У ОНЛАЈН РАДЊАМА ПОТРОШЕНО 455 МИЛИОНА ЕВРА: Министарка трговине Татјана Матић саветује потрошаче како да безбедно купују путем интернета

Е. Б. ТАЛИЈАН

09. 12. 2021. у 10:13

ПОТРОШАЧИ у нашој земљи све више купују путем интернета, а лане је ту услугу користило 1,8 милиона грађана који су на тај начин потрошили 455 милиона евра. Највише се пазаре спортска обућа, одећа, храна, технички уређаји и фармацеутски производи.

У ОНЛАЈН РАДЊАМА ПОТРОШЕНО 455 МИЛИОНА ЕВРА: Министарка трговине Татјана Матић саветује потрошаче како да безбедно купују путем интернета

Фото Shutterstock

Министарство трговине, туризма и телекомуникација у сарадњи са Америчком привредном комором и "е-комерц асоцијацијом" покренуло је кампању "Кликни на сигурно, купуј проверено", с циљем подизања свести грађана о безбедној и легалној онлајн трговини.

Министарка трговине Татјана Матић истиче да су кључне предности коришћења онлајн продавница широк асортиман робе, уштеда времена, могућност да се у било које доба дана или ноћи обави куповина и то без редова и гужви, плаћање путем картице или поузећем, а роба стиже на кућну адресу.

- Када купујете од онлајн трговца који је регистрован у Србији, уживате сва права гарантована домаћим законима - каже Матићева. - То обухвата и оно најважније, да купљену робу вратите у року од 14 дана од тренутка преузимања без икаквог образложења и да добијете повраћај новца.

Пре него што се потрошачи одлуче за куповину преко интернета, како истиче, треба да провере да ли је трговац регистрован код Агенције за привредне регистре, што се може утврдити претрагом званичог сајта ове агенције. Интернет продавница треба да садржи информације о трговцу на његовој веб-страници, а то су назив фирме или пуно име предузетника, адреса седишта, контакт подаци, попут имејл адресе и броја телефона. Треба да провере и да ли је објавио политику заштите података и приватности купаца, као и услове враћања робе.

- Ознаке поверења на интернет страници трговаца, тзв. trustmarks, такође показују да је продавац поуздан - објашњава министарка. - Издају их независна сертификациона тела на основу провера продаваца, а у Србији постоје две такве ознаке, национална e-Trustmark и интернационална Safe.Shop. Додатно потрошач може бити сигуран када на веб-сајту трговца види ознаке сигурности картичних система, попут Mastercard SecureCode, Mastercard Identity Check, Verified by Visa, а на домаћим интернет продавницама и националне платне картице DinaCard. Све ово омогућава грађанима да обаве сигурну интернет куповину.

Када је утврдио да је реч о кредибилном трговцу, купац одлучује који је за њега погоднији начин плаћања, поузећем или путем картице. Она објашњава да ће потрошач од онлајн трговца добити имејл који садржи све информације у вези са куповином. На многим интернет продавницама се хронологија куповинe одмах памти међу информацијама у вези са корисником и може накнадно да се провери, на пример у одељку "моји налози". Корисно је да купац имејлове и друге податке о поруџбини сачува, у случају да му затребају као докази за рекламацију или заштиту других права. Матићева указује и на погодност онлајн куповине коју немају потрошачи који пазаре у малопродајним објектима.

- Прописано је право на одустанак од уговора закљученог на даљину без навођења разлога у року од 14 дана, што купцу обезбеђује период за предомишљање и преиспитивање своје одлуке - објашњава министарка. - Трговац је дужан да, уколико потрошач одустане од куповине, без одлагања обави повраћај уплата које је примио од купца, укључујући и трошкове испоруке, а најкасније у року од 14 дана од дана када је примио образац за одустанак.

РАСТ ПРОДАЈЕ

БРОЈ онлајн куповина у Србији је са седам милиона у 2019. године, лане порастао на 14,3 милиона. Храна се прошле године за 200 досто више пазарила путем интернета, одећа за 100 процената, а технички уређаји и рачунарска опреме за половину.

РАЗВОЈНА ШАНСА ЗА ТРГОВЦЕ

У првој половини ове године број укупних трансакција плаћања картицом путем интернета износио је 14,7 милиона, од чега је број динарских плаћања на сајтовима српских трговаца износио близу 11 милиона трансакција, што је за 91 одсто више него у истом периоду лане. Ово показују званични подаци Народне банке Србије. Истовремено, вредност поменутих трансакција је износила више од 25 милијарди динара, што је раст од 99 процената у поређењу са истим периодом прошле године. Коментаришући овај податак, министарка Татјана Матић оцењује да је то развојну шансу за домаће трговце:

- Захваљујући новим законима у области електронског пословања и трговине, али и у области информационе безбедности, било је омогућено нагло преусмеравање многих активности на онлајн окружење. Тиме је, упркос пандемијским околностима, одржано друштвено функционисање, а у великој мери и економија.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)