ИСТО ПАКОВАЊЕ А МАЊА ТЕЖИНА: Да ли неприметним смањењем грамаже производа у сличној амбалажи фирме долазе до додатне зараде

Е. Б. Т.

10. 06. 2021. у 13:00

СВЕ више произвођача злоупотребљава навике потрошача и на перфидан и прикривен начин повећава цене својих производа тако што смањује количину садржаја, а задржава величину и облик стандардне амбалаже.

ИСТО ПАКОВАЊЕ А МАЊА ТЕЖИНА: Да ли неприметним смањењем грамаже производа у сличној амбалажи фирме долазе до додатне зараде

Фото Shutterstock

Купци по инерцији очекују да у паковању пиринча добију килограм или пола килограма производа. Међутим, фирма Benlian Food продаје ову намирницу у амбалажи од 450 и 900 грама. "Данибуис", чије је паковање брашна калирало на 900 грама, о чему су "Новости" већ писале, на тржишту има и тестенину fuslli од 400 грама. "Пиониров" лешник крем bonno је спакован у теглу од 370 грама, мада су потрошачи навикли да већину ове врсте кремова купују у паковању од 400 грама или пола килограма.

Ово је непоштено и некоректно понашање произвођача, али није кажњиво, уколико су сви подаци о производу јасно наведени на декларацији. Горан Паповић, председник Националне организације потрошача Србије (НОПС) истиче да је једина казна да купци бојкотују такве произвођаче. Велики број грађна обратио се нашој редакцији жалећи се на ову праксу која је узела маха. Осећају се превареним, овом "крађом" једне порције или једне кашике производа. Питају се колико произвођачи на овај начин увећају профит када од великог броја купаца одузму помало.

Јелена М. из Београда каже да је тек недавно приметила да је кочански пиринач фирме Benlian food у паковању до 450 и 900 грама.

- Сви очекујемо да је амбалажа од пола или од килограма, ово ми није јасно - негодује Јелена. - Питајте их, молим вас, зашто су одузели пола порције или једну. Када сам схватила, стварно ме је изнервирало.

Нада С. из Новог Сада сматра да је некоректно што паковање тестетнине има 400 грама уместо пола килограма.

- За мене је то превара - истиче Нада. - Они то раде, зато што ми потрошачи пристајемо на то и не бунимо се.

Купци су већ навикли на смањено паковање чоколаде и амбалаже у којима има више ваздуха него грицкалица. Наши репортери су на рафовима пронашли многе производе који су стесани. Међу њима су кутија сира од 450 и 900 грама, кафа од 175 и 180 грама, уместо уобичајених 200, кесица кикирикија од 75, 80 и 90, кекс у амбалажи од 167 грама. Већ смо писали о чашама јогурта и киселог млека које су са 200 спале на 180 грама, а са тим примерима је и започела ова пракса.

Никица Јовановић из НОПС-а истиче да ово представља маркетиншки трик, јер произвођачи користе навике купаца.

- Они тако на перфидан и прикривен начин повећавају цене, али то није нама, потрошачима, јасно и транспарентно, јер купујемо по навици и инерцији - објашњава Јовановићева. - Обично не проверавамо колика је тежина, јер смо навикли да одређена величина паковања има одређену грамажу, а то произвођачи користе. То је злоупотреба навика потрошача.

Међутим, то није кажњиво, ако су сви подаци о производу јасно истакнути на декларацији. Савет потрошачим је, како наводи, да увек погледају податке на паковању, како би избегли да им неко по истој цени прода мању грамажу или порцију производа.

Још једна околност може да отежа потрошачима сналажење са ценама, а то је да трговци, према закону, имају обавезу да уз сваки производ истакну и његову јединичну цену, а то је по килограму, литру или метру. Међутим, дешава се да то не раде, или да је наведена веома ситним бројевима, па је купцу тешко видљива. Паповић каже да би волео да види трговца који платио казну, јер није поштовао ову обавезу.

- Закон је добар, али у пракси се не спроводи - оцењује Паповић. - Потрошачи треба да читају све податке и да веће незадовољство покажу негодовањем и уздржавањем од куповине производа оних произвођача који имају праксу да смањују садржај, а задржавају исту величину и облик амбалаже.

ДОСТУПНО САМО ПАКОВАЊЕ ОД 370 ГРАМА

У СЛУЧАЈУ bonno крема, једина доступна амбалажа која одговара нашим производним процесима била је управо та која се производи у стаклари у Параћину. Овако из компаније "Пионир" одговорају на наше питање зашто њихова амбалажа има 370 грама, када се ова врста крема обично продаје у паковањау од 400 грама или пола килограма. Они истичу да се у развоју нових произвда свака компанија сусреће са многим изазовима од набавке сировина до амбалаже.

- Bonno крем је од свог првог појављивања на тржишту у грамажи која напуни теглу, а то је 370 грама - кажу у "Пиониру". - Нисмо смањивали количину прозвода. Иначе, сви кремови премијум, високог квалитета, као што је овај, уобичајено се пакују у мање грамаже, да би ценовно били доступнији потрошачу. Уобичајено су то паковања од 350, 370 и 400 грама. Проценат лешника у њима креће се од 13 до 20 одсто.

Они наглашавају да је на етикети њиховог производа све истакнуто, тако да се нико од потрошача ни на који начин не доводи у заблуду, већ напротив, добијају најбољи однос квалитета и цене у тој категорији.

Архива

ЗА ПОКЛОН МАЊЕ, А СКУПЉЕ

"БАЈАДЕРЕ" се код нас продају у стандардној амбалажи, али би на нашем тржишту ускоро могло да се нађе и "Крашово" ново паковање овог слаткиша од 175 грама, које се већ налази у продаји код наших суседа. На друштвеним мрежама је изазвало буру негодовања, јер је величина кутије остала иста, док је количина смањена на два реда чоколадица. У компанији "Краш" објашњавају да је у питању специјално издање "бајадере" у посебно осмишљеној и дизајнираној амбалажи у облику књиге која је део даровног сегмента.

- У складу са жељама потрошача развили смо више различитих паковања која се разликују по облику, али и по грамажи која је увек јасно назначена - истичу у "Крашу". - У понуди имамо стандардна паковања, али и луксузнија, осмишљена за даровни програм, у које се убраја и споменуто у облику књиге. Истичемо да сви наши производи имају јасно наведена својства на декларацији и јасно истакнуту нето масу

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)