КАРАНТИН ИСПРАЗНИО ДРЖАВНЕ ДОМОВЕ: Интересовање за смештај у установама за старе опало од почетка пандемије вируса корона

Ј. Ж. С.

05. 08. 2021. у 10:23

ОД почетка пандемије у марту 2020. до данас број наших времешних суграђана који треће доба желе да проведу у дому за старе све је мањи.

КАРАНТИН ИСПРАЗНИО ДРЖАВНЕ ДОМОВЕ: Интересовање за смештај у установама за старе опало од почетка пандемије вируса корона

Фото Н. Фифић

И док се до пре две године на смештај чекало по неколико месеци данас је у 39 државних установа слободно 2.836 кревета.

Места има и у 249 лиценцираних приватних домова, а само од почетка пандемије издато је 35 дозвола за рад, док је шест морало да стави катанац на браву пошто је добило забрану рада, односно суспензију лиценце до шест месеци.

Према речима Биљане Зекавице, државног секретара у Министарству за рад, запошљавање, борачка и социјална питања услови за добијање дозволе су јасни и мора да их испуни свако ко жели да се бави овом делатношћу.

- Они су предвиђени Законом о социјалној заштити. То значи да установа најпре мора да будерегистрована у складу са прописима, да испуњава стандарде који се тичу локације, простора, опреме, организације, броја и стручности ангажованог особља, процене, планирања и активности за пружање конкретне услуге. Услови за добијање лиценце нису нимало лаки и на испуњењу сваког од њих се у потпуности инсистира у сваком појединачном случају, а увек у циљу квалитета услуге и задовољства корисника - објашњава наша саговорница.

Инспектори социјалне заштите су готово свакодневно на терену и у потпуности су посвећени контроли у домовима. У прилог томе говори и чињеница да на годишњем нивоу они у просеку имају око 350 надзора, контролишу рад домова за смештај одраслих и старијих, како редовне и планиране тако и ванредне по пријави, односно притужби на рад.

- Неправилности су различите, од мањег броја запослених у односу на прописан, па до већег броја корисника на смештају у односу на капацитет. Често, на пример, уопште није ангажован социјални радник, имали смо и случајеве у којима су промењени број и структура просторија у односу на дозвољене, па затим, непоштовање функционалних стандарда, односно стручних процедура од пријема станара до израде плана услуге. У неким случајевима утврђено је и кршење одређених права корисника, као што су право на приватност, кретање, комуникацију, затим лоша хигијена. На све те неправилности је одмах реаговано - истиче Зекавица.

Биљана Зекавица, Фото Архива

Инспекција социјалне заштите излази на терен одмах по пријему пријаве и у зависности од предмета и њихове тежине предузима мере из своје надлежности. Када су у питању жалбе сродника, искуства показују да се они најчешће обраћају када су незадовољни уговорном обавезом, односно плаћањем.

- Питање одлуке на домски смештај и одабир адекватног пружаоца услуге је врло осетљиво питање и због тога сви треба да буду крајње опрезни. Дом се бира пажљиво, слично као када се бира стан, кућа у којој ћемо живети са својом породицом. Установа треба да потенцијалном кориснику буде прави дом, у коме ће квалитетно живети и задовољавати све своје потребе, укључујући и оне због којих је одлучио да се измести из породичног окружења - саветује наша саговорница.

ПРЕ УСЕЉЕЊА ПРОУЧИТИ УГОВОР

ПРЕМА речима Биљане Зекавице, породица приликом избора установе најпре мора да провери да ли он има лиценцу за рад, а то се може на интернет-презентацији Министарства где се налази комплетан списак свих домова који имају одобрење. Такође би требало и да се добро проучи шта се нуди у оквиру услуге, као и уговор о смештају, које активности су укључене у цену, односно да ли одређени дом има капацитете да одговори потребама и да ли ће их добити у оквиру уговорене цене.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)