КОРОНА У СРБИЈИ СЛИЧНА НЕМАЧКОЈ И ИТАЛИЈАНСКОЈ: Код нас присутни изворни сојеви и они са мутацијом

Б. РАДИВОЈЕВИЋ

18. 07. 2020. у 08:00

НАУЧНИЦИ у Србији почели су да испитују генетске карактеристике вируса САРС-КоВ-2.

Фото: ЕПА

Тиме су се тимови вирусолога Института за микробиологију и имунологију Медицинског факултета у Београду и Ветеринарског специјалистичког института у Краљеву, придружили специјалним "детективима" у скафандерима у лабораторијама широм света. Сви они покушавају да "раскринкају" вирус-убицу, којим је у 196 земаља инфицирано више од 14 милиона људи, од којих је досад преминуло њих више од 590.000.

Професор др Александра Кнежевић из Института за микробиологију и имунологију открива, за "Новости", шта се и на који начин заправо испитује:

- Започета су испитивања молекуларних карактеристика сојева овог вируса код наших пацијената. Испитују се сојеви вируса доказани код пацијената из различитих региона Србије и у различитим периодима епидемије, почев од првог случаја доказаног 6. марта ове године.

Фото: Новости

Испитивања новог вируса корона у Србији раде се у оквиру пројекта под називом "Национална студија серопреваленције и молекуларне карактеризације САРС-КоВ-2 током епидемије у популацији Србије", који је одобрила и финансирала Влада Републике Србије. Носилац пројекта је Медицински факултет Универзитета у Београду, а руководилац пројекта је професор др Тања Пекмезовић.

ПОДСТИЦАЈ ОД СЗО

ОД момента открића САРС-КоВ-2 вируса у децембру 2019. године у Кини, Светска здравствена организација подстиче и подржава истраживања молекуларне карактеризације генома нових сојева овог вируса у бројним земљама света. Та испитивања подразумевају испитивање генома новог вируса у циљу утврђивања карактеристика и постојања промена генома, односно присуства мутација и рекомбинација са другим вирусима значајних за начин његовог ширења, епидемиолошку повезаност и тежину клиничке слике код оболелих.

- Молекуларна карактеризација вируса САРС-КоВ-2, у оквиру ове студије, као и у студијама у другим земљама, ради се методама секвенцирања - објашњава професорка Кнежевић. - Овим методама одређује се редослед нуклеотида целог генома, јер се мутације код овог вируса јављају у различитим деловима генома. Процедура подразумева примену веома скупе опреме, реагенаса и много рада. Такође, неопходни су и посебни софтверски пакети за анализу ових података.

У свету се сада секвенцира више од 37.000 узорака вируса из свих крајева, како би се потпуно разоткрила заразна природа ковида 19. Односно да би се оголио његов геном, а то је заправо ланац од 30.000 генетских слова која садрже све што је вирусу потребно да се намножи и рашири, који је још у јануару, много брже него што се очекивало, открио јужнокорејски тим професора Јонг-Жен Жанга. Иако су се од тада у овај посао укључили многи тимови, у најопремљенијим лабораторијама, откриће професора Јонг-Жен Жанга - да је вирус корона 80 одсто идентичан САРС-у, још се сматра најважнијом секвенцом слагалице која тек треба да се посложи.

Секвенцирајући геном САРС-КоВ-2, изнова и изнова, хиљадама пута, научници могу да прате мутације у генетском коду, оне "словне грешке" у ланцу, као и како се он ширио. Тако научни детективи заправо покушавају да дођу до одговора на три главна питања - шта је САРС-КоВ-2, како најбрже и најпрецизније може да се постави дијагноза инфекције и нађе лек, и како може да се направи вакцина против вируса који је изазвао пандемију.

- Код нас је до сада обрађен мали број узорака који су пријављени у светске генске базе података САРС-КоВ-2 вируса - објашњава професорка Кнежевић. - Анализа генома тих до сада обрађених узорака показала је да су у Србији присутни сојеви САРС-КоВ-2 вируса без мутација, као и они са мутацијама. Поред тога, почетна упоредна анализа наших сојева са сојевима вируса из других земаља указује на епидемиолошку повезаност са сојевима из Италије и Немачке.

Фото: ВН

Професорка Кнежевић каже да се испитивања генома овог вируса код нас настављају, али су сада мало успорена. Разлог је поновно погоршање епидемиолошке ситуације у земљи, због чега су вирусолошки тимови који раде на испитивању максимално ангажовани у лабораторијској дијагностици ковида 19.

- Анализа генома сојева САРС-КоВ-2 вируса изолованих код људи из различитих земаља од почетка пандемије до данас показала је поступно повећавање геномске варијабилности - открива проф. Кнежевић. - Сада је она око 15 одсто у односу на сој из Вухана. То је очекивано с обзиром на то да се ради о РНК вирусима, који су изузетно варијабилни, односно променљиви. Ове геномске промене су показане у различитим генима вируса и могу да се прате кроз време. Засад је непознато да ли ове промене утичу на вирулентност вируса. Из тих разлога је од изузетне важности даља детаљна карактеризација сојева овог вируса и његово праћење у свим земљама света.

ВЛАДИЦА ИЗ ОРМАРА ИЗВУКАО ЗМИЈУ ДУГУ ЦЕО МЕТАР: Невероватан случај у Врању - Чују се женски врисци, камера све снимила (ВИДЕО)

ИАКО је јуче многе крајеве наше земље изненадио снег, а температуре су се спустиле за читавих петнаест степени, за најпознатијег хватача змија из Владичиног Хана Владицу Станковића и јуче је било посла.

18. 04. 2024. у 09:40

ЧУВАМО ДЕДОВИНУ И ГРОБОВЕ СИНОВА Упркос трагедијама, породица Михајла Томашевића, из Сувог Грла код Србице, опстаје на свом огњишту (ФОТО)

ОВО су гробови мојих синова. Стојадина, рођеног 1979, који је погинуо на Кошарама и Стевана, две године млађег, који је 2002, возећи трактор нагазио на противтенковску мину коју су на путу у селу поставили Албанци. Овде на гробљу ми је друга кућа, а она у којој живим са супругом Миладинком Мицом и сином Дарком је неколико километара одавде. И, док сам жив са Косова и Метохије селити се нећу, чуваћу свој дом и гробове синова.

18. 04. 2024. у 10:45

МОГУ ЛИ ДА ВАС ЗАМОЛИМ? Бајага одржао час културе на РТС-у - снимак се шири мрежама (ВИДЕО)

"МОГУ ЛИ ДА ВАС ЗАМОЛИМ?" Бајага одржао час културе на РТС-у - снимак се шири мрежама (ВИДЕО)

ЈЕДНА опаска легендарног музичара Момчила Бајагића Бајаге током промоције реиздања прве плоче Бајаге и Инструктора "Позитивна географија", забележена камером РТС-а, постала је вирална на друштвеним мрежама.

18. 04. 2024. у 10:17