ПРЕДЛОГ ИЗМЕНА ЗАКОНА: Најбахатији возачи остају заувек без дозволе? Ево ко најчешће прави овај прекршај

Новости онлајн

07. 04. 2021. у 22:21

БАХАТИ возачи који и поред свих казни наставе да се ризично понашају у саобраћају могли би ускоро да трајно остану без возачке дозволе.

ПРЕДЛОГ ИЗМЕНА ЗАКОНА: Најбахатији возачи остају заувек без дозволе? Ево ко најчешће прави овај прекршај

Фото: П. Милошевић

То је предлог Агенције за безбедност саобраћаја који је наишао на опште одобравање саобраћајних стручњака.

Законом о безбедности у саобраћају предвиђено је привремено одузимање дозвола возачима након што сакупе одређени број казнених поена, али искуство показује да бахатим појединцима то није довољна казна. Тако постоје возачи који настављају неодговорно да се понашају чак и када има саобраћајна полиција више пута привремено одузме возачку дозволу због бројних прекршаја.

Зато се увелико разматра најстрожија казна за најбахатије за воланом.

- Агенција за безбедност саобраћаја предложиће да измене Закона о безбедности саобраћаја предвиде и трајно одузимање возачке дозволе и возила несавесним возачима који нису спремни да промене своје понашање – најавио је директор Агенције за безбедност саобраћаја Душко Пешић.

Бахате се за воланом и након што више пута остану без дозволе

Очигледно је да постојећи Закон о безбедности саобраћаја није довољно ригорозан за најнеодговорније возаче.

-Мера одузимања возачке дозволе због казнених поена у Републици Србији је уведена Законом о безбедности саобраћаја на путевима који је донет 2009. године. У Србији је предвиђено одузимање возачке дозволе у случају да возач скупи 18 или више казнених поена, односно девет или више за возаче са пробном возачком дозволом. За свако следеће одузимање, граница казнених поена се спушта за три поена, па се тако други пут возачка дозвола одузима када возач сакупи 15, трећи пут када сакупи 12, и четврти и сваки наредни пут када сакупи девет казнених поена – скенира Пешић тренутну казнену политику за неодговорне возаче.

Како каже, возачка дозвола се одузима и у случају да возач учини тешко дело против безбедности саобраћаја.

-Иако возачи којима је одузета возачка дозвола да би повратили возачку дозволу морају похађати семинар унапређења знања и положити испит из безбедности саобраћаја, након скоро 10 година од успостављања овог система рехабилитације, постоје возачи који и даље настављају са вршењем тежих саобраћајних прекршаја, од којих су најчешћи вожња у стању веома тешке или потпуне алкохолисаности, прекорачење брзине за више од 90 километара на сат у насељу, односно 100 на сат ван насеља, као и вожња у време када је возачу изречена забрана управљања моторним возилом или им је возачка дозвола одузета – наглашава Пешић.

Управо је то група возача за коју је потребно предвидети додатне казнене мере, сматра наш саговорник.

-То показује не само искуство у Републици Србији, већ и искуство других земаља које имају добре резултате у управљању системом безбедности саобраћаја. Законом о безбедности саобраћаја је већ предвиђена граница казнених поена за одузимање возачке дозволе, али досадашња искуство указује да треба размотрити да се за тешке саобраћајне прекршаје број казнених поена који се изричу повећа, као и да се изричу додатни кумулативни поени ако возач више пута понавља исту врсту тешког саобраћајног прекршаја, као и да се повећају новчане казне за овакве врсте прекршаја, како би се „упорни“ прекршиоци брже и што раније искључивали из саобраћаја и на тај начин спречило угрожавање безбедности осталих учесника у саобраћају – објашњава Пешић.

Платиће сваку казну, само да им нико не дира дозволу

Професор Саобраћајног факутлтета у пензији Милан Вујанић, такође, сматра да је трајно одузимање возачке дозволе једино решење за најбахатије возаче.

-Свако ко након што је два пута привремено остао без дозволе поново добије казнене поене за одузимање возачке дозволе треба доживотно да буде одвојен од волана. Искуство је показало да возач прихвата сваку новчану казну, све хоће да плати, само да му нико не дира возачку дозволу. Зато сматрам да је ово једини начин да смањимо број саобраћајних незгода и умрлих на путевима – подвлачи Вујанић.

Ако три пута останеш без дозволе ниси способан за волан

Дамир Окановић из Комитета за безбедност саобраћаја подсећа да је ова идеја стара чак 17 година.

- То је био предлог Закона о безбедности у саобраћају још 2004. године, али није заживео. Треба знати да по актуелном закону свако ко остане без дозволе поново полаже возачки испит, али пролази и кроз период рехабилитације где му се објашњавају које је прекршаје направио И показују му се фотографије и снимке језивих саобраћајних незгода. Сада, ако ти и након си два пута остао без дозволе наставиш да се неодговорно понашаш то значи да или ниси способан за вожњу или имаш неке психичке проблеме. Зато и не треба више да возиш – истиче Окановић.

Без возачке остају и доктори наука?!

У Србији без возачке дозволе највише остају релативно млађи припадници јачег пола.

-Огромна већина од око 10.000 возача којима је одузета возачка дозвола, а који су у Агенцији за безбедност саобраћаја прошли семинаре унапређења знања, јесу возачи мушког пола, у касним тридесетим, најчешће средњег образовања, међу њима има и десетак доктора наука. Овај податак показује да највиши степен образовања није и гаранција савесног и безбедног понашања у саобраћају – закључује Душко Пешић, директор Агенције за безбедност саобраћаја.

(Блиц)

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (3)