве само на сајту

Илустрација / Фото Depositphotos

КЛИЈЕНТИ банака којима техника, рачунари и мејлови нису јача страна, могли би да одложе плаћање рата кредита и против своје воље. И то због необавештености.

По уредби Народне банке Србије, све финансијске институције су дужне да на својим сајтовима објаве понуду за одлагање плаћања кредита, чиме се сматра да су сви дужници упознати с њом! НБС није стриктно дала наређење банкама да се морају обратити појединачно сваком клијенту, тако да чак и то што поједине шаљу поруке на мобилни или мејлове, испада као ствар њихове добље воље.

Јасно је да је идеја централне банке била да олакша корисницима одлагање обавеза, односно плаћања рата, али многи сматрају да би било боље да је другачије организован мораторијум, односно да су се пријављивали они који су заинтересовани за одлагање.

Некима је тако, током првог мораторијума, пролонгирано плаћање камате на дозвољени минус, а да то нису желели. Јер, многи клијенти, нарочито пензионери, нису ни схватили да им се и ова погодност рачуна као кредит.

У НБС истичу своју добру намеру, да су узевши у обзир да ванредна здравствена ситуација у земљи и даље траје, као и да се грађани и привреда и даље суочавају са финансијским потешкоћама, усвојили прописе који дужницима омогућавају да додатно одложе обавезе по основу кредита, кредитних производа и лизинга.

Одбијање

ДУЖНИК може да одбије понуду о мораторијуму електронским путем, поштом, телефоном или у пословним просторијама банке и то у року од десет дана од дана објављивања обавештења о понуди. Може и да одустане од примене мораторијума током његовог трајања, захтевајући то од банке на претходно описан начин или уплатом у целини доспеле а неизмирене обавезе.

- У складу са одлукама, банке су биле дужне да обавештења о понуди новог мораторијума објаве на својим интернет-презентацијама до 31. јула - наводе у НБС. - Наведено је прописано у циљу транспарентног и недвосмисленог информисања клијената. Доношење прописа је последица ванредне здравствене ситуације у земљи, а оперативни капацитети банака не могу да одговоре обавези обавештавања сваког клијента понаособ о понуди новог мораторијума, а с обзиром на организацију рада у посебним условима од стране банака. У случају да клијенти немају приступ интернету, све информације у вези са мораторијумом могу добити и у пословницама.

Ни ова могућност није велика утеха за клијенте, нарочито оне најстарије. Поједине банке увеле су правило заказивања термина, до којих сада није лако доћи. У неким банкама податке о мораторијуму не деле службенице за шалтером, већ кредитни саветници, код којих се, такође, чека ред.

Једноставније је овако

ФИНАНСИЈСКИ аналитичар Душан Узелац сматра да НБС није много погрешила што је дозволила да се свима аутоматски одложе рате.

- Превага је на броју људи који се таргетира - сматра Узелац. - Чим је преко 50 одсто, једноставније је да се пријављују само они који не желе одлагање. Грађанима је за још два месеца продужен рок да се организују. Људи не схватају значај те мере, јер би многи били у огромном проблему да су каснили са свим овим ратама које нису морали сада да плате. Неким грађанима ове мере купују још два месеца живота, а другима ће дати утисак привидног увећања буџета, па ће тај новац отићи у потрошњу.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (7)

buki

05.08.2020. 16:03

@Dana - Први мораторијум сам прихватила на силу, јер у почетку нисам разумела да треба да се јаве они који неће а не они који хоће. Када сам се јавила да нећу, већ је био истекао тај рок, а они наводно нису могли да спрече мораторијум ни за наредна два месеца у страху од наредби НБС која је одредила тај кратак рок за одустајање. За одложене три рате кредита од по 15.000 месечно, украли су ми 17.800 динара, које су истина распоредили на остатак рата, што мене уопште није утешило, јер сам имала много ближих пријатеља којима сам могла поклонити 17.800 мојих динара.

Andrija

05.08.2020. 11:56

Zvao sam banku Intesa od subote do danas da mi ne zaustavljaju rate ali tamo se niko zivi ne javlja poslao sam tri zahteva preko njihovog sajta i još uvek nije mi skinuta rata koja je trebalo da prodaje još prvog avgusta. Šta raditi dalje . Ispred banke se cela po nekoliko sati tako da covek mora da uzme slobodan dan da bi otišao sa njima da se raspravi.

buki

05.08.2020. 15:53

@Andrija - Andrija, ja sam juče sačekala red ispred banke i podnela taj zahtev da ne koristim moratorium. Nikakav dokaz za to nisam dobila, čak nisam svojeručno ni popunjavala nego je službenica nešto pisala, a kada sam tražila potvrdu da sam zahtev podnela, (J. Tabaković skoro gostujući na TV izjavila da u slučaju žalbi moramo imati dokaz), rečeno mi je da ću dobiti na mejl kada banka obradi. Sada tek ne znam na čemu sam.

buki

05.08.2020. 15:42

Шта би све било једноставније, па ова држава и не покушава да народу олакша и поједностави? Лично не верујем да је мораторијум организован на овај начин да би нам олакшали, него да би што више корисника кредита било опљачкано. Да су морали да оду у банку, број оних који би користио мораторијум би био десеткован, јер би онда сазнали оно што нигде и новинама и ТВ није писало, а то је да то никако није бесплатно. Камату, која је на почетку кредита на месечној рати већа од главнице, они су сабрали за та три месеца, приписали је кредиту и поделили на остатак месеци да мање боде очи. Када погледате вама се чини да увећање месечне рате за 500 динара није страшно, али пута на пр. 30 месеци, то је 15.000. За шта толике паре када су ове рате само одложене и када ћете их ви у сваком случају исплатити? Хтели су да што више грађана користи мораторијум и тако повећају добит страним банкама. Ово је отприлике ( у просеку) као да је цела Србија узела кредит на три месеца са 100% камате, па има ли горе?!?

Papirski

17.09.2020. 21:27

Ja i dalje ne mogu da verujem koliko daleko idu sa ovim bezobrazlukom. Prvi "Moratorijum" sam uspeo da odložim iz trećeg puta. Te mora na memorandumu, te fali pečat(inače nije obavezan od okt. 2018.) Za drugi "M" nisam ni znao. Kada sam video da rata nije skinuta, zvao sam filijalu gde su mi rekli da će biti rešno. Naravno, ništa od toga. Poslao sam zvanično zahtev, odbili su rečima da ne odgovara datum... Tek juče su mi skinuli dve rate odjednom,kada sam zapretio sudom rekavši da nemam vremena da "visim" na njihovom portalu. Ujedno sam pitao da li se ovako lačo ponašaju i kada neko kasni... Zahvalili se na razumevanju