ОТКРИВЕН КИСЕОНИК У НАЈУДАЉЕНИЈОЈ ГАЛАКСИЈИ: Телескопом „Џејмс Веб“ пронађено је неколико изузетно удаљених галаксија

27. 01. 2023. у 23:57

СТУДИЈА коју је спровео тим истраживача са Универзитета у Нагоји и Националне астрономске опсерваторије Јапана открила је да у једној од удаљених галаксија постоји кисеоник.

Foto: Shutterstock/Denis Belitsky

Оштро око телескопа „Џејмс Веб“ је успело да пронађе неколико изузетно удаљених галаксија током последњих шест месеци. А сада, астрономи могу рећи да у једној од њих има кисеоника. Ово је најудаљенија детекција драгоценог хемијског елемента икада забележена.

Галаксија ГХЗ2/ГЛАСС-з12 појавила се 367 милиона година након Великог праска.

Током анализа студије, стручњаци који раде на највећем радио-телескопу на свету АЛМА детектовали су емисиону линију у складу са присуством кисеоника на знатној удаљености, што је само потврдило налазе „Веб“ телескопа.

Присуство кисеоника открива много о овим удаљеним галаксијама. Прве звезде које су сијале у свемиру биле су направљене само од водоника и хелијума. Нуклеарни процеси у њиховим центрима довели су до формирања многих других елемената, који су се распршили како су звезде стариле и шириле се, и (у неким случајевима) на крају експлодирале.

Нуклеарни процеси у њиховим центрима допринели су формирању многих других елемената, који су се распршили, попут старих и продужених звезда, као и њиховим експлозијама у неким случајевима.

Према мишљењу стручњака, разумевање ових првих звезда у раним галаксијама важно је да би се употпунила тренутна слика еволуције галаксија.

„Сјај емисионе линије указује на то да је ова галаксија брзо обогаћивала резерве гаса елементима тежим од водоника и хелијума. Ово даје трагове о формирању и еволуцији прве генерације звезда и њиховом животном веку“, рекао је коаутор студије Хорхе Завала из Јапанске астрономске опсерваторије.

Мала раздаљина коју видимо између гаса кисеоника и емисије звезда такође може да укаже да су ове ране галаксије претрпеле насилне експлозије које су однеле гас из центра галаксије у регион који окружује галаксију, па чак и шире, наводи портал ИФЛ Сајенс.

ВУЧИЋ НА СВЕЧАНОСТИ ПОВОДОМ ДАНА КОБРИ: Образ нема цену, Србија није на продају, отаџбину волимо више од свега (ФОТО/ВИДЕО)

ВУЧИЋ НА СВЕЧАНОСТИ ПОВОДОМ ДАНА "КОБРИ": Образ нема цену, Србија није на продају, отаџбину волимо више од свега (ФОТО/ВИДЕО)

ПРЕДСЕДНИК Републике и врховни командант Војске Србије Александар Вучић присуствује војној свечаности поводом Дана Одреда војне полиције специјалне намене „Кобре“.

14. 04. 2024. у 10:35 >> 10:36