СТОП ЗА НАСРТЉИВЕ ПРОДАВЦЕ! За узнемиравање купаца телефоном прописане новчане казне и до 50.000 динара

Б. Царановић

07. 09. 2021. у 09:01

ИЗМЕНЕ Закона о заштити потрошача требало би пред посланицима да се нађу данас, а ако буду усвојене донеће неколико новина које ће обрадовати већину купаца у Србији.

СТОП ЗА НАСРТЉИВЕ ПРОДАВЦЕ! За узнемиравање купаца телефоном прописане новчане казне и до 50.000 динара

Фото В. Данилов

Влада је усвојила предлог овог акта, који грађани ишчекују од 2019. године, верујући да ће сада лакше остваривати права.

Након данашње седнице, потрошачки спорови би требало да се брже и једноставније решавају вансудски, јер је предвиђено обавезно присуство трговаца. Међу изменама о којима се доста говори је прављење регистра "Не зови" у којем би требало да се нађу сви потрошачи који не желе да их насртљиви продавци узнемиравају телефоном, нудећи им разне производе и услуге. Значајна ставка биће обавезан прорачун за услуге које су скупље од 5.000 динара, чиме је прихваћена сугестија нашег листа, јер су "Новости" у више наврата писале о папреним мајсторским рачунима и предложиле обавезан предрачун.

Међу удружењима за заштиту потрошача мишљења су подељена, па док једни имају велика очекивања, други поручују да нове одредбе без њихове примене у пракси купцима неће донети ништа ново. Како кажу, постоји низ ставки које нису унете у ове измене, иако су у складу са праксом Европске уније, а чак су некада и постојале у нашим ранијим законима о заштити потрошача, које су у силним изменама испале.

Потрошачи очекују да убудуће ефикасно реше проблем у бесплатном вансудском поступку. До сада продавци нису морали да буду присутни на вансудском поравнању, па и не чуди податак Министарства трговине да су од 22.213 евидентираних потрошачких приговора прошле године, само два решена вансудски.

Према речима Петра Богосављевића из Покрета за заштиту потрошача, вансудско решавање је постојало и раније као опција, али се није примењивало и трговац ни по овом пропису неће морати да прихвати предлог.

За оне који прекрше ставке новог Закона о забрани директног оглашавања телефоном, факсом или електронском поштом, ако потрошач није дао свој пристанак на то, следе казне до 50.000 динара. Како Богосављевић, међутим, каже, ни по досадашњем Закону то није било дозвољено.

- Право је питање да ли ће државне надлежне институције обезбедити механизме да се закон поштује - каже наш саговорник. - Без тога, било да су казне или други начин у питању, неће бити промена у корист потрошача.

Значајна ставка биће обавезан прорачун за услуге које су скупље од 5.000 динара. Многима се дешавало да их мајстор после поправке шокира ценом свог рада, а сада ће трговац морати да припреми рачун спецификацијом и прибави писану сагласност купца за пружање услуге.

Како су из Националног савеза организације потрошача НОПС рекли, подржавају нова решења, али такође подвлаче значај ефикасног система примене тих норми. И они поручују да и сада у пракси изостаје санкционисање трговаца који обављају непоштену пословну праксу.

ВАНСУДСКА РЕШЕЊА

Рад тела за вансудско решавање спорова, који потрошачима треба да обезбеди брзо задовољење правде, финансираће се из буџета. Поступак ће бити бесплатан за обе стране, а ако одбију да учествују, за трговце следе казне. У многим земљама у иностранству постоје судови за "багателне спорове", где се судије искључиво баве потрошачким споровима, и како Богосављевић каже, дају изванредне резултате.

"ИСПАЛИ" РЕЗЕРВНИ ДЕЛОВИ

ЈЕДНА од ставки која се није нашла у изменама Закона је обавеза да произвођачи на тржишта различитих земаља пласирају робу идентичног квалитета. Сада многи у државе западне Европе пласирају квалитетније производе, него у источне земље. Ни обавеза произвођача да обезбеди резервне делове за технику, за коју је рок сада само две до пет године, односно док не истекне рок за рекламацију, није продужена. Дужност произвођача да седам година од последњег продатог уређаја обезбеди делове, испала је из ранијих измена домаћег Закона о заштити потрошача Србије и није враћена ни сада.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (1)