"ПОНАВЉАЧИМА" ПЛЕНЕ ДОЗВОЛЕ? Нова иницијатива за пооштравање саобраћајних прописа да би се смањио број жртава на путевима

В. ЦРЊАНСКИ СПАСОЈЕВИЋ

21. 07. 2021. у 11:00

ЗА одређене саобраћајне прекршаје требало би увести казне трајног одузимања возачке дозволе са забраном поновног полагања возачког испита, као и одузимање возила. Заплењени аутомобили продавали би се на лицитацији, а новац би ишао у фонд за безбедност саобраћаја, као у Америци.

ПОНАВЉАЧИМА ПЛЕНЕ ДОЗВОЛЕ? Нова иницијатива за пооштравање саобраћајних прописа да би се смањио број жртава на путевима

Фото РТС

За ово решење залаже се проф. Милан Вујанић, из Комитета за безбедност саобраћаја, професор у пензији Саобраћајног факултета у Београду.

- Реч је о рецидивистима, онима који понављају кршење саобраћајних прописа са могућим тешким последицама - објашњава Вујанић за "Новости". - Ако неко безобзирно вози, драстично кршећи брзину, пролазећи кроз црвено или возећи у пијаном стању, са више од 0,8 промила алкохола у крви, једина казна за њега је трајно одузимање возачке дозволе без могућности поновног полагања возачког испита. Уколико и после овакве санкције настави да вози, без дозволе, требало би му трајно одузети кола без накнаде и продати их на лицитацији, баш као што се одузимају кола у којима је превожена дрога.

Вујанић додаје да би возило требало конфисковати без обзира на то да ли припада починиоцу кривичног дела, фирми која га рентира или трећем лицу. Власник кола после може приватно да гони починиоца и у парници се наплати.

- Пет година сам руководио Радном групом за писање Закона о безбедности саобраћаја и већ смо предлагали овакве санкције. Али 2009. године, када је закон усвајан, није било политичке воље да се такве одредбе унесу у закон - објашњава Вујанић, и додаје да нису у Комитету и Радној групи измислили таква решења, већ их имају разна законодавства: од Аустралије, преко Америке и Канаде, до Јапана.

У Канади нпр. када пронађу некога да управља возилом под дејством алкохола, а већ има забрану управљања, кола уништавају директно пред њим машином за пресовање, а њему на поклон дају испресовану коцку.

Такође каже да би у закон требало вратити једномесечно одузимање дозволе (уз новчану казну) за прекорачење брзине од 30 и више километара на час у насељеном месту.

- Док је та одредба постојала, број саобраћајних несрећа са смртним исходом смањио се са 1.270 на 536 годишње, а када је остала само новчана казна, скочио је на 600. То је много изгубљених живота - каже Вујанић.

ИЗНАД ПРОСЕКА

ЗЕМЉЕ за пример имају по три погинула у саобраћајним несрећама на милион становника, док је европски просек шест. Србија је раније имала много изнад те бројке - чак 18, да би се смањило на 7,6. Чак и са благо повишеним бројкама она је, каже Вујанић, боља од многих европских земаља.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Коментари (1)

ТРЕБАЛЕ МУ ПАРЕ ЗА ТИКЕТ, ПА УЗЕО ЖЕНИНУ КАРТИЦУ: Дошла је са посла уморна и одмах легла да спава, то ми је била идеална шанса (ВИДЕО)