ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Неколико дасака и мало суза

17. 06. 2024. у 07:00

КРИТИЧАРУ није лако да пише о представама као што је "Кра­мер против Крамера", у копродукцији Београдског драмског позоришта и новосадског Центра за развој визуелне културе.

фото приватна архива

Што се визуелности тиче (сценограф Миа Давид), ње уопште није било, на сцени су само три столице, и један сто са сто­лицом. Очигледна је намера ауторске екипе да "пројекат" (радионичарски, кажу) путује лако и јефтино. Та сведеност, не само визуелна, него и у драмском концепту (драматург Јеле­на Мијовић), као и честа непажња БДП, да критичара смести тако да тешко може и да види, а још мање да чује све што се говори, чини да је писање о "Крамеру против Крамера" помало излишан захват... Тема релевантна, знана из славног филма, о Крамерима, који се боре око детета на суду. Ничега новог под капом небеском, јасно је, но, позоришна предста­ва би требало (нарочито "радионичарска") да подразумева ма какво померање у драмском, сценском, суштинском смислу већ виђене приче. Редитељ Слободан Скерлић није имао много посла са одличним глумцима, Надом Мацанко­вић (мама Крамер), Андријом Кузмановићем (тата Крамер) и Маријом Пикић (у више ликова), и његова интервенција је била видљива у сталном присуству свих актера на сцени, у звучним ефектима за промену сцене (који су повремено ка­снили), као и у домишљатости да дете Крамера игра уверљи­ва лутка (стручни сарадник за анимацију Горан Баланчевић), кога су анимирале присутне глумице.

Ничег, дакле, ризичног није било у постављању ове сентимен­талне драме - опробани глумци, редитељ, драматизатор, тема која "удара" - па је гледаоцу (у дугом, топлом лету) преостало само да се идентификује и навија за маму, која напушта мужа и дете, засићена обавезама и губљењем идентитета, тату, ко­ји од ретко присутног јапија постаје, силом прилика, одличан родитељ, као и са галеријом ликова (пријатељица, колега, судија, адвокат...) који учествују у овде помало карикираном животном и судском процесу.

Напокон, када мама, која поново пожели да се укључи, упркос татином ангажману, добије поно­во старатељство над дететом на суду, а онда се, после дирљиве сцене опроштаја тате и сина пред растанак, пишмани и остави дете оцу, читава сала чујно зашмрца, што иде у прилог, пре свега, врхунски спонтаном, уверљивом и истинитом Андрији Кузмановићу.

Читава представа "Крамер против Крамера" делује школски, као поигравање искусних глумаца са емоцијама гледалаца, и у то­ме је она заиста успешна. Но, ако је, а јесте, тај ефекат унапред "урачунат" у репертоарски потез, чему онда још једном гледати игру, у којој има врло мало суштински позори­шног, поготово "радионичарског", а Лопе де Вегина флоскула да је театар "две даске и једна страст" се овде показала тачном само у сирома­штву сценског дизајна.

ТЕМПЕРАТУРА ПАДА ЗА 15 СТЕПЕНИ?! Метеоролог Тодоровић за Новости открива какво нас време очекује следеће недеље

ТЕМПЕРАТУРА ПАДА ЗА 15 СТЕПЕНИ?! Метеоролог Тодоровић за "Новости" открива какво нас време очекује следеће недеље

СРБИЈУ је захватио топлотни талас какав се не памти, а јуче је у нашој земљи био најтоплији дан са максималним температурама од 36 до чак 42 степена.

17. 07. 2024. у 15:24

СТРАШНЕ ВЕСТИ ЗА УКРАЈИНУ ИЗ БЕРЛИНА: Немачке власти ће преполовити војну помоћ Кијеву

ОЧЕКУЈЕ се да ће немачке власти у среду одобрити буџет за 2025. у коме ће 4 милијарде евра бити издвојено за војну подршку Украјини, уместо 8 милијарди у 2024, преноси Ројтерс, позивајући се на нацрт документа.

17. 07. 2024. у 11:27