НОВО ВОЗИЛО У СРБИЈИ ЧЕКАЈУ НАЈМАЊЕ 4 МЕСЕЦА: Глобална несташица чипова изазвала застој у производњи аутомобила широм света

Е. Б. ТАЛИЈАН

26. 08. 2021. у 10:39

ИМА купаца, али нема довољно нових аутомобила. Ово је ситација на тржишту каква се не памти. Ко данас у Србији наручи возило, које се не налази на лагеру увозника, на његову испоруку чекаће четири месеца, а можда и дуже.

НОВО ВОЗИЛО У СРБИЈИ ЧЕКАЈУ НАЈМАЊЕ 4 МЕСЕЦА: Глобална несташица чипова изазвала застој у производњи аутомобила широм света

Фото П. Милошевић

Глобална несташица чипова и поремећени набавни токови, још од првог квартала ове године, највише погађају и успоравају аутомобилску индустрију. Без овог полупроводника није могуће направити модерно возило и зато његов недостатак доводи до застоја у производњи, а тиме и до мањка аутомобила у понуди.

Нема јединствене процене до када ће ове тешкоће мучити потрошаче и у Србији и широм Европе. Познаваоци прилика на српском тржишту очекују да би ситуација могла да се нормализује почетком наредне године, а неки произвођачи чипова сматрају да ће то бити могуће тек 2023. године.

Са овим проблемима суочио се и читалац "Новости", Стефан Марковић из Београда. Он је био непријатно изненађен приликом куповине новог путничког аута.

- Одлучио сам се за бренд "шкода" и у првој понуди коју ми је овлашћени продавац послао навели су да ћу на возило чекати 150 дана - каже Марковић.

- Заиста ми је деловало невероватно да је потребно пет месеци за испоруку једног аута. Касније су ми, као изузетно повољну вест која је требало да ме обрадује, саопштили да ће ми нова кола стићи раније него што су мислили, за 120 дана.

Овлашћени продавац му је објаснио разлоге због којих је дошло до проблема у снабдевању, али то није утешило Марковића, имајући у виду да је куповина возила значајна ствар за сваку породицу и појединца. Он је капарисао ауто, а за четири месеца, када му коначно буде испоручен четвороточкаш, исплатиће остатак.

Један од узрока несташице чипова на глобалном тржишту је нагли пораст тражње за овим елементом због великог раста продаје лаптопа, мобилних телефона и гејминг конзола, у које се, такође, уграђује. С друге стране, произвођачи аутомобила нису очекивали да ће у време пандемије доћи до тако брзог повећања куповине возила, и нису благовремено наручили довољне количине ових полупроводника. Тако је дошло до велике тржишне неравнотеже између потражње за чиповима и капацитета. Један од већих произвођача у Европи, француско-италијански STMicroelectronics процењује да ће се ситуација стабилизовати тек 2023. године.

Петар Живковић из Асоцијације аутомобилских новинара Србије сматра да је наш читалац, Марковић, са роком испоруке од 120 дана одлично прошао.

- Није њихова кривица, нема фирме која се није суочила са тим проблемом - истиче Живковић. - Тешко је рећи колико се чека у просеку на нов ауто у Србији. То зависи од произвођача, колико фабрика стиже да уради и код њих је листа чекања. Сви се труде да смање време испоруке. Увозници обично саопште дужи рок, да не би дошли у ситуацију да га прекораче, а онда често испоруче и раније.

Он истиче и да многи потрошачи због ове ситуације, мењају првобитну одлуку о избору аутомобила и купују онај који је доступан на лагеру. Они увозници који их имају више, сада су неочекивано продали већи број возила.

- Такав пример је са аутомобилима бренда "кија" који се производи у Европи - наводи Живковић. - У првих седам месеци продали су 98 одсто више аутомобила него пре пандемије, 2019. године, зато што су их имали на лагеру.

Председник Српске асоцијације увозника возила и делова, Милан Белин истиче да су забринути због актуелне ситуације у којој на тржишту постоји мањак нових аутомобила .

- Већина европских произвођача возила зависи од кинеских фабрика микрочипова, којих нема довољно на тржишту - наводи Белин. - Произвођачи ових елемената окренули су се профитабилнијим тржиштима и сада је ситуација таква да и у Европи и у Србији има више купаца, него аутомобила који су у понуди.

Фото Shutterstock

Према предвиђањима, како истиче, нормализација на тржишту неће се десити пре краја ове или почетка идуће године.

Продаја аутомобила у Србији је ове године већа у односу лањску, а традиционално нашим потрошачима су најатрактивнији модели "фијат" и "шкода". Белин наводи да је при избору наших купаца пресудна цена, зато што у Србији још увек нису на нивоу да бирају према ономе што им је потребно, већ према ономе што могу себи да приуште.

Ипак, околности нису утицале на продају аутомобила из премијум сегмента на нашем тржишту. Тражња за њима је као и сваке године до сада. За првих седам месеци продата су 642 "мерцедеса", 312 "аудија", 69 "ленд ровера", 60 "поршеа" i 443 БМВ аутомобила.

СНАЛАЖЕЊЕ

ПОТРОШАЧИ и трговци у Србији нашли су начин да доскоче тешкоћама у испоруци возила, због којих чекање траје месецима. Како незванично сазнајемо, поједини увозници омогућавају купцима да преузму аутомобили без тзв. инфо-забавног система, за који су неопходни чипови, а када стигне, накнадно га уграђују. Неки власници возила не желе ни да чекају испоруку тог дела, већ га сами набављају посебно. Као и све остало и то се може наћи код Кинеза.

СМАЊУЈУ КОЛИЧИНЕ

ЈАПАНСКА аутомобилска компанија "Тојота" најавила је да ће у септембру смањити производњу за 40 одсто због глобалне несташице чипова. Према писању немачких медија, слична ситуација је и у "Аудију". Док не стигну потребне компоненте одлучили су да продуже летњи одмор за око 10.000 радника, а да осталима скрате радно време. Како су објавили, у првој половини године због несташице делова направили су око 50.000 аутомобила мање од наручених. Могуће смањење производње најавили су и "Фолксваген", "Џенерал моторс" и "Форд".

СКОЧИЛЕ И ЦЕНЕ И ПРОДАЈА

У СРБИЈИ је продато 15.217 нових путничких аутомобила за првих седам месеци ове године, а у истом периоду лане 12.197, што је пораст од 24,76 одсто. Ове податке износи Петар Живковић, наводећи последњи извештај о броју регистрованих возила. Он наводи и да су сви нови четвороточкаши поскупели од почетка године.

- Колико су цене порасле зависи од модела - објашњава Живковић. - Код јефтинијих су порасле од 1.500 до 2.000 евра, а код скупљих и луксузнијих аутомобила и више. Осим велике потражње, на то је утицало велико поскупљење челика на светским берзама и нови европски прописи који су захтевнији у погледу испуњавања стандарда Евро 6-D Full.

Има процена на светском нивоу да би на испоруку аутомобила могло да се чека дуже него до сада и да би цене могле да наставе да расту.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (2)