И МОРЕ ДИЖЕ ЦЕНЕ: Због бродског транспорта производи би догодине могли да поскупе за 1,5 одсто

С. БУЛАТОВИЋ

06. 12. 2021. у 09:36

ЦЕНЕ би наредне године могле да порасту и због - бродског превоза. Конференција Уједињених нација за трговину и развој (UNCTAD) недавно је упозорила да би ова компонента ценовнике могла да "ојача" за 1,5 одсто. И српски рафови су, између осталог, на удару и скупог транспорта, али домаћи стручњаци верују да би притисак наредне године, ипак, могао да попусти.

И МОРЕ ДИЖЕ ЦЕНЕ: Због бродског транспорта производи би догодине могли да поскупе за 1,5 одсто

Архива

Корона је пореметила ланце снадбевања. Превоз робе морским рутама поскупео је чак седам пута.

- Анализа UNCTAD показује да ће тренутни пораст цена теретних контејнера, ако се одржи, подићи ниво глобалних увозних цена за 11 одсто, а ниво потрошачких цена за 1,5 одсто од сада до 2023. - наводи се у недавној анализи. - Када је реч о категоријама производа, највиши раст цена би забележили електроника, намештај и одећа, од најмање 10 посто на глобалном нивоу. Контејнерски превоз те робе учествује са 17 процената у укупном обиму трговине морским путем.

Бојан Станић, помоћник директора Сектора за стратешке анализе Привредне коморе Србије објашњава да више фактора утиче на инфлацију. Поскупљују енергенти, мања је понуда од тражње, а утицај имају и монетарне политике централних банака.

- Због повећане тражње и транспортни капацитети компанија су ограничени - каже Станић. - Последица тога је недостатак прекоокеанских контејнера. Преко 80 одсто робе иде морским путем. На цену производа утицали су скупљи енергенти. Сваки производ на тржишту, и онај који се извози и онај који се увози, у себи има укалкулисан и трошак енергената. Поскупели су и гас, и нафта и индустријски метали. Последице се виде и код нас. Последњи, октобарски подаци, показују да је инфлација 6,6 одсто. Извештаји међународних финансијских институција говоре да је већа инфлација привремена, кратког даха. Требало би следеће године да се спусти. Постоје механизми који могу да се покрену, попут виших каматних стопа. Они, међутим, носе двоструки ризик. Могу да успоре привредну активност.

ЗАГУШЕЊЕ

КРАЈЕМ октобра, више од 600 контејнерских бродова било је блокирано изван лука широм света. То је двоструко више од нивоа на почетку године, навео је швајцарски логистички гигант "Коне Нагел". Ова компанија је крајем прошлог месеца предвидела да ће загушење трајати најмање до фебруара.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)