САГЛАСНОСТ ОБАВЕЗНА ЗА СКУПЉЕ ПОПРАВКЕ : Нови Закон о заштити потрошача доноси значајне измене и заштиту грађана

Е. Б. ТАЛИЈАН

29. 07. 2021. у 16:28

МАЈСТОРИ више неће моћи да наводе једну цену за свој рад приликом уговарања посла, а по завршетку да испоставе вишеструко увећан рачун.

САГЛАСНОСТ ОБАВЕЗНА ЗА СКУПЉЕ ПОПРАВКЕ : Нови Закон о заштити потрошача доноси значајне измене и заштиту грађана

Фото Н. Живановић

Уколико је вредност услуге већа од 5.000 динара, имају обавезу са сачине прорачун са спецификацијама и да прибаве писану сагласност потрошача за то. То је једна од најважнијих измена предвиђена новим Законом о заштити потрошача, који је ушао у скупштинску процедура и требало би ускоро да буде усвојен.

Молери, водоинсталатери, електричари, керамичари, зидари неће моћи више да шокирају грађане висином рачуна за радове које обављају у њиховој кући или стану. Исти прописи важе и за мајсторе који у сервису поправљају неки уређај.

- Ако је услуга скупља од 5.000 динара, мораће да издају прорачун са спецификацијом и уколико је договорено да је та цена коначна и прибављена је сагласност потрошача, онда неће смети да је повећавају накнадно - објашњава Младен Алфировић из Националне организације потрошача Србије. - Уколико је прорачун оквирни и мајстор то наведе, онда додатни трошак може да се повећа највише за 15 одсто од цене која је начелно договорена.

Он ће морати овај документ да достави у писаној форми. Уколико мајстор дефинише коначну цену у прорачуну, а по завршетку посла је подигне, потрошач неће имати обавезу да плати ништа више од износа који је договорен.

Грађани се често жале и да мајстори наплаћују излазак на терен, када дођу само да погледају какав је квар у питању или који посао треба да се обави. И према важећем закону, они имају обавезу да за то претходно прибаве сагласност.

- То спада у предуговорно обавештавање и морају унапред да добију сагласност потрошача да могу да наплате и тај долазак - истиче Алфировић из НОПС-а. - Уколико је нису добили, немају право да узимају новац за то. Проблем је што се све усмено договора и онда се не зна ни ко је шта рекао. Зато ми саветујемо да то буде у писаној форми, макар СМС поруком или мејлом.

Он истиче и да потрошачи морају да воде рачуна да ангажују мајсторе који су регистровани. Прво треба да провере да ли је он правно лице или предузетник, јер само у том случају могу да заштите своја права, да рекламирају услугу или наплате штету. Уколико упошљавају занатлије на црно, то чине на сопствени ризик.

МУКЕ ОКО ЗАМЕНЕ СЛАВИНЕ

ЧИТАЛАЦ "Новости" Марко Јовановић је недавно имао непријатно искуство приликом замене славине, која је од првобитних 2.000 на крају коштала 7.000 динара.

- Путем телефона смо се договорали и речено ми је да та услуга кошта 2.000 динара - објашњава Јовановић. - Када су мајстори дошли, констатовали су да је неопходно и да се цеви које иду од бојлера до славине замене флексибилним, јер су постојеће фиксне и не уклапају се са новом батеријом. Казали су да они имају квалитетне италијанске. Нису ми казали колико ће то додатно да кошта, а ја сам претпоставио да не може да буде више од 2.000 и пристао сам. Међутим, када су завршили посао, онда је спецификација била следећа, замена славине 2.000, нове флексибилне цеви 3.000 и њихова замена још 2.000.

Оваквих изненађења више неће бити за грађане након усвајања новог Закона о заштити потрошача.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (1)